Går konstigt på asfalt!

Chima

Trådstartare
Min häst går konstigt på asfalten, hon liksom minskar stegen så att hon tar småkliv, och sedan ser det ut som att hon haltade lite när hon sprang på asfalten (sprang brevid henne och kollade hur hon sprang).

Hon är nyskodd, kan det vara det? hon skoddes för 3 dagar sedan.
När hon går på snön som är packad på asfalten, ser jag ingenting konstigt när hon går, hon går normalt (med ett långt kliv).
Kan det vara något annat? ska jag ringa till en veterinär om det inte går över, eller?
Eller hon kanske är ovan att gå på asfalt eftersom det har vart snö här länge och asfalten har just börjat kika fram., ovan=öm.?

San hon behöva gå lektion i morgon (i ridhus) med en annan ryttare? h*n som rider min häst, rider henne varje måndag på lektion, men ska hon (hästen) avstå denna måndag.

Vad tror ni?

(hästens ålder 15 år om det är nödvändigt :smirk: )

Sv: Går konstigt på asfalt!

Kan ju vara någon söm som har gått fel, vid skoningen. Det är nog bäst att be hovslagaren komma ut och kolla upp det.

Precis, min häst går med sakta och försiktigt på asfalt (ibland lite trippigt) för hon är rädd att halka.

Men kolla upp först så att det inte är något som är fel, typ hälta.

Jag hade låtit en veterinär göra ett böjprov på henne, ett enkelt, på hemmaplan i första hand. Min häst beter sig som din och han har kot och hovledsinflammationer båda frambenen.

Han har haft detta några gånger och verkar dessutom vara känslig i sina sulor, veterinären har nu rek att jag ber hovslagaren om att inte inte verka ner så mycket på en gång utan i stället sko oftare. Tån ska hållas kort dock. Vi har också börjat med sulor med insprutat silikon för att ge honom extra stötdämpning.

Som sagt kolla upp så att hon inte har fått inflammtioner är mitt tips!

tretjak skrev:
Jag hade låtit en veterinär göra ett böjprov på henne, ett enkelt, på hemmaplan i första hand. Min häst beter sig som din och han har kot och hovledsinflammationer båda frambenen.

Han har haft detta några gånger och verkar dessutom vara känslig i sina sulor, veterinären har nu rek att jag ber hovslagaren om att inte inte verka ner så mycket på en gång utan i stället sko oftare. Tån ska hållas kort dock. Vi har också börjat med sulor med insprutat silikon för att ge honom extra stötdämpning.

Som sagt kolla upp så att hon inte har fått inflammtioner är mitt tips!

Hur mycket går det på?
ett cirka pris? Hoppas att hon inte har det, hur länge får hon lov att vila då då? Finns det några andra tecken på att hon har fått kot och hovledsinflammationer.?

Chima skrev:
Hur mycket går det på?
ett cirka pris? Hoppas att hon inte har det, hur länge får hon lov att vila då då? Finns det några andra tecken på att hon har fått kot och hovledsinflammationer.?

Någon som har lust att svara på detta?

Man ska inte måla f-n på väggen men det blir billigare i längden för din del om du kollar upp det i tid, om det nu skulle vara en början på inflammationer.
Jag betalade 500 kr för distriktsvet böjprov hemma, åker du till klinik kan du räkna med att hela din självrisk kommer att gå åt. Min hästs förstabesök på klinik, som inkluderade hältutredning och behandling slutade på en siså där 7-8000 kr varav jag betalade min självrisk på 2.200 kr plus mediciner för ca 700 kr.

Han vilade i tre veckor, boxvila plus ute i liten hage sedan var det återbesök med en behandling till; kostade mig ingenting eftersom det är inom samma behandlingsperiod, ytterligare tre veckors vila och nu igångsättning med promenader vid hand och skrittrundor under ryttare. Det är lite tråkigt med behandlingsperioder av inflammationer men oftast har man tydligen en god prognos, dvs hästen blir bra och sen får man i framtiden känna av vilken nivå man ska ligga på i träning för att hästen inte ska drabbas igen.

Nu är din häst kanske av den mildare sorten och visar bara sin smärta genom att trippa, min trippade först och sedan utvecklade han olater som att bralla, resa sig, skygga och kasta sig för osynliga faror hela tiden. När han mår bra gör han inget av detta har jag förstått nu i efterhand...

Hon kanske bara är spänd... det är trots allt länge sedan de var ute och hade fint vårväder...
Om det är sömtryck är det troligt att hon är varm i hoven där det har hänt... Känn på två samtidigt och se om det är ngn skillnad.

Man kan oftast inte märka av kot/hovledsinlammationer som "vanlig männsika". Vet att duktiga veterinärer klämmer på vissa punkter som kan upplevas som svampiga när de är "irriterade". Känner där själv också ibland men har inte riktigt den riktiga "feelingen" för att veta... Har inte provat på så många med dokumenterad inflammation... Tycker iofs att detta är JÄTTEINTRESSANT att lära mig så jag klämmer och känner en del. Som lekman.
Om hästen är pigg och positiv så tror jag inte att det är så allvarligt. Prova att gå med henne i nerförsbacke. Blir det värre? Kan hon öka traven? Ser hon halt ut i hagen? På böjt spår vid longering?
Hästen vill helst inte BELASTA frambenen om den har inflammationer.
Om du svarar JA någonstans tar du ett beslut om hon ska vila ett par dagar och sedan prova igen. ELLER så ringer du veterinär och ber dom komma ut och göa ett böjprov. Det mesta framkommer där.
Vad det kostar kan jag inte svara på. Utkörningsavg är ju väldigt olika. Tror inte att det kostar mer än 2000:- att öra hemma och då ligger jag nog ganska högt. Fast är den "sjuk" så behöver man ändå åka ill klinik. (tror jag)
Jag har gjort hältutredning på klinik ett par ggr. Det kostar i runda slängar ca 3000:- med behandling.
Behandlingen tar ca 6v om det inte är allvarligt. Hittar man det i ett tidigt stadium kan det gå fortare. Beroende på vad veterinären säger kan det vara bra att skritta sin häst ibland...

Med tanke på att hästen nyligen är skodd bör du direkt kontakta hovslagaren som får kolla om det är sömstick, överkorrigering eller nåt liknande. Hittar inte hovis nåt bör vet.titta på hästen. Lektion på en häst som inte är fullt ok är en dålig idé, kolla upp den först...sånt är livet med häst;)

oj det kan ju vara vad som helst...
rädd att halka
hovböld
inflamationer
strålbenshälta
ömmar pga nyskodd
söm stick...
m.m...

EmelieR skrev:
Hon kanske bara är spänd... det är trots allt länge sedan de var ute och hade fint vårväder...
Om det är sömtryck är det troligt att hon är varm i hoven där det har hänt... Känn på två samtidigt och se om det är ngn skillnad.

Man kan oftast inte märka av kot/hovledsinlammationer som "vanlig männsika". Vet att duktiga veterinärer klämmer på vissa punkter som kan upplevas som svampiga när de är "irriterade". Känner där själv också ibland men har inte riktigt den riktiga "feelingen" för att veta... Har inte provat på så många med dokumenterad inflammation... Tycker iofs att detta är JÄTTEINTRESSANT att lära mig så jag klämmer och känner en del. Som lekman.
Om hästen är pigg och positiv så tror jag inte att det är så allvarligt. Prova att gå med henne i nerförsbacke. Blir det värre? Kan hon öka traven? Ser hon halt ut i hagen? På böjt spår vid longering?
Hästen vill helst inte BELASTA frambenen om den har inflammationer.
Om du svarar JA någonstans tar du ett beslut om hon ska vila ett par dagar och sedan prova igen. ELLER så ringer du veterinär och ber dom komma ut och göa ett böjprov. Det mesta framkommer där.
Vad det kostar kan jag inte svara på. Utkörningsavg är ju väldigt olika. Tror inte att det kostar mer än 2000:- att öra hemma och då ligger jag nog ganska högt. Fast är den "sjuk" så behöver man ändå åka ill klinik. (tror jag)
Jag har gjort hältutredning på klinik ett par ggr. Det kostar i runda slängar ca 3000:- med behandling.
Behandlingen tar ca 6v om det inte är allvarligt. Hittar man det i ett tidigt stadium kan det gå fortare. Beroende på vad veterinären säger kan det vara bra att skritta sin häst ibland...

Ska be mamma att ringa veterinären (jag har inge pengar :( ) och hon säger "det ordnar sig" och jag blir så tött på det :mad: :(
Hade nu hästen varit MIN egna och jag hade ansvaret (jag är 16 år), så hade jag redan kontaktat hovslagare och sedan veterinär!
Varför är föräldrar så? :(
Men jag ska säga, " gör vi det inte nu blir det dyrare sedan" kan det hjälpa tro?:confused:

Hästar som haltar på asfalt har oftast ett av två problem:
-ömfotade
-ledproblem

Är hästen bra skodd så borde den inte vara ömfotad och då kvarstår någon form av ledproblem. Jag skulle ta hästen till klinik för utredning med böjprov, släckning och evt röntgen.

Att den är såpass gammal talar också för ledproblem.

Men nu är det så att jag har hästen på foder, får vi då använda oss utav försäkringen om det blir mycket pengar? eller ska det skrivas i kontrakten och görs upp mellan ägare?

Centaur skrev:
Hästar som haltar på asfalt har oftast ett av två problem:
-ömfotade
-ledproblem

Är hästen bra skodd så borde den inte vara ömfotad och då kvarstår någon form av ledproblem. Jag skulle ta hästen till klinik för utredning med böjprov, släckning och evt röntgen.

Att den är såpass gammal talar också för ledproblem.

Vad för ledproblem är det då? finns det olika varianter?

Hästen har aldrig vart sjuk (förutom en hovböld), och då halatde hon rejält så att hon inte kunde gå (men jag utesluter inte att det inte kan vara det).

Men hästar är så dyra när de gör illa sig :( varför ska det vara så?
nu är det ju inte min häst utan min foderhäst, och tänk om de lägger skulden på mig? är det oftast ryttarens fel pga ledproblem? :(
Jag tycker att jag har ridit henne bra när jag har haft henne...

Colombia_Girl skrev:
oj det kan ju vara vad som helst...
rädd att halka
hovböld
inflamationer
strålbenshälta
ömmar pga nyskodd
söm stick...
m.m...

Vad är strålbenshälta? är det pga dåligt skötta hovar? men då tror jag mer att det kan vara något av de andra alternativen.

Det behöver inte alls bero på dig!
Och saken blir ju hur eller hur inte bättre av att du inte kollar upp det..
Reagerar inte hästen alls vid longering på manegeunderlag eller liknande?

Tinen skrev:
Det behöver inte alls bero på dig!
Och saken blir ju hur eller hur inte bättre av att du inte kollar upp det..
Reagerar inte hästen alls vid longering på manegeunderlag eller liknande?

Jag ska kolla upp det, det sista jag vill är att min häst har ont! :(
Jag kan inte se att hon går konstigt på annat underlag...men jag är inte van, jag kan inte se "små" hältor.

På böjt spår kommer det mesta fram!
Försök hitta ett bra ställe att longera på som är jämt.. Låt trava och kolla på hur hela hon rör sig.. Kolla om huvudet rör sig helt rytmiskt (ibland kan det vara lättare att se på huvudet/halsen om hästen "nickar till" ibland så är den inte ren)
Hon kan alltså vara ohalt på mjukt underlag rakt fram, men ganska så tydligt halt på böjt spår om du har otur.. Kolla absolut upp detta!
Lycka till! Hoppas såklart det inte är nåt..

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
9 019
Senast: Lobelia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 354
Senast: Mia_R
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 163
Senast: muslidag
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 185
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Hur vet man material i trappa?
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur