Går det att måla på papperstapet?

Taefill

Trådstartare
Jag ska göra iordning en fd sadelkammare till fikarum. Där sitter nu vanliga papperstapeter (självklart med bård och alltihop...)
De är ganska hela men har lite skruvhål, nåt större av nån kraftig skruv, nåt litet skav och så förstås en massa skarvar. Jag tänkte om det kanske går att skära bort skarvkanten med ett litet rakblad eller liknande och sen spackla på skarv + skador med nåt "tunt" spackel. Tror ni hemmafixarkunniga att det går att måla på då?
Vill att det ska ge ett hyfsat proffsigt intryck och inte synas en massa skarvar osv.

Sv: Går det att måla på papperstapet?

Testa slipa bort skarvarna? Annars brukar det nog inte se jättekonstigt ut om det inte är jättedåligt gjort. Skruvhålen och skador spacklar du och slipar. Vill du att färgen ska fästa bra tvättar du ordentligt med målartvätt innan.

Jag har målat på MÅNGA tapeter, och aldrig brytt mig om skarvarna. Hål spacklar jag igen, och slipar på, men skarvarna tycker jag inte man ser så mycket att det stör när man målat färdigt.

Nyare tapeter tapetseras kant i kant och ger inga "bucklor" som syns när man målar men är det gamla tapeter så ligger de omlott typ en halv centimeter. Det enklaste är att köpa en tapethyvel och bara skala av just den "omlottade" delen. En tapethyvel är ett rakblad i en hållare. Men bårder är knepigare, dessa måste ju egentligen helt bort om man ska få det slätt, nordsjö tapetstrip är superbra för att få loss en tapet. Men i ett fikarum i stallet hade jag nog inte brytt mig om att fixa med sånt utan bara målat rakt över efter att ha spacklat igen skruvhål.

Kan tillägga att börjar man greja för mycket med spackel så är risken stor att det syns mer på grund av att den spacklade ytan är jämnare än resten än om man inte hade gjort något alls.

Senast ändrad:

Tack alla tre för svar, då ska jag köpa färg imorgon! :)

Kanske man kan ta reda på om tapeterna ligger omlott eller inte? Eller ser man det om man kollar noga?
Mino, tack för spackeltipset, där hade jag nog åkt dit :o

Du ser om det är skarvat för det blir en liten bula om en cm ungefär. Men man brukar bara måla över ändå. Glöm inte tvätta, annars trillar färgen av.

Liknande trådar

Hemmet Nu börjar det bli dags att göra iordning stora dotterns rum.. Hon fyller snart sex, och har samma tapet som vi satte upp i det rummet...
Svar
8
· Visningar
3 142
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka