Red_Chili

Trådstartare
Hemma har jag bedrövliga fönster. Det är tydligt kallare vid dem än på andra ställen i rummen eftersom de släpper in så mycket kyla (jo, jag har stängt dem ordentligt...) och hur lätt de släpper in ljud utifrån... ja jösses :grin: Nej, jag kan inte byta fönster pga hyresrätt. Hyresvärden har avsatt pengar för fönsterbyte i sin budget men det händer inget med det.

När jag tittar runt hittar jag massvis av gardiner som stänger ute ljus, men inga som stänger ute ljud? Jag skulle vilja ha några som stänger ute både ljus, ljud och kyla... Finns sådant? Tips på var jag hittar det i så fall?
 
Vad gäller ljud så finns det säkert massa speciella tekniska grejer men i princip så vill du ha något mjukt som väger så mycket som möjligt för att dämpa ljud. Typ överkast kanske kan fungera? Annars så står ju vikt på tyget när man köper, om man köper nytt.

Har du kollat gummilisterna runt fönsterna? Det kan göra stor skillnad i hur tätt det blir och om du lägger en eftermiddag så kan du byta dem själv.

Om du har tänkt ha fördraget jämt kan det vara värt att se till att det blir lite luftigenomströmning också, speciellt om fönsterna är otäta eller om du har dem öppna ibland. Tråkigt om det blir mögel bakom gardinen. Kan iaf säga att man inte ska fästa gardinen både uppe och nere.. hrrmm
 
Vad gäller ljud så finns det säkert massa speciella tekniska grejer men i princip så vill du ha något mjukt som väger så mycket som möjligt för att dämpa ljud. Typ överkast kanske kan fungera? Annars så står ju vikt på tyget när man köper, om man köper nytt.

Har du kollat gummilisterna runt fönsterna? Det kan göra stor skillnad i hur tätt det blir och om du lägger en eftermiddag så kan du byta dem själv.

Om du har tänkt ha fördraget jämt kan det vara värt att se till att det blir lite luftigenomströmning också, speciellt om fönsterna är otäta eller om du har dem öppna ibland. Tråkigt om det blir mögel bakom gardinen. Kan iaf säga att man inte ska fästa gardinen både uppe och nere.. hrrmm
Har faktiskt funderat på det där med gummilisterna, men inte riktigt velat öppna fönstren och se i vilket skick de är pga svinkallt inomhus... :p Ska nog kolla idag ändå.

I dagsläget gör jag så att jag har gardinerna för när det är mörkt ute, dagtid drar jag bort dem.
 
Nya gummilister stod vår hyresvärd för när det drog kring våra fönster, det kom en vaktmästare och satte upp dem och allt så hör med dem :up:
 
Nya lister kan göra formligen underverk om det drar in genom fönstren. Är det kyla som går genom själva rutan som blir kall hjälper inte lister ett dugg.
Jag tror det är båda delarna. Känner jag med handen vid mitten av fönstret så är luften jättekall, men känner jag tex i nederkant av fönstret är det om möjligt ännu kallare...
 
Nya gummilister stod vår hyresvärd för när det drog kring våra fönster, det kom en vaktmästare och satte upp dem och allt så hör med dem :up:
Får kolla om de kan ordna något... I dagsläget gör de i princip ingenting pga corona (de har inte ens kommit och fixat kylskåpet som är felanmält, trots att jag sa att jag med lätthet kan vara ute ur lägenheten under tiden de är här). Enligt dem gör de bara akuta grejer, men skulle tippa på att inget mindre än brand/vattenläcka ses som akut nu :cool:
 
Då hade jag bett om en rulle list och provat på ett fönster eller två, så långt det räcker. Kan ju vara rimligt för att få det gjort.

Troligen har de väl korttidspermitterat och har därför bara tid för det absolut akuta.
 
Då hade jag bett om en rulle list och provat på ett fönster eller två, så långt det räcker. Kan ju vara rimligt för att få det gjort.

Troligen har de väl korttidspermitterat och har därför bara tid för det absolut akuta.
Tror inte de korttidspermitterat, för jag ser fastighetsskötaren springa runt precis lika mycket som han alltid gjort (och det är alltid han som kommer för en första bedömning). Vi brukar prata, han är supertrevlig, och han har inte heller nämnt något om sådant. Men men, läget är som det är ändå. Ska helt klart fråga om det går att få en rulle list och prova själv!
 
Gardiner som inte släpper in ljus är vanligtvis bra på att stänga ute ljud och kyla (och värme på sommaren) med. Iallafall om man väljer tjockare mörkläggningsgardiner som inte har en mörk baksida utan är liksidiga.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 272
Senast: Calmiche
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 866
Senast: Fraegd
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 329
Senast: cherie
·
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 541

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp