Går dessa att rädda?

Bukefalos 30 år!

Lyan

Trådstartare
Min favoritklänning och en blus har fått fläckar i armhålorna och mina favoritskor har spruckit 😭 Jag har aldrig haft problem med fläckar förrän min sköldkörtel ballade ur och nu ser de ut såhär efter att jag har badat dem i vanish och tvättat dem flera gånger. Finns det något annat än vanish som kanske kan rädda dem? Jag älskar verkligen den klänningen, men fläckarna syns jättetydligt 😞

Skorna är i fuskläder så jag gissar att de är bortom räddning, men jag hoppas ändå att det kanske kan finnas något som iallafall kanske kan få dem att hålla ett tag till

IMG_0138.webp

Skorna. I vanliga fall brukar det vara platån som ger upp först, men den är typiskt nog fortfarande i jättebra skick. Denna skomodellen går dessutom inte att köpa längre 😞
IMG_0139.webp

Angående skorna: det finns tekniker för att "spackla" skador på läder. Jag är inte superinsatt, men vet de som gjort sånt på bilsäten etc (bilsadelmakare). Jag har inte koll på huruvida sånt funkar på vinyl och liknande ("fakeläder"), och vet inte heller hur väl det håller på skor, men det är iaf mitt tips att kolla upp.

Edit: Jag frågade en bilsadelmakare. Enligt honom finns det en typ av "spackel" för vinyl, som ska värmas etc. Men hans tips är att testa färgad skokräm med en hög vaxhalt.

Senast ändrad:
Angående skorna: det finns tekniker för att "spackla" skador på läder. Jag är inte superinsatt, men vet de som gjort sånt på bilsäten etc (bilsadelmakare). Jag har inte koll på huruvida sånt funkar på vinyl och liknande ("fakeläder"), och vet inte heller hur väl det håller på skor, men det är iaf mitt tips att kolla upp.

Edit: Jag frågade en bilsadelmakare. Enligt honom finns det en typ av "spackel" för vinyl, som ska värmas etc. Men hans tips är att testa färgad skokräm med en hög vaxhalt.

Skokrämen, eller snarare vaxet i den, fyller alltså ut och döljer sprickorna.

Den första varianten som jag skrev om är alltså en typ av gummispackel (typ) som värms in. Efter detta så lackar man.

Det var mina fem cent :)

Skokrämen, eller snarare vaxet i den, fyller alltså ut och döljer sprickorna.

Den första varianten som jag skrev om är alltså en typ av gummispackel (typ) som värms in. Efter detta så lackar man.

Det var mina fem cent :)
Tack för tipset! Ska kolla upp det!

Har du provat med galltvål på fläckarna? Helst fast tvål. Blöt med ljummet vatten, gnugga in tvål, låt verka 15-30 minuter och tvätta sen som vanligt, 30-40˚.

Min favoritklänning och en blus har fått fläckar i armhålorna och mina favoritskor har spruckit 😭 Jag har aldrig haft problem med fläckar förrän min sköldkörtel ballade ur och nu ser de ut såhär efter att jag har badat dem i vanish och tvättat dem flera gånger. Finns det något annat än vanish som kanske kan rädda dem? Jag älskar verkligen den klänningen, men fläckarna syns jättetydligt 😞

Skorna är i fuskläder så jag gissar att de är bortom räddning, men jag hoppas ändå att det kanske kan finnas något som iallafall kanske kan få dem att hålla ett tag till

Visa bifogad fil 184336
Ser tyvärr ut att vara syntet och har det väl krupit in i fibern så är det omöjligt att få bort.

Har du provat med galltvål på fläckarna? Helst fast tvål. Blöt med ljummet vatten, gnugga in tvål, låt verka 15-30 minuter och tvätta sen som vanligt, 30-40˚.
Nej, det har jag inte provat. Får se om jag kan hitta det.
Ser tyvärr ut att vara syntet och har det väl krupit in i fibern så är det omöjligt att få bort.
Den vita blusen är syntet. Klänningen vet jag inte riktigt, men jag tvivlar på att den inte har åtminstone en viss del syntet i sig. Skit också 😭 Jag ska iallafall prova med galltvål och hålla tummarna för jag älskar den klänningen och trots att jag försöker hålla ögonen öppna så har jag inte hittat någon annan 😞

Tack för tipset! Ska kolla upp det!

Kollat med en person till. Han tror inte att det är lönt att lämna in dem (spackel-tekniken), utan tror mer på skokräm med hög vaxhalt. Viktigt att färgmatcha, annars kan det se "värre" ut men jag tänker att det är lättare på svart. Skokrämen lagar ju ingenting egentligen men döljer, det håller nog inte så länge men är ju inte svårt att göra om vid behov.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat