Gårdshund?

Tittar man på den där listan och jämför med de 10 populäraste hundraserna så är det samma raser bortsett från ett par radbyten. Tex så är jämten en av de populäraste....
Så den där stallistan innebär mao att folk tar med sina hundar till stallet, inte att de är köpta för att passa i stallet.
 
Ha, ha:laugh: bäst är förstås om stallet står kvar och inte jagar omkring! Jag skrev att jaktlusten ska finnas kvar för att hunden ska utrota ovälkomna gnagare i stallet/på gården. Stall invaderas av sork och möss speciellt vintertid, dels för att de söker skydd och värme och dels för att där finns mat. Bra då att ha en duktig sorkfångare i stallet. Utekatter kan man också ha, men om man tycker det är oetiskt med utekatter är en hund som håller sig på gården ett alternativ. Är det dessutom större gnagare som typ soptippsråttor så vågar sig nog inte katten på dem.
Vad bygger du din kunskap på? Jag har själv eget stall i många år och har aldrig haft de problem som du beskriver. I år är det dock ovanligt mycket möss men ingen invasion, huskatten (som väljer själv om den vill vara i huset eller ute) tar en mus då och då. Mina jakthundar anser inte att gnagare, råttor eller möss är vilt värt att jaga.
 
Jag har läst om problemen i jaktforum och även i Svensk Jakt. Omplaceringar av jakthundar som driver fel sorts vilt finns på Blocket då och då. Inte bara älghundar utan också harhundar som driver rådjur Jag har haft koll på Blocket en tid så jag vet. De flesta omplaceringar finns numera i grupper på Facebook och jag tror att du kommer att hitta sådana om du blir medlem i en jaktgrupp.
Det har också funnits i en facebokgrupp med omplaceringar av olika slags hundar, men de grupperna är ganska röriga så de kollar jag inte längre.
Din okunskap lyser igenom i dina resonemang. Vi är flera på detta forum som har jakthundar och jag tror att vi är rörande överens om att de som annonserar på blocket inte representerar de mest kunniga inom jägarkåren. Jag skulle kunna berätta för dig om vilka som är de vanligaste orsakerna till att en del hundar jagar fel vilt men jag orkar inte för du verkar inte vara intresserad av att ta del av andras kunskap/erfarenheter. Jag släpper denna fråga, jag tror inte en omplacerad jakthund är vad ts vill ha.
 
Finns nog inte många grytjägare kvar. Grytjakt är grymt och oetiskt. Sveriges Veterinärförbund vill förbjuda det och det har motionerats i riksdagen om förbud. Att träna på friska grävlingar i gryt är fruktansvärt och det är det som först och främst kommer att förbjudas och sedan kan det bli totalförbud för grytjakt.

Jackrusselterriern används idag mest som sällskapshund och för div hundsporter. Det är den populäraste rasen i stallet också. Häromkring har många jrt som aktiv sällskapshund. Raser förändras när syftet med rasen förändras. Det är inte samma hund idag som det var på 1800-talet. Det är inte ovanligt att hundraser förändras.

Alltså, grytjakt kan se ut på många sätt. Min vän med 3 JRT jagar med sina. De går ner i grytet och skrämmer ut räv el grävling och hon skjuter.
Det är ingen nöjesjakt utan viltvård.
Kan inte förstå hur detta är oetiskt medans du tycker det är ok att de ska få ta gnagare? O_o
Har du sett råtthundar på gårdar jobba? De gräver sig också ner till råttorna, drar ut dem och ruskar ihjäl dem. Om ett ben rivs av innan djuret är dött är helt normalt.
 
En schäfer kan ha många olika uppgifter. Den behöver inte vara i stallet/på gården hela tiden. Det finns ingenting som säger att det är schäferns alla uppgifter. Ägaren kan ha med den på olika hundsporter mm En sådan schäfer kan må mycket bättre och vara mycket mer aktiverad än den som bara håller på med hundsport några gånger i veckan.

Gårdshund/stallhund är ofta samma hund. Hört talas om inhägnade gårdar?

Men alltså? :confused:

TS söker en lättsam sällskapshund som ska hålla sig på gården och följa med på ridturer och inte kräver någon överdriven träning för att göra så.

Varför i hela världen skulle man välja en brukshund med stora drifter eller en terrier med stora drifter?

Och jo, jag vet flertalet jrt som används till jakt alt har samma egenskaper men måste ha koppel eller konstant uppsikt.

Alla hundar kan följa med till ett stall. Men vill man ha en lättsam trevlig sällskapshund behöver man ju inte välja en hund med stora drifter...
 
Men TS vill ha en enkel, lättsam hund som hänger med till stallet och ut på ridturer.

Hon vill inte ha en som funkar om hon även hänger på Brukshundsklubben fyra dagar i veckan eller börjar med vallning. Och/eller hägnar in gården.
TS har fått flera förslag i tråden. Nu har vi börjat diskutera utvikningar som tex generellt om stallhundar utan att det passar TS önskemål. Det brukar bli så i forum.
 
Och jag blir beklämd när det talas om att avla bort starka drifter i raser så de ska passa bättre för andra ändamål :(
Fast det sker fortlöpande och kommer att så vara - bara att gilla läget! Hur många vallar renar med sin finska lapphund? Knappast någon enda, förutom en liten grupp samer i norra Finland och då på andra linjer än vad som finns i de finska lapphundar som föds i Sverige.

Alla sällskapsspetsar härstammar från jakt- vall och eller draghundar. Sällskapsspetsarna har avlats till att ha låg eller ingen jaktlust och många är så bepälsade att de inte alls skulle passa pga det heller. Några drar fortfarande med sina samojeder, men det är oftast på hobbynivå.

Hur många jagar med sin cocker spaniel eller am cocker spaniel? Ingen som vill bevara pälsen och kunna ställa ut. Man väljer en jaktcocker. Detsamma med retrivrarna; jaktlabbe och jaktgolden. Hur många vallar får med sin schäfer eller australiska terrier? Ingen i Sverige, skulle jag säga. Akitan har delats upp i två raser. Listan kan göras hur lång som helst.
 
Fast det sker fortlöpande och kommer att så vara - bara att gilla läget! Hur många vallar renar med sin finska lapphund? Knappast någon enda, förutom en liten grupp samer i norra Finland och då på andra linjer än vad som finns i de finska lapphundar som föds i Sverige.

Alla sällskapsspetsar härstammar från jakt- vall och eller draghundar. Sällskapsspetsarna har avlats till att ha låg eller ingen jaktlust och många är så bepälsade att de inte alls skulle passa pga det heller. Några drar fortfarande med sina samojeder, men det är oftast på hobbynivå.

Hur många jagar med sin cocker spaniel eller am cocker spaniel? Ingen som vill bevara pälsen och kunna ställa ut. Man väljer en jaktcocker. Detsamma med retrivrarna; jaktlabbe och jaktgolden. Hur många vallar får med sin schäfer eller australiska terrier? Ingen i Sverige, skulle jag säga. Akitan har delats upp i två raser. Listan kan göras hur lång som helst.

Bara för att det finns folk som avlar bort raser egenskaper så behöver man ju inte gilla det.

Schäfern är en mångsidig brukshund och många har faktiskt kvar vallegenskaper i mer eller mindre omfattning. Min förra var en skitbra staketvallare och fattade även om hästarna rymt. Han var en helt vanlig brukshane.

Men nu glider vi in på annat däremot...
Varför ska TS leta efter en urvattnad arbetshund när det finns jättetrevliga raser som passar?
 
Alltså, grytjakt kan se ut på många sätt. Min vän med 3 JRT jagar med sina. De går ner i grytet och skrämmer ut räv el grävling och hon skjuter.
Det är ingen nöjesjakt utan viltvård.
Kan inte förstå hur detta är oetiskt medans du tycker det är ok att de ska få ta gnagare? O_o
Har du sett råtthundar på gårdar jobba? De gräver sig också ner till råttorna, drar ut dem och ruskar ihjäl dem. Om ett ben rivs av innan djuret är dött är helt normalt.
Grytjakt innebär en skaderisk för både hund och bytet. Djuren kan börja slåss nere i grytet och bita sönder ansikte/nos och även skada andra delar av kroppen.

Att ett förbud mot grytjakt har diskuterats på riksdagsnivå och att Sveriges veterinärförbund vill förbjuda det, säger en hel del om att det inte är en etiskt försvarbar jakt.

Räv/grävling är högre stående djur än smågnagare.

Sjukdomar som kan spridas till människor dras in med smågnagare. Det har blivit än värre på senare år då gnagarna blivit resistenta mot bekämpningsmedel.

https://news.cision.com/se/anticime...har-kan-du-minska-risken-att-drabbas,c9881810
 
Senast ändrad:
Det är ju bara du som gjort det? Och sen har folk svarat att de inte är lämpliga till TS?
Jag har svarat på inlägg. Jag har inte diskuterat med mig själv.
Återigen: Det förslag jag gett till TS är ev en vuxen omplacering av en jack russel-terrier (så man vet vad man får) dansk-svensk gårdshund och schipperke. En dsg kan vara tveksamt pga att de är fryslortar, i af inte i mellan- norra Sverige. Möjligen i södra Sverige.
 
Grytjakt innebär en skaderisk för både hund och bytet. Djuren kan börja slåss nere i grytet och bita sönder ansikte/nos och även skada andra delar av kroppen.

Att ett förbud mot grytjakt har diskuterats på riksdagsnivå och att Sveriges veterinärförbund vill förbjuda det, säger en hel del om att det inte är en etiskt försvarbar jakt.

Räv/grävling är högre stående djur än smågnagare.

Sjukdomar som kan spridas till människor dras in med smågnagare. Det har blivit än värre på senare år då gnagarna blivit resistenta mot bekämpningsmedel.

https://news.cision.com/se/anticime...har-kan-du-minska-risken-att-drabbas,c9881810

Du vet om att det finns hundar som dör för att de slåss mot råttor också va? Råttor kan bitas rätt bra...

Högre stående djur?

Det finns flertalet med raser som tar skadedjur OCH är avlade för att hålla till på gården.
 
Du vet om att det finns hundar som dör för att de slåss mot råttor också va? Råttor kan bitas rätt bra...

Högre stående djur?

Det finns flertalet med raser som tar skadedjur OCH är avlade för att hålla till på gården.
Japp, och jag har föreslagit tre av de som räknas som de bästa; jack-russel terrier, dansk-svensk gårdshund och borderterrier.

Vet du att många hundar och katter dör av råttgift.

2019 är ett råttår. Rekordmånga saneringar.

"Enligt statistik från Trygg-Hansa och saneringsföretaget Nomor kan 2019 bli ett rekordår när det gäller råttsanering."

Inte bara att de sprider sjukdomar. De biter sönder elledningar, vilket kan orsaka bränder. De förstör inredning och möbler. Tyvärr är det svårt att få ersättning från försäkringsbolagen när det gäller råttskador.

Så har antalet råttsaneringar från Nomor ökat år för år
2011: 6 917
2012: 8 363
2013: 11 756
2014: 15 231
2015: 20 051
2016: 26 206
2017: 31 118
2018: 36 497
2019: 31 640 (t o m 17 september)
 
Japp, och jag har föreslagit tre av de som räknas som de bästa; jack-russel terrier, dansk-svensk gårdshund och borderterrier.

Vet du att många hundar och katter dör av råttgift.

2019 är ett råttår. Rekordmånga saneringar.

"Enligt statistik från Trygg-Hansa och saneringsföretaget Nomor kan 2019 bli ett rekordår när det gäller råttsanering."

Inte bara att de sprider sjukdomar. De biter sönder elledningar, vilket kan orsaka bränder. De förstör inredning och möbler. Tyvärr är det svårt att få ersättning från försäkringsbolagen när det gäller råttskador.

Så har antalet råttsaneringar från Nomor ökat år för år
2011: 6 917
2012: 8 363
2013: 11 756
2014: 15 231
2015: 20 051
2016: 26 206
2017: 31 118
2018: 36 497
2019: 31 640 (t o m 17 september)

Men alltså, har TS skrivit att de har stora problem med råttor? Vad baserar du det här behovet på?

Dom flesta hundar tar liksom råttor/möss. Min blandras gör det, schäfern skulle definitivt göra det, min kompis drever och laika gör det också.
 
Grytjakt innebär en skaderisk för både hund och bytet. Djuren kan börja slåss nere i grytet och bita sönder ansikte/nos och även skada andra delar av kroppen.

Att ett förbud mot grytjakt har diskuterats på riksdagsnivå och att Sveriges veterinärförbund vill förbjuda det, säger en hel del om att det inte är en etiskt försvarbar jakt.

Räv/grävling är högre stående djur än smågnagare.

Sjukdomar som kan spridas till människor dras in med smågnagare. Det har blivit än värre på senare år då gnagarna blivit resistenta mot bekämpningsmedel.

https://news.cision.com/se/anticime...har-kan-du-minska-risken-att-drabbas,c9881810

Vet du vad skillnaden är på en sprängare och förliggare när det kommer till grytjakt. Med tanke på svårigheten att även som jägare att få licens på pistol eller revolver gör att förliggare är betydligt ovanligare än sprängare.

Följande raser är idag mest aktuella som grythundar:
Borderterrier
Jack Russell Terrier
Parson Russell Terrier
Släthårig foxterrier
Tax
Tysk jaktterrier

Så inget ovanligt att jrt används bland annat som grythund och kortdrivande. Vid skadat djur kan ända alternativet vara just en grythundar.

För mig är en bra stallhund en hund som hållet ett hälsosamt avstånd till hästar, inte en hund som springer oberörd runt benen på hästar.
 
Japp, och jag har föreslagit tre av de som räknas som de bästa; jack-russel terrier, dansk-svensk gårdshund och borderterrier.

Vet du att många hundar och katter dör av råttgift.

2019 är ett råttår. Rekordmånga saneringar.

"Enligt statistik från Trygg-Hansa och saneringsföretaget Nomor kan 2019 bli ett rekordår när det gäller råttsanering."

Inte bara att de sprider sjukdomar. De biter sönder elledningar, vilket kan orsaka bränder. De förstör inredning och möbler. Tyvärr är det svårt att få ersättning från försäkringsbolagen när det gäller råttskador.

Så har antalet råttsaneringar från Nomor ökat år för år
2011: 6 917
2012: 8 363
2013: 11 756
2014: 15 231
2015: 20 051
2016: 26 206
2017: 31 118
2018: 36 497
2019: 31 640 (t o m 17 september)
Alltså fullständigt värdelös enligt TS:s önskemål.
 
Annonser om omplaceringar ligger ute varje dag i facebokgrupper. Det kommer inte nya varje dag, men aktuella ligger kvar och en del annonser ligger kvar i flera veckor. Regeln i grupperna är att inaktuella annonser ska plockas bort. Jag ser att folk frågar om annonser som legat ute en tid och de får svar, ja hunden finns kvar.

Jag har följt valpar till salu och omplaceringar under en tid och det jag ser är att det nu finns fler valpkullar och fler osålda valpar kvar längre tid än det fanns för några år sedan. Registreringar av dsg har ökat ganska mycket.
"Några raser som gick starkt i fjol var …. och svensk-dansk gårdshund med plus 131. Den senare tog sig mellan 2017 och 2018 från plats 14 ända in på nionde."
https://www.helagotland.se/nyheter/...sk-gardshund-uppstickare-i-fjol-15406409.aspx

Det kan vara en nackdel för en ras att öka alltför snabbt i popularitet. Framför allt är det mentaliteten som blir lidande när rasen blir alltför populär. Uppfödarna måste följa rasklubbens rekommendationer vad gäller röntgen mm, men mentalbeskrivning är inte obligatorisk. Just nu finns 12 annonser om valpkullar på SKK:s hemsida.
[/QUOTE]
Du får sluta göra så många antaganden baserat på vad du hittar på nätet. Dsg är verkligen inte svårsålda, men givetvis kan avbokningar ske även där. Och att omplaceringsannonser ligger kvar betyder INGENTING när du inte vet varför. Det kan vara att man inte hittat rätt köpare, att man egentligen inte vill omplacera och drar ut på det hela osv. Jag vet en som annonserades ut, tikarna hade börjat bråka. Visade sig att ena tiken var sjuk (blev sedan allvarligt och fick tas bort). Har knappast med rasen att göra.

Det kom köpare från bla Kiruna, Skellefteå och Norge när min tik hade valpar. Bor själv i mitten av Skåne. Så visst finns det köpare, de tom tar sig från andra länder och genom hela Sverige för att köpa.
 
Nej, stallhunden har flera uppgifter; dels att hålla stallet rent från sork, möss och råttor och dels kunna följa en ryttare till häst. Många av stallhundarna är också väktare. Sällskapshund förstås också. Jag tror inte det finns någon som har sin hund ute i stallet nattetid, iaf inte i Sverige. Här Agrias artikel om stallhundar:
https://www.agria.se/hund/artiklar/om-hund/vanligaste-hundraserna-i-stallet/

Jag har en nedklippt Pekingese som stallhund. Hans uppgift är att hålla mig sällskap, han är alltså en sällskapshund, precis det ts efterfrågade.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 429
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
1 924
Hundavel & Ras Vi är en familj med två barn (7 och 10 år) som länge tänkt skaffa hund men som inte riktigt kan bestämma vilken ras. Om vi får designa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 489
Senast: _Zacke_
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 071
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp