Gårdshund?

De här älghundarna ser man ofta som omplaceringar till någon som vill ha en aktiv sällskapshund. I områden med mycket rådjur är detta inte ovanligt. "Inte långlivade" skriver du. Menar du att man avlivar dem?
Längst i norr finns inte detta problem eftersom det finns så få rådjur. Ren finns, men det är sällan man hör att älghundar driver ren.

När det gäller stallhund, så vill man förstås inte ta bort jaktlusten helt, utan den ska finnas kvar för att hunden ska utrota ovälkomna gnagare i stallet/på gården, samtidigt som hunden ska låta bli harar och annat småvilt.

Låter som du blandar ihop gårdshund som är larmare/vaktare med råtthundar som man ofta hade flera av och släppte ut då och då i flock för att ta skadedjur på gården. Råtthundarna tex terriers gick inte lösa på gårdarna från början som tex gårdsvaren gjorde.
 
De här älghundarna ser man ofta som omplaceringar till någon som vill ha en aktiv sällskapshund. I områden med mycket rådjur är detta inte ovanligt. "Inte långlivade" skriver du. Menar du att man avlivar dem?
Längst i norr finns inte detta problem eftersom det finns så få rådjur. Ren finns, men det är sällan man hör att älghundar driver ren.

När det gäller stallhund, så vill man förstås inte ta bort jaktlusten helt, utan den ska finnas kvar för att hunden ska utrota ovälkomna gnagare i stallet/på gården, samtidigt som hunden ska låta bli harar och annat småvilt.
Ofta som omplaceringar? Jag vet inte en enda omplacerad älghund som går som "aktiv sällskapshund". Skulle en älghund, eller hund öht börja dra efter ren så blir den inte långlivad, det finns gott om hundar som skjutits enbart för att de rört sig utanför hägn så skulle en älghund börja dra efter ren så blir den garanterat en änglahund snart.
 
Ofta som omplaceringar? Jag vet inte en enda omplacerad älghund som går som "aktiv sällskapshund". Skulle en älghund, eller hund öht börja dra efter ren så blir den inte långlivad, det finns gott om hundar som skjutits enbart för att de rört sig utanför hägn så skulle en älghund börja dra efter ren så blir den garanterat en änglahund snart.

Jag vet en älghund (jämte) som är sällskapshund... men han har varit lite "fel" sas från födseln (lätt missbildade öron bla) och ville aldrig jaga något. Han är dock väldigt snäll så han fick vara kvar.
 
Att släppa en älghund som jagar rådjur är både oetisk och otillåtet. En älghund är en ställande hund som skall vara tyst när älgen rör sig och skalla när älgen står still, den är oftas mycket självständig och kan jaga länge-i timmar. En älghund som börjar jaga rådjur, vilket jag tror är mycket ovanligt skall ej släppas i skogen lös, och många gånger tror jag att avlivning är ett bra alternativ då det blir mycket svårt att aktivera en sådan jaktmaskin på annat sätt. Varför du vill ha jaktlust hos en stall/gårdshus övergår mitt förstånd.
 
Varför du vill ha jaktlust hos en stall/gårdshus övergår mitt förstånd.
Ha, ha:laugh: bäst är förstås om stallet står kvar och inte jagar omkring! Jag skrev att jaktlusten ska finnas kvar för att hunden ska utrota ovälkomna gnagare i stallet/på gården. Stall invaderas av sork och möss speciellt vintertid, dels för att de söker skydd och värme och dels för att där finns mat. Bra då att ha en duktig sorkfångare i stallet. Utekatter kan man också ha, men om man tycker det är oetiskt med utekatter är en hund som håller sig på gården ett alternativ. Är det dessutom större gnagare som typ soptippsråttor så vågar sig nog inte katten på dem.
 
Har aldrig träffat eller funnits någon inom familjen som haft älghund som driver något öht, inte ens på 80talet så det här var så mycket rådjur att det sköts över 20 rådjur och år på 200 hektar. Stält häst och sprungit efter vid synintryck av rådjur men tröttnat när rådjuren fortsätter att springa, detta som unga hundar och varit borta efter första vintern utan att jobba bort det utan har vuxit bort. Stövarna har vi bara haft en som mer eller mindre varit född rr och andra har det behövt jobbas på i olika grad för att få rr.
Jag har läst om problemen i jaktforum och även i Svensk Jakt. Omplaceringar av jakthundar som driver fel sorts vilt finns på Blocket då och då. Inte bara älghundar utan också harhundar som driver rådjur Jag har haft koll på Blocket en tid så jag vet. De flesta omplaceringar finns numera i grupper på Facebook och jag tror att du kommer att hitta sådana om du blir medlem i en jaktgrupp.
Det har också funnits i en facebokgrupp med omplaceringar av olika slags hundar, men de grupperna är ganska röriga så de kollar jag inte längre.
 
Låter som du blandar ihop gårdshund som är larmare/vaktare med råtthundar som man ofta hade flera av och släppte ut då och då i flock för att ta skadedjur på gården. Råtthundarna tex terriers gick inte lösa på gårdarna från början som tex gårdsvaren gjorde.
Nej, stallhunden har flera uppgifter; dels att hålla stallet rent från sork, möss och råttor och dels kunna följa en ryttare till häst. Många av stallhundarna är också väktare. Sällskapshund förstås också. Jag tror inte det finns någon som har sin hund ute i stallet nattetid, iaf inte i Sverige. Här Agrias artikel om stallhundar:
https://www.agria.se/hund/artiklar/om-hund/vanligaste-hundraserna-i-stallet/
 
Ha, ha:laugh: bäst är förstås om stallet står kvar och inte jagar omkring! Jag skrev att jaktlusten ska finnas kvar för att hunden ska utrota ovälkomna gnagare i stallet/på gården. Stall invaderas av sork och möss speciellt vintertid, dels för att de söker skydd och värme och dels för att där finns mat. Bra då att ha en duktig sorkfångare i stallet. Utekatter kan man också ha, men om man tycker det är oetiskt med utekatter är en hund som håller sig på gården ett alternativ. Är det dessutom större gnagare som typ soptippsråttor så vågar sig nog inte katten på dem.

Men då finns det ju betydligt lämpligare hundar som gärna fångar möss samtidigt som de ska hålla sig på gården.

En jrt ska orka jaga/springa en hel dag och spränga gryt. Det är liksom inte en gårdshund.
 
Nej, stallhunden har flera uppgifter; dels att hålla stallet rent från sork, möss och råttor och dels kunna följa en ryttare till häst. Många av stallhundarna är också väktare. Sällskapshund förstås också. Jag tror inte det finns någon som har sin hund ute i stallet nattetid, iaf inte i Sverige. Här Agrias artikel om stallhundar:
https://www.agria.se/hund/artiklar/om-hund/vanligaste-hundraserna-i-stallet/

Men den där listan säger typ ingenting? Hundarna väljs ju förmodligen mer på vad ägaren trivs med i övriga livet. I princip alla hundar kan ju vara i ett stall. Vilket även listan säger.
 
Nej, stallhunden har flera uppgifter; dels att hålla stallet rent från sork, möss och råttor och dels kunna följa en ryttare till häst. Många av stallhundarna är också väktare. Sällskapshund förstås också. Jag tror inte det finns någon som har sin hund ute i stallet nattetid, iaf inte i Sverige. Här Agrias artikel om stallhundar:
https://www.agria.se/hund/artiklar/om-hund/vanligaste-hundraserna-i-stallet/

Schäfer hamnar inte långt efter jrt. Ska vi rekommendera det också? Border collie?

Bara för att man har hunden med sig i stallet betyder det ju inte att hunden springer runt lös ens. Eller följer med på ridturer.

Att ha en gårdshund och ta med hunden till stallet är liksom inte samma sak...
 
Men då finns det ju betydligt lämpligare hundar som gärna fångar möss samtidigt som de ska hålla sig på gården.

En jrt ska orka jaga/springa en hel dag och spränga gryt. Det är liksom inte en gårdshund.
Finns nog inte många grytjägare kvar. Grytjakt är grymt och oetiskt. Sveriges Veterinärförbund vill förbjuda det och det har motionerats i riksdagen om förbud. Att träna på friska grävlingar i gryt är fruktansvärt och det är det som först och främst kommer att förbjudas och sedan kan det bli totalförbud för grytjakt.

Jackrusselterriern används idag mest som sällskapshund och för div hundsporter. Det är den populäraste rasen i stallet också. Häromkring har många jrt som aktiv sällskapshund. Raser förändras när syftet med rasen förändras. Det är inte samma hund idag som det var på 1800-talet. Det är inte ovanligt att hundraser förändras.
 
Schäfer hamnar inte långt efter jrt. Ska vi rekommendera det också? Border collie?

Bara för att man har hunden med sig i stallet betyder det ju inte att hunden springer runt lös ens. Eller följer med på ridturer.

Att ha en gårdshund och ta med hunden till stallet är liksom inte samma sak...
Nej, alla gårdar har inte stall. Däremot finns stall på gårdar.
 
Nej, stallhunden har flera uppgifter; dels att hålla stallet rent från sork, möss och råttor och dels kunna följa en ryttare till häst. Många av stallhundarna är också väktare. Sällskapshund förstås också. Jag tror inte det finns någon som har sin hund ute i stallet nattetid, iaf inte i Sverige. Här Agrias artikel om stallhundar:
https://www.agria.se/hund/artiklar/om-hund/vanligaste-hundraserna-i-stallet/

Den listan har du redan refererat till tidigare och jag påpekade även då olämpligheten i bla Schäfer som stallhund. Jag har varit aktiv ryttare i över 30 år men även fött upp Schäfer. Ingen ras är framavlad för att vara "stallhund" utan de raser som nämns i artikeln är raser som på senare tid blivit vanliga i stall, oavsett om de är lämpliga eller inte.
Listan är helt meningslös. Den tom förstör för folk sitter tydligen och tror att dessa raser är utmärkta stallhundar :meh:
 
Jag har läst om problemen i jaktforum och även i Svensk Jakt. Omplaceringar av jakthundar som driver fel sorts vilt finns på Blocket då och då. Inte bara älghundar utan också harhundar som driver rådjur Jag har haft koll på Blocket en tid så jag vet. De flesta omplaceringar finns numera i grupper på Facebook och jag tror att du kommer att hitta sådana om du blir medlem i en jaktgrupp.
Det har också funnits i en facebokgrupp med omplaceringar av olika slags hundar, men de grupperna är ganska röriga så de kollar jag inte längre.
Förfarande så driver inte en älghund öht, var ju därför det förr var en marknad för korsningar mellan ställande älghund och stövare för att få fram en hund som driver älg då en ställande inte driver.

Är redan med i lite olika jaktgrupper på FB, har funnits jaktspets i mitt liv senaste 30 åren, har varit med om en som inte jagade och på senare år har det varit problem med att få hundar intresserad av älg när det finns så mycket grisar i skogen men aldrig en som driver djur.
 
Schäfer hamnar inte långt efter jrt. Ska vi rekommendera det också? Border collie?

Bara för att man har hunden med sig i stallet betyder det ju inte att hunden springer runt lös ens. Eller följer med på ridturer.

Att ha en gårdshund och ta med hunden till stallet är liksom inte samma sak...
En schäfer kan ha många olika uppgifter. Den behöver inte vara i stallet/på gården hela tiden. Det finns ingenting som säger att det är schäferns alla uppgifter. Ägaren kan ha med den på olika hundsporter mm En sådan schäfer kan må mycket bättre och vara mycket mer aktiverad än den som bara håller på med hundsport några gånger i veckan.

Gårdshund/stallhund är ofta samma hund. Hört talas om inhägnade gårdar?
 
Jag har läst om problemen i jaktforum och även i Svensk Jakt. Omplaceringar av jakthundar som driver fel sorts vilt finns på Blocket då och då. Inte bara älghundar utan också harhundar som driver rådjur Jag har haft koll på Blocket en tid så jag vet. De flesta omplaceringar finns numera i grupper på Facebook och jag tror att du kommer att hitta sådana om du blir medlem i en jaktgrupp.
Det har också funnits i en facebokgrupp med omplaceringar av olika slags hundar, men de grupperna är ganska röriga så de kollar jag inte längre.
Snacka om sidospår, vad har något av det här alls med en trevlig gårdshund att göra? Inte ett skit! Jakthund är inte samma sak som en älghund, det är t ex ingen som jagar hare med älghund. Det är däremot vanligt att använda samma typ av jakthund till både hare och rådjur, dvs drivande och inte ställande hundar.

Nej, jag har inget intresse av att bli medlem av någon jaktgrupp på FB. Jag känner älgjägare och har varit tillsammans med en och känner även till många som öht inte skulle släppas lösa i skog och mark med skarpladdade vapen, än mindre äga hund.
 
Finns nog inte många grytjägare kvar. Grytjakt är grymt och oetiskt. Sveriges Veterinärförbund vill förbjuda det och det har motionerats i riksdagen om förbud. Att träna på friska grävlingar i gryt är fruktansvärt och det är det som först och främst kommer att förbjudas och sedan kan det bli totalförbud för grytjakt.

Jackrusselterriern används idag mest som sällskapshund och för div hundsporter. Det är den populäraste rasen i stallet också. Häromkring har många jrt som aktiv sällskapshund. Raser förändras när syftet med rasen förändras. Det är inte samma hund idag som det var på 1800-talet. Det är inte ovanligt att hundraser förändras.

Jag känner många rastypiska JRT, en vän bla har 3. Det vore vansinne att ha dem lösa i skog eller utan uppsikt på en stallplan.
Och jag blir beklämd när det talas om att avla bort starka drifter i raser så de ska passa bättre för andra ändamål :(
 
En schäfer kan ha många olika uppgifter. Den behöver inte vara i stallet/på gården hela tiden. Det finns ingenting som säger att det är schäferns alla uppgifter. Ägaren kan ha med den på olika hundsporter mm En sådan schäfer kan må mycket bättre och vara mycket mer aktiverad än den som bara håller på med hundsport några gånger i veckan.

Gårdshund/stallhund är ofta samma hund. Hört talas om inhägnade gårdar?

En Schäfer har både jakt och bytesdrift. Det är två viktiga egenskaper för att den ska vara lättbelönad samt funka i bla skyddet.
 
En schäfer kan ha många olika uppgifter. Den behöver inte vara i stallet/på gården hela tiden. Det finns ingenting som säger att det är schäferns alla uppgifter. Ägaren kan ha med den på olika hundsporter mm En sådan schäfer kan må mycket bättre och vara mycket mer aktiverad än den som bara håller på med hundsport några gånger i veckan.

Gårdshund/stallhund är ofta samma hund. Hört talas om inhägnade gårdar?
Men TS vill ha en enkel, lättsam hund som hänger med till stallet och ut på ridturer.

Hon vill inte ha en som funkar om hon även hänger på Brukshundsklubben fyra dagar i veckan eller börjar med vallning. Och/eller hägnar in gården.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 515
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
1 940
Hundavel & Ras Vi är en familj med två barn (7 och 10 år) som länge tänkt skaffa hund men som inte riktigt kan bestämma vilken ras. Om vi får designa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 560
Senast: _Zacke_
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 140
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp