Bukefalos 28 år!

Går det att kombinera egen yrkeskarriär och småbarn på ett bra sätt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
Liten spinoff på internattråden....

Tror ni att det går att kombinera småbarn och en egen yrkeskarriär?

Jag har genom mitt förskolejobb sett barn som har omsorgstid mellan 7-17.30 pga föräldrarnas jobb. Det handlar om barn på småbarnsavdelning, så hur mycket vaken tid det barnet tillbringar med sina föräldrar kan ju ni som har barn räkna ut :crazy:
 
Sv: Går det att kombinera egen yrkeskarriär och småbarn på ett bra sätt?

Stackars ungar...

Jag och min man satsar väl endel på vår sk "karriär" då vi båda doktorerar. Dock går sonen från 9-15:30 på dagis, och längre vill vi inte att han ska gå.

Vi får ju då omlottjobba (dsv en lämnar, och börjar sent, den andra hämtar och börjar tidigt), så så mycket tid får ju inte jag och mannen tillsammans, men det får vara så under småbarnsåren tycker jag. Offrar hellre förhållande än barnen. Dessutom träffas vi ju ordentlig på helger, och tar nästan alltid en kopp the ihop på kvällen.

Men, detta är ju under vår doktorandperiod, det är ju ett ganska fritt "yrke". Hur det ska gå sedan OM man får ett jobb, det får framtiden utvisa....... Hoppas på flextid, sen är planen att både jag och maken jobbar deltid, typ 80%.
 
Sv: Går det att kombinera egen yrkeskarriär och småbarn på ett bra sätt?

Vi körde också med omlottvarianten medan barnen gick på dagis, min man har "gjort karriär" men klargjort för sin arbetsgivare att han ibland måste lämna/hämta barn. För det mesta har vi fått ihop det...
 
Sv: Går det att kombinera egen yrkeskarriär och småbarn på ett bra sätt?

Visst går det väl att kombinera men nån måtta får det ju vara.Små barn ska inte behöva bli lämnade så länge på dagis tycker jag.
Många verkar skaffa barn å sedan lämna över dem till andra som tar hand om dem.
Typiskt såna föräldrar som tycker att samhället ska fostra deras barn :mad:
 
Sv: Går det att kombinera egen yrkeskarriär och småbarn på ett bra sätt?

Jag tror inte att det går.

Mia.
 
Sv: Går det att kombinera egen yrkeskarriär och småbarn på ett bra sätt?

Jag tycker också att det är hemskt, men jag förstår att det kan bli så för vissa när båda jobbar 8-17 och har ingen möjlighet till annat pga ekonomin etc.
Jag hade fruktansvärt dåligt samvete för min äldsta tjej när hon var tvungen att vara hos dagmamma mellan 8-15.30, men då var hon bara 13-17 samt ledig fredag, varannan vecka. (Jobbade kontorstider - sambon skift)

Har dock exempel i min närhet där båda föräldrarna jobbar heltid, men barnet är mindre än 15 timmar i veckan på dagis. Båda jobbar skift, och mamman inom vården så hon har möjlighet att byta schema osv.

Däremot föll det sig så att dagen före julafton så jobbade båda, samtidigt och sonen är tvungen vara hela dagen från 7-16, vilket inte blev så poppis bland personalen....
"Han som är här så lite, ska han tvungens vara här heldag just då???" sa en i personalen som antagligen hade hoppats på lite tidig julledighet.

Men så är det ju - jobbar man skift så jobbar man ofta även på "vanligt folks" "lediga" dagar.

Många som arbetar inom skolan verkar också tro att alla andra arbetar (läs: de som har barn i skolåldern) efter skolans tider och ledigheter - vilket ju är långt ifrån sanningen.

Jag brottas själv med hur mitt samvete kommer att se ut när jag förhoppningsvis en vacker dag kommer att starta eget. Till att börja med hemifrån. Det kommer att kännas oerhört konstigt att lämna barnen på heltid, när jag kommer att vistas en hel del inom hemmets väggar.....
 
Sv: Går det att kombinera egen yrkeskarriär och småbarn på ett bra sätt?

Det KAN ju okså vara så att föräldrar till barn med långa dagar på dagis har lång restid till jobbet, och ingen bil.

Jag tror inte alla gör karriär som har det så.

Men visst går det att kombinera yrkeskarriär och småbarn.
Gjorde inte vår saknade utrikesminister just det?
 
Sv: Går det att kombinera egen yrkeskarriär och småbarn på ett bra sätt?

Fast att man har barn på dagis länge behöver inte handla om karriär och massa övertid och att bara satsa på jobbet.
Det kan handla om att man är ensamstående och inte har råd att gå ner i arbetstid.

Eller som i mitt fall, jag pluggar på annan ort och min kille måste jobba heltid för att vi ska få det att gå ihop. Han är tvingad att ta ut 1 timme ledigt varje morgon eftersom dagis inte öppnar förrän halv sju och det är precis vad våran ekonomi klarar.

Visst skulle vi hemskt gärna vara hemma mera men just nu fungerar det inte.
 
Sv: Går det att kombinera egen yrkeskarriär och småbarn på ett bra sätt?

Jag förstår att man kanske måste ha barnen på dagis långa dagar om man är ensamstående eller har det knappt ekonomiskt. Då är det ju tvunget med långa dagar, men när man vet att det är ett par föräldrar som har "statusyrken" så jobbar man nog inte enbart för att få ekonomin att gå ihop.

Jag har ju inte jobbat på dagis hela mitt yrkesverksamma liv, så jag vet hur svårt det är att få ihop till alla ledighete, kläm och studiedagar...
 
Sv: Går det att kombinera egen yrkeskarriär och småbarn på ett bra sätt?

För män verkar det gå alldeles utmärkt :smirk:
 
Sv: Går det att kombinera egen yrkeskarriär och småbarn på ett bra sätt?

Ja, det är ju för det mesta vi kvinnor som får kämpa med det dåliga samvetet...
 
Sv: Går det att kombinera egen yrkeskarriär och småbarn på ett bra sätt?

Kan du vara snäll och utveckla det. Ditt svar ger inte så mycket.
 
Sv: Går det att kombinera egen yrkeskarriär och småbarn på ett bra sätt?

Då får man se till att inte skaffa barn med en man som låter kvinnan göra allt.Så enkelt är det faktiskt.
Jag skulle inte acceptera att min kille skulle få vara borta dagar å kvällar för att göra karriär så jag skulle få ta hand om barn.
Man får faktiskt ta å kompromissa å tänka till innan man skaffar barn.
 
Sv: Går det att kombinera egen yrkeskarriär och småbarn på ett bra sätt?

Det skulle inte jag heller. Aldrig i livet. Min karriär är lika viktig som hans....
 
Sv: Går det att kombinera egen yrkeskarriär och småbarn på ett bra sätt?

Och förhoppningsvis är barnen lika viktiga för honom som för dig!
 
Sv: Går det att kombinera egen yrkeskarriär och småbarn på ett bra sätt?

Lånar knapp.

Tror det är viktigt för oss tjejer att från dag1 lämna över babyn till Pappa och inte så fort babyn gråter ta tillbaka den utan ge Pappa och baby en chans att lära känna varandra. Som tjejer har vi ju trots allt ett försprång eftersom babyn redan känner igen vår röst från tiden i magen. Att vi låter Pappa ta 50% av tiden med babyn, vi kan ju alltid passa på att göra något för oss själva, antingen arbeta eller kanske ta en promenad, gå och simma eller nått.
Å förresten, Sluta upp med att säga, Ja min man/sambo/pojkvän ska sitta barnvakt. Han sitter inte mer barnvakt än vad ni gör.
Mormor, kompis, farfar de sitter barnvakt, INTE Pappan till barnet.
 
Sv: Går det att kombinera egen yrkeskarriär och småbarn på ett bra sätt?

chrysler skrev:
Då får man se till att inte skaffa barn med en man som låter kvinnan göra allt.Så enkelt är det faktiskt.
Jag skulle inte acceptera att min kille skulle få vara borta dagar å kvällar för att göra karriär så jag skulle få ta hand om barn.
Man får faktiskt ta å kompromissa å tänka till innan man skaffar barn.

Det är oerhört lätt att säga för dig som inte har några barn ;) Jag har en man som gjort karriär, men han ställer upp för sina barn ändå. Vi delar på lämning/hämtning och att ta barnen till olika aktiviteter.

Sedan finns det även människor som inte bryr sig om sina barn utan att ha någon vidare yrkeskarriär att tänka på. Livet är inte svart/vitt.
 
Sv: Går det att kombinera egen yrkeskarriär och småbarn på ett bra sätt?

Vill man göra karriär så går det! Just nu jobbar bägge heltid, vår dotter går på dagis 8 - 16.30 varje dag.

Jag förstår att många vill ha barnen på dagis så kort som möjligt och pusslar med tider, men jag tror inte det är bra i längden att pussla för mycket. Till slut kretsar allt kring barnen och man har väldigt lite tid tillsammans vilket jag tror är döden för många förhållanden.

Att inte kvinnorna gör karriär beror inte på männen, utan att kvinnorna medvetet prioriterar bort yrkeskarriären när de får barn. Jag har gjort likadant, innan dottern föddes var jag helt inställd på att vi skulle dela föräldraledigheten rakt av och att jag skulle göra vissa jobba hemma när jag var föräldraledig, men sen så ångrade jag mig förstås och ville vara hemma längre med vår dotter och avsade mig en del arbetsuppgifter. När jag började jobba igen så började jag jobba deltid.

Nu är jag gravid igen och jobbar heltid för att få upp SGI:n. Jag åker ofta på tjänsteresor och sover borta, jag och pappan turas om att hämta/lämna på dagis, vi turas om att vara hemma vid sjukt barn/planeringsdagar och dylikt. Jag har fått rejäl löneförhöjning och har blivit delägare i företaget jag är anställd i, när de skickar iväg offerter på långa, stora uppdrag så inkluderar de mig ifall att jag hinner komma tillbaks innan projektet kommer igång.

Det blir såklart en paus under föräldraledigheten, men jag tycker inte att den har påverkat min karriär på ett negativt sätt. Trots att jag har varit hemma så har jag gått på utvecklingssamtal, fått löneförhöjning och inbjudan till ev aktiviteter på företaget. Jag tror mest att det handlar om vilja och inställning, jag har varit tydlig med att jag inte vill bli bortglömd utan har tagit regelbunden kontakt med jobbet för att höra vad som är på gång (en vettig arbetsgivare skadar ju inte heller).
 
Sv: Går det att kombinera egen yrkeskarriär och småbarn på ett bra sätt?

Att göra karriär tar tid. Tiden är begränsad på ett dygn. Barn tar tid, och måste få ta tid. Nåt som är vanligare och vanligare i dag är att man inte tar sig den tid med barnen som dom behöver.

Mia.
 
Sv: Går det att kombinera egen yrkeskarriär och småbarn på ett bra sätt?

chrysler skrev:
Visst går det väl att kombinera men nån måtta får det ju vara.Små barn ska inte behöva bli lämnade så länge på dagis tycker jag.
Många verkar skaffa barn å sedan lämna över dem till andra som tar hand om dem.
Typiskt såna föräldrar som tycker att samhället ska fostra deras barn :mad:

Man ska inte skriva mail när man blir förbannad men nu blir jag det. Har du barn? Lever du i en annan verklighet än de flesta andra?? Det handlar inte om att göra karriär. Troligen gör det sällan det för någon utan det handlar om att få livet, ekonomin och vardagen att gå ihop. Kanonbra om man inte behöver lämna barnen på dagis längre än nödvändigt, även om jag är övertygad om att dagis är bra för de allra flesta barn. Har man barn som inte trivs på dagis är det ju en annan sak, alla barn är inte lika, och inte alla dagis heller.

Jag och maken är alltså sådana föräldrar som enligt dig skaffat barn för att låta andra ta hand om dem och fostra dem. Tack ska du ha, men både vi och barnen mår utmärkt (trots låånga dagar på dagis)och har god livskvalitet, klarar av att leva ett vettigt liv och pusslar så gott det går med tider, hämtningar och lämningar.

/FiaLotta
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 302
Senast: Elendil
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 924
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 866
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 436
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp