Gardera sig vid försäljning

MiniLi

Trådstartare
Finns ju ett antal trådar om användare som har fått problem efter att de sålt sin häst, jag har även själv råkat ut för det när jag sålde min ponny. Nu när det är dags att sälja nästa häst är jag mycket mån om att inte hamna i samma situation igen.

Vad kan och bör jag göra som säljare för att undvika tvister om tex dolda fel?

Röntgen - Bör man som säljare se till att röntga hästen innan? Vad kostar det? Täcks det av försäkringen när man gör det bara för att kolla? Hästen i fråga ligger i prisklass 75000 kr, bör man röntga då?

Kan även säga att när jag köpte hästen så var han röntgad i benen, säljaren sa att de var ua men jag har aldrig själv sett plåtarna. Kan jag ändå hänvisa till dem?
Ryggen är röntgad ua för några år sedan i min ägo så där borde vi inte ha några problem..

Besiktning - Om köparen skulle nöja sig med gårdsbesiktining, räcker det för min del då? Eller bör jag ändå ta hästen till klinik?

Jättetacksam för svar och synpunkter! :)
 
Sv: Gardera sig vid försäljning

Min advokat anser att man bör röntga inför försäljning, för sin egen skull. Da finns det jämförelsebilder vid en senare tvist och du kan inte hallas ansvarig. Finns det avvikelser pa röntgen maste du upplysa om dem. Da kan du inte heller hallas ansvarig för de fel som du har upplyst om.
Försäkringsbolaget ersätter inte en sadan röntgen. Baka in det i försäljningspriset för hästen.

En annan viktig punkt:
skriv in i kontraktet att köparen förbinder sig att halla hästen försäkrad i inköpspriset i tva ar efter köpet. Detta kan skapa mycket probelm! Helst ska din försäkring övertagas.

Om köparen nöjer sig med gardsbesiktning, eller ingen besktning alls, skriv även in detta i kontraktet. Tex " Köparen har avstatt fran att veterinärbesiktiga hästen" eller "Köparen har veterinärbesiktigat hästen och avstar att undersöka hästen utförligare pa klinik inkl röntgen.

Det var mina tips! Lycka till.
 
Sv: Gardera sig vid försäljning

Tack så mycket för det svaret!

Men vet du hur mycket en röntgen går på?
 
Sv: Gardera sig vid försäljning

Jag gjorde en sk exportröntgen i vintras pa klinik i skane, plus fyra extra bilder och det gick pa strax under 5000 kr. Men da var det inkl besiktning.
Endast röntgen 3000 kr. Det skiljer sig en del mellan olika kliniker.
 
Sv: Gardera sig vid försäljning

Jag hoppas jag får låna tråden för att ställa en fråga jag funderat ett tag på.
Om man ska sälja en häst (min är absolut inte till salu) och meddelar köparen om de fel man vet. Som exempel vet jag att min häst har endel pålagringar och har haft vissa skador. Jag talar om (skriver) allt och skriver även att säljaren misstänker att hästen kan ha pålagringar i X leden men köparen har trots detta avstått från röntgen. Om det då 3 månader senare visar sig att hästen har dessa pålagringar kan då köparen klaga?
 
Sv: Gardera sig vid försäljning

Okej.
vad menas med exportröntgen? Är det någon särskild röntgen?
 
Sv: Gardera sig vid försäljning

Klart att du får låna! :)

det låter ju väldigt konstigt om de skulle få rätt i en sådan tvist (köparen alltså). Om de har blivit upplysta om misstanken och sedan avstått från röntgen så borde de inte ha något att komma med.
 
Sv: Gardera sig vid försäljning

Jag hoppas jag får låna tråden för att ställa en fråga jag funderat ett tag på.
Om man ska sälja en häst (min är absolut inte till salu) och meddelar köparen om de fel man vet. Som exempel vet jag att min häst har endel pålagringar och har haft vissa skador. Jag talar om (skriver) allt och skriver även att säljaren misstänker att hästen kan ha pålagringar i X leden men köparen har trots detta avstått från röntgen. Om det då 3 månader senare visar sig att hästen har dessa pålagringar kan då köparen klaga?

Nej! Men givetvis viktigt att fa det skriftligt sa att inte en "ord mot ord" situation uppstar.

Priset pa hästen ska ju vara satt med hänsyn till att man inte garanterar hallbarheten pga dessa problem. Kan vara vettigt att skriva in det i kontraktet ocksa i en sadan situation.
 
Senast ändrad:
Sv: Gardera sig vid försäljning

Okej.
vad menas med exportröntgen? Är det någon särskild röntgen?


Det kallades förr exportröntgen, da man vid export (utlandsförsäljning) röntgade igenom hästen. Klinikerna definierar det lite olika.
Jag har kollat pa mitt kvitto och där tog man för "exportröntgen" följande bilder: falanger, stralben, carpus bada fram, hasleder bada bak = 2000 kr, sedan beställde jag fyra extrabilder (arab-platar) a 140 kr styck.
 
Sv: Gardera sig vid försäljning

Jag hoppas jag får låna tråden för att ställa en fråga jag funderat ett tag på.
Om man ska sälja en häst (min är absolut inte till salu) och meddelar köparen om de fel man vet. Som exempel vet jag att min häst har en del pålagringar och har haft vissa skador. Jag talar om (skriver) allt och skriver även att säljaren misstänker att hästen kan ha pålagringar i X leden men köparen har trots detta avstått från röntgen. Om det då 3 månader senare visar sig att hästen har dessa pålagringar kan då köparen klaga?


Om köparen kan klaga eller inte beror på dels vilken status säljare och köpare har som i sin tur avgör om det är köplagen eller konsumentköplagen som gäller vid affären.
Dels beror det på vad som sagts vid affären om användningsområdet på hästen.

I värsta fall då säljaren är näringsidkare och köparen privatperson så hamnar vi i konsumentköplagen där köparen inte har undersökningsplikt på samma sätt som i köplagen. Om sedan köparen klar deklarerat vid köpet att hästen ska användas till t ex tävling på elitnivå och den sedan inte håller efter tre månader och det är pålagringarna som är orsak. Då kan köparen klaga + att det inte gäller rent juridiskt att man skrivit något om att de måste hålla hästen försäkrad som någon föreslog innan.
Detta var värsta scenariot.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 796
Senast: WBanna
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 167
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 135
Senast: Smedholt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp