Garderobsladdning

cactuspower

Trådstartare
Nu har jag fått ersättning från försäkringsbolaget för hoppsadeln men jag kommer antagligen att strunta i att köpa ny hoppsadel och i stället köpa en helt ny dressyrsadel i stället (dvs. kommer även att få sälja nudvarande sadeln för att ha råd, samt ev. behöva skjuta till lite extra pengar). Sadeln det lutar åt har jag nästan bestämt mig för att det är en sådan jag ska ha så det är inte sadeltips jag behöver.

Däremot vill jag ha förslag på nya dressyrschabrak, släng in bilder, skriv pris och inköpssställe så man kan få lite inspiration på nya schabrak (har ju inte en uppsjö redan :angel: )

Sedan vill jag ha tips på nya stigläder, har Jacsons nu och är nöjd med dom, dom är mjuka och fina men skulle vilja ha förslag på några av något bättre kvalité. Prestige finns ju, men vilka mer finns det? Ska bara ha vanliga svarta men vill ha med nylonkärna, i smidigt läder som är av bra kvalité.

Sedan vill jag ha förslag på ett nytt träns/kandar, dressyrmodell så klart med bredare nosgrimma på. Vill ha ett vanligt svart, gärna med inåtvända spännen på. Ska finnas i x-full också för det lutar åt att damen behöver ha det. Skriv gärna inköpsställe, prisklass osv. också och lägg gärna in bilder (produktbild eller egen).

Så fram med förslag :bump:

Sv: Garderobsladdning

Schabrak:
Global ca 250kr, mässor+ebay
http://i6.photobucket.com/albums/y220/xxwitchxx/IMG_1322.jpg
http://s6.photobucket.com/albums/y220/xxwitchxx/?action=view&current=Globalschabrak.jpg

Catago 250kr My One:
http://s6.photobucket.com/albums/y220/xxwitchxx/?action=view&current=140407022.jpg

Jacson 150-200kr:
http://s6.photobucket.com/albums/y220/xxwitchxx/?action=view&current=prestigevenusd026_annons.jpg

Hur bred nosgrimma ska det vara på tränset? Vad får det kosta?

Prestige stigläder är ju dyra, men tycker helt klart dom är värda sitt oris! :bow: Har haft kopior och på dom så slits lädret bort, blir jättefult och det fäster sig på sadeln.. :crazy:

Själv är jag sugen på Ideal Dressage lädren, dom som är enkla. :d

Tack för bilderna på schabraken :bow:

Vet inte vad tränset får kosta riktigt, är öppen för förslag men spar hellre ihop pengar till något jag verkligen vill ha en köper 'första bästa' . Vet inte riktigt hur bred nosgrimma jag vill ha heller, men ska vara snygg dressyrnosgrimma :) , min häst har ju ganska så stort huvud. Är dock mer inne på kandar för då känns det ännu mer värt och investera pengarna till ett sådant om man någon gång kommer att rida på kandar, för det är ju bara jag plockar bort remmen när jag ska använda det som vanligt träns.

Jag har beställ dessa två:
Träns:
rostad

Kandar:
rostad

Men med bred nosgrimma. Hästarna kommer att bli dö snygga tror jag. :banana:

Ja, jag förstod att Briars kandar var dyrt, och så mycket pengar tänker jag inte lägga ut på det. Tycker att det är för mycket pengar och har inte så stora inkomster :p . Men jag gillar själva modellen, tycker det är fint och tror min skulle passa i något liknande. Finns det några liknande modeller?

Ditt nedre kandar var riktigt snygg, om nu nosgrimman är bredare!

Ja och jag gillar ditt, det är snyggt! Fast jag vill ha svart då. Men hur gjorde du? Nosgrimman är uppsydd av sadelmakare väll, om jag inte minns fel? Var resten av kandaret ett Hubertus? Vad har du för tyglar?

Ja det är hubertus, med icke-original nosgrimma. Och det finns i svart och x-full.
Tyglarna följer med! :)

Som du ser så är alla där 7 cm så det verkar inte vara så ovanligt långt direkt... 4-5 cm skänkler är väl vad som kallas baby-kandar?? Nästan alla jag kollat på har ungefär 7 cm.

Och en längre skänkel är Inte skarpare, då det krävs mer rörelse i tygeln för att den ska komma i effekt. En kort skänkel är skarpare. Den enda "faran" med en längre skänkel är att den har potensial för att vara starkare OM man drar hårt i den, vilket jag Aldrig gör, brukar inte använda stångtygeln alls, den hänger mest..
:)

Skriv gärna inköpsställe, prisklass osv. också och lägg gärna in bilder (produktbild eller egen).

Det är inte tillåtet att hämta bilder från andra siter hur som helst, så det är inte okej att lägga in bilder "hur som helst".

Dessutom finns det hur många trådar som helst om både schabrak, träns och kandar. Hittar du inte trådarna själv så finns ju den utomordentliga sökfunktionen!

/B_A_L, moderator

Men vi måste ju få göra nya trådar för det, hur kul är det att sitta och söka hela tiden??

Sen kommer det ju nya saker hela tiden. ;)

.
Och en längre skänkel är Inte skarpare, då det krävs mer rörelse i tygeln för att den ska komma i effekt. En kort skänkel är skarpare. Den enda "faran" med en längre skänkel är att den har potensial för att vara starkare OM man drar hårt i den, vilket jag Aldrig gör, brukar inte använda stångtygeln alls, den hänger mest..
:)
Vad jag vet så är det tvärrt om. På hetare hästar skall det vara lättare med kort underskänkel. Se själv på Briar, hans är nog 5 om din är 7.
Hästar som lätt knäpper av är det också bättre med lite kortare, mitt sto knäpper gärna av. Men hon börjar bli mycket bättre.
En danskt sto som jag red och tävlade innan hon blev skadad hade också kort skänkel. Men hon ville gärna gå med näsan ute. Hon var ett riktigt topen sto!
Men jag kan ha fel för mig, vet bara att det funkar på mina hästar
och det är viktigast för mig. ;)
Men du har ett väligt snyggt kandarträns. :banana:

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
876
Senast: Hermelin
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 205
Senast: super
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 893
Senast: Derivata
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka