Gårdshund?

Jag bor på gård med hästar och katter, men ingen hund. Skaffar jag en hund skulle jag ställa samma kravprofil som TS. Passar en kompis hund ibland som stämmer in på allt förutom pälsen som eg ska vara lång men som ägaren trimmar ner helt 2-3 ggr per år. Det är en Schappendoes. Hunden är fantastiskt trevlig och lätt att ha och är vad jag förstår rastypisk.
Den verkar vara väldigt trevlig, men energisk. Ur SKK: "Herdarna uppskattade rasen för dess outtröttliga vilja att arbeta." Vallhundar brukar vara mycket energiska och de kan hitta på dumheter om de får för lite att göra. Kanske att den du träffat inte är så rastypisk ändå.
 
Du kan utläsa att det finns rädslor och osäkerhet i rasklubbens BHP (2017):

"Diagrammets medelvärde visar att det inom rasen dansk-svensk gårdshund förekommer ett visst mått av rädsla /osäkerhet "...

"Det framgår att hos somliga individer av rasens syns såväl sociala som miljöbetingade rädslor. Därutöver noteras varierande grad av nyfikenhet för rasen. Som uppfödare/rasklubb bör man vara medveten om variationen inom rasen och inför ex ett avelsbeslut studera respektive individs utfall. Därutöver bör hänsyn tas till familjebilden. Det kan vara av intresse för klubben att följa utvecklingen för beskrivarnas sammanfattande uttalande för BPH-beskrivna hundar födda olika år."

….."drygt 10 % är skottberörda... Skottmomentet är frivilligt och hundägaren/föraren bestämmer själv om hunden ska göra det. Av de 205 gårdshundar som kommit till start har 177 genomfört skottmomentet, det vill säga ca 86 %. ... Det finns anledning att förmoda att de hundägare som väljer bort skottmomentet redan på förhand har kännedom om att deras hundar är skottberörda."

https://www.skk.se/globalassets/dok...lys/200-analys-bph-dansk-svensk-gardshund.pdf

De främmande dansk-svenska gårdshundar jag mött har varit reserverade och uppträtt osäkert och gärna gömt sig bakom sin ägare. Inte aggressiva på något sätt, utan de har gett ett lite ängsligt uttryck. Helt ok som sällskapshund och det finns fördelar med det beteendet.

Det finns nyare studier vid Sussex universitet som visar att hästar är väldigt känsliga och har förmåga att känna av oro och läsa av ansiktsuttryck hos människor. När hästen t ex såg ett argt ansikte så ökade deras hjärtfrekvens. De kan visa empati för andra hästar, hundar, apor och mulor.
Sannolikt känner de av känslor hos djur som de lever tillsammans med.

På olika hundforum har jag de senaste åren läst om rädslor och osäkerhet hos dansk-svensk gårdshund. Jag har varit lite intresserad av rasen och är det fortfarande, men jag ska ju inte ha den som stallhund. Kanske att det blivit bättre på senare år när fler börjat mentalbeskriva sina hundar?

I facebookgrupper finns ofta omplaceringar av vuxna dsg och man kan läsa att många omplaceras pga osäkerhet och rädslor eller att de inte funkar med familjens andra hund. Ägarna vill omplacera till någon som bor i ett eget hus, helst är hemma på dagarna och inte till en småbarnsfamilj.
Så du har alltså ingen direkt erfarenhet av rasen, utan din kunskap är enbart hämtad från nätet? Ja, det är ju bra att du läser på, men ibland kanske man inte hittar hela sanningen där :).
Jag tror ju nog att min kännedom om rasen är lite större än din eftersom jag har följt rasen i 25 år. Vi är många hästägare som har praktiska erfarenheter av att dsg och hästar fungerar alldeles utmärkt ihop :D.
 
Så du har alltså ingen direkt erfarenhet av rasen, utan din kunskap är enbart hämtad från nätet? Ja, det är ju bra att du läser på, men ibland kanske man inte hittar hela sanningen där :).
Jag tror ju nog att min kännedom om rasen är lite större än din eftersom jag har följt rasen i 25 år. Vi är många hästägare som har praktiska erfarenheter av att dsg och hästar fungerar alldeles utmärkt ihop :D.
Följer du inte din egens ras BHP? En ovanligt stor del av rasen genomgår mentalbeskrivning. Jag betvivlar inte din erfarenhet av rasen, men det är ju trots allt just dessa individer och inte populationen generellt. Du kanske är uppfödare och avlar bara på de bästa?
Du kanske bor i den del av landet där vintrarna är milda? Någon i tråden beskriver dansk-svensk gårdshundar som fryslortar som hellre lägger sig under täcket än går ut i stallet. Kanske var det du?
 
Följer du inte din egens ras BHP? En ovanligt stor del av rasen genomgår mentalbeskrivning. Jag betvivlar inte din erfarenhet av rasen, men det är ju trots allt just dessa individer och inte populationen generellt. Du kanske är uppfödare och avlar bara på de bästa?
Du kanske bor i den del av landet där vintrarna är milda? Någon i tråden beskriver dansk-svensk gårdshundar som fryslortar som hellre lägger sig under täcket än går ut i stallet. Kanske var det du?
Men ge dig :D. Jo, jag har tom gjort BPH - med utmärkt resultat.
Nej, jag är inte uppfödare, men jag umgås mycket med dsg-ägare. Så mina erfarenheter gäller inte bara mina egna hundar utan ett mycket stort antal dsg, i många olika sammanhang.
Men jag lägger tyvärr ner den här diskussionen med dig, för jag tror inte du är intresserad av praktisk kunskap om rasen :banghead:
 
Den verkar vara väldigt trevlig, men energisk. Ur SKK: "Herdarna uppskattade rasen för dess outtröttliga vilja att arbeta." Vallhundar brukar vara mycket energiska och de kan hitta på dumheter om de får för lite att göra. Kanske att den du träffat inte är så rastypisk ändå.

En schapendoes har inte mer energi än en jrt. De är "mjukare", mer följsamma och har inte särskilt hög jaktlust samt kommer överens med andra djur. Mycket mer lämplig än en jrt till TS önskemål.
 
@nilie

Såhär står det om jrt och dess ursprung:

"Då räven gått i gryt var man tvungen att ha en särskild hund som drev ut "sprängde" räven. För att hunden skulle klara detta behövde den ha en viss storlek, skärpa och intelligens. Var den för stor eller oflexibel i bröstkorgen kom den inte in till räven (som är enormt smal och flexibel), var den för liten orkade den inte springa med på fältet en hel dag."

Det är liksom inte en smidig och lättsam sällskapshund. Det är ofta hundar med stor jaktlust och stor skärpa.

Jag förstår liksom inte varför du ens rekommenderar den? För att det står att de kan användas till "sällskap"?
 
Den verkar vara väldigt trevlig, men energisk. Ur SKK: "Herdarna uppskattade rasen för dess outtröttliga vilja att arbeta." Vallhundar brukar vara mycket energiska och de kan hitta på dumheter om de får för lite att göra. Kanske att den du träffat inte är så rastypisk ändå.
Jag upplever honom som ’av och på’ på ett bra sätt. Han behöver få röra på sig ordentligt ( men det ska väl alla hundar) och få en rejäl promenad varje dag och då är han väldigt pigg. Men sedan är han lugn och avslappnad. Det är ju inte en så vanlig ras men de jag har träffat beskrivs på samma sätt av sina ägare.
Det jag gillar är att han hela tiden är nära utan att vara påflugen, kan vara lös utan att sticka eller jaga och skäller om ngn kommer men är gudasnäll
 
@nilie

Såhär står det om jrt och dess ursprung:

"Då räven gått i gryt var man tvungen att ha en särskild hund som drev ut "sprängde" räven. För att hunden skulle klara detta behövde den ha en viss storlek, skärpa och intelligens. Var den för stor eller oflexibel i bröstkorgen kom den inte in till räven (som är enormt smal och flexibel), var den för liten orkade den inte springa med på fältet en hel dag."

Det är liksom inte en smidig och lättsam sällskapshund. Det är ofta hundar med stor jaktlust och stor skärpa.

Jag förstår liksom inte varför du ens rekommenderar den? För att det står att de kan användas till "sällskap"?
Om du har läst vad jag skrivit så rek jag inte rasen generellt utan som andra också skrivit - ev en vuxen omplacering som man vet egenskaperna på.
Tråden har fått utvikningar och handlar om annat än det som ts efterfrågar.
 
Du kan utläsa att det finns rädslor och osäkerhet i rasklubbens BHP (2017):

"Diagrammets medelvärde visar att det inom rasen dansk-svensk gårdshund förekommer ett visst mått av rädsla /osäkerhet "...

"Det framgår att hos somliga individer av rasens syns såväl sociala som miljöbetingade rädslor. Därutöver noteras varierande grad av nyfikenhet för rasen. Som uppfödare/rasklubb bör man vara medveten om variationen inom rasen och inför ex ett avelsbeslut studera respektive individs utfall. Därutöver bör hänsyn tas till familjebilden. Det kan vara av intresse för klubben att följa utvecklingen för beskrivarnas sammanfattande uttalande för BPH-beskrivna hundar födda olika år."

….."drygt 10 % är skottberörda... Skottmomentet är frivilligt och hundägaren/föraren bestämmer själv om hunden ska göra det. Av de 205 gårdshundar som kommit till start har 177 genomfört skottmomentet, det vill säga ca 86 %. ... Det finns anledning att förmoda att de hundägare som väljer bort skottmomentet redan på förhand har kännedom om att deras hundar är skottberörda."

https://www.skk.se/globalassets/dok...lys/200-analys-bph-dansk-svensk-gardshund.pdf

De främmande dansk-svenska gårdshundar jag mött har varit reserverade och uppträtt osäkert och gärna gömt sig bakom sin ägare. Inte aggressiva på något sätt, utan de har gett ett lite ängsligt uttryck. Helt ok som sällskapshund och det finns fördelar med det beteendet.

Det finns nyare studier vid Sussex universitet som visar att hästar är väldigt känsliga och har förmåga att känna av oro och läsa av ansiktsuttryck hos människor. När hästen t ex såg ett argt ansikte så ökade deras hjärtfrekvens. De kan visa empati för andra hästar, hundar, apor och mulor.
Sannolikt känner de av känslor hos djur som de lever tillsammans med.

På olika hundforum har jag de senaste åren läst om rädslor och osäkerhet hos dansk-svensk gårdshund. Jag har varit lite intresserad av rasen och är det fortfarande, men jag ska ju inte ha den som stallhund. Kanske att det blivit bättre på senare år när fler börjat mentalbeskriva sina hundar?

I facebookgrupper finns ofta omplaceringar av vuxna dsg och man kan läsa att många omplaceras pga osäkerhet och rädslor eller att de inte funkar med familjens andra hund. Ägarna vill omplacera till någon som bor i ett eget hus, helst är hemma på dagarna och inte till en småbarnsfamilj.
Fast nä. Dsg omplaceras sällan och när de väl gör det är det extremt många som svarar på annonsen. Har aldrig sett en dsg omplaceras pga rädslor/osäkerhet, däremot ändrade livsförhållanden - dvs den vanligaste anledningen till omplacering.
 
Fast nä. Dsg omplaceras sällan och när de väl gör det är det extremt många som svarar på annonsen. Har aldrig sett en dsg omplaceras pga rädslor/osäkerhet, däremot ändrade livsförhållanden - dvs den vanligaste anledningen till omplacering.
[/QUOT
Omplaceringar hittar du varje dag i facebokgrupper för rasen. Inte så många på rasklubbens hemsida. På Blocket ibland, men det verkar som om de flesta omplaceringar går genom facebookgrupper numera.
Just ligger tre omplaceringar uppe bland de senaste annonserna i en facebookgrupp. Så här står det om en av dem en hanhund på 3,5 år:

"Ej till familj med små barn, som inte kan läsa av hundens signaler.... "

En annons om en tik:

"Sexårig tik söker nytt hem... Söker ett varaktigt hem utan barn och andra hundar."

Ur en annan annons om en hane: ..." ……. behöver hamna i ett hem utan barn och där han inte behöver vistas med barn då han blir mycket osäker och stressad av detta. Denna stress visar sig i form av skällande och utfall. …...behöver hamna i ett hem där det finns hundvana och mjuka följsamma metoder. Han behöver stärka sitt självförtroende och få fortsatt träning vid olika typer av möten såsom hundmöten.... "
 
Fast nä. Dsg omplaceras sällan och när de väl gör det är det extremt många som svarar på annonsen. Har aldrig sett en dsg omplaceras pga rädslor/osäkerhet, däremot ändrade livsförhållanden - dvs den vanligaste anledningen till omplacering.
Omplaceringar hittar du varje dag i facebokgrupper för rasen. Inte så många på rasklubbens hemsida. På Blocket ibland, men det verkar som om de flesta omplaceringar går genom facebookgrupper numera.
Just ligger tre omplaceringar uppe bland de senaste annonserna i en facebookgrupp.
Så här står det om en av dem en hanhund på 3,5 år:

"Ej till familj med små barn, som inte kan läsa av hundens signaler.... " (Denna annons finns också på rasklubbens hemsida.)

En annons om en tik:

"Sexårig tik söker nytt hem... Söker ett varaktigt hem utan barn och andra hundar."

Ur en annan annons om en hane: ..." ……. behöver hamna i ett hem utan barn och där han inte behöver vistas med barn då han blir mycket osäker och stressad av detta. Denna stress visar sig i form av skällande och utfall. …...behöver hamna i ett hem där det finns hundvana och mjuka följsamma metoder. Han behöver stärka sitt självförtroende och få fortsatt träning vid olika typer av möten såsom hundmöten.... "[/QUOTE]
 
Omplaceringar hittar du varje dag i facebokgrupper för rasen. Inte så många på rasklubbens hemsida. På Blocket ibland, men det verkar som om de flesta omplaceringar går genom facebookgrupper numera.
Just ligger tre omplaceringar uppe bland de senaste annonserna i en facebookgrupp.
Så här står det om en av dem en hanhund på 3,5 år:

"Ej till familj med små barn, som inte kan läsa av hundens signaler.... " (Denna annons finns också på rasklubbens hemsida.)

En annons om en tik:

"Sexårig tik söker nytt hem... Söker ett varaktigt hem utan barn och andra hundar."

Ur en annan annons om en hane: ..." ……. behöver hamna i ett hem utan barn och där han inte behöver vistas med barn då han blir mycket osäker och stressad av detta. Denna stress visar sig i form av skällande och utfall. …...behöver hamna i ett hem där det finns hundvana och mjuka följsamma metoder. Han behöver stärka sitt självförtroende och få fortsatt träning vid olika typer av möten såsom hundmöten.... "
[/QUOTE]
Men sluta nu, där kommer inte ut annonser varje dag, långt ifrån.

sedan betyder kanske annonstexten inte alls Vad du tror. Hade heller inte velat sälja mina till någon som har andra hundar eller barn 🤷🏻‍♀️ vill att de ska vara nummer 1 hos en pensionär t.ex. Har inte med deras mentalitet att göra. Tror det är få som har en barnfamilj som idealhemmet vid omplacering faktiskt.
 
Om du har läst vad jag skrivit så rek jag inte rasen generellt utan som andra också skrivit - ev en vuxen omplacering som man vet egenskaperna på.
Tråden har fått utvikningar och handlar om annat än det som ts efterfrågar.

Jag har hela tiden diskuterat rasen ur TS perspektiv/hur väl den passar TS. Det är ju därför flera skriver att den inte passar, har du missat det?

Vuxen omplacering är ju helt annat. Då kan man ju ta vilken ras eller blandras som helst.
 
Men sluta nu, där kommer inte ut annonser varje dag, långt ifrån.

sedan betyder kanske annonstexten inte alls Vad du tror. Hade heller inte velat sälja mina till någon som har andra hundar eller barn R vill att de ska vara nummer 1 hos en pensionär t.ex. Har inte med deras mentalitet att göra. Tror det är få som har en barnfamilj som idealhemmet vid omplacering faktiskt.
[/QUOTE]
 
Men sluta nu, där kommer inte ut annonser varje dag, långt ifrån.

sedan betyder kanske annonstexten inte alls Vad du tror. Hade heller inte velat sälja mina till någon som har andra hundar eller barn R vill att de ska vara nummer 1 hos en pensionär t.ex. Har inte med deras mentalitet att göra. Tror det är få som har en barnfamilj som idealhemmet vid omplacering faktiskt.
Annonser om omplaceringar ligger ute varje dag i facebokgrupper. Det kommer inte nya varje dag, men aktuella ligger kvar och en del annonser ligger kvar i flera veckor. Regeln i grupperna är att inaktuella annonser ska plockas bort. Jag ser att folk frågar om annonser som legat ute en tid och de får svar, ja hunden finns kvar.

Jag har följt valpar till salu och omplaceringar under en tid och det jag ser är att det nu finns fler valpkullar och fler osålda valpar kvar längre tid än det fanns för några år sedan. Registreringar av dsg har ökat ganska mycket.
"Några raser som gick starkt i fjol var …. och svensk-dansk gårdshund med plus 131. Den senare tog sig mellan 2017 och 2018 från plats 14 ända in på nionde."
https://www.helagotland.se/nyheter/...sk-gardshund-uppstickare-i-fjol-15406409.aspx

Det kan vara en nackdel för en ras att öka alltför snabbt i popularitet. Framför allt är det mentaliteten som blir lidande när rasen blir alltför populär. Uppfödarna måste följa rasklubbens rekommendationer vad gäller röntgen mm, men mentalbeskrivning är inte obligatorisk. Just nu finns 12 annonser om valpkullar på SKK:s hemsida.[/QUOTE]
 
Ok, men det finns problem med älghundar som driver rådjur. Man kan läsa artiklar i tex svenskjakt.se om hur man präglar hunden på rätt sorts vilt med doft (burkar, spray mm) samtidigt som man försöker jobba bort intresset för rådjur eller annat oönskat vilt. Liknande borde gå att göra med andra raser som man inte vill ska driva t ex hare.
Nej älghundar som driver rådjur blir inte långlivade. De hundar man får jobba med prägling om man vill att den ska jaga ett specifikt vilt är raser som exempelvis min egen Wachtel. Som ras ska den jaga allt klövvilt och apportera, men vissa vill att deras hund ska jaga vildsvin i första hand och jobbar alltså med prägling.

Det är en sak att styra jakten till ett vilt, något helt annat att arbeta bort jakten helt.
 
Nej älghundar som driver rådjur blir inte långlivade. De hundar man får jobba med prägling om man vill att den ska jaga ett specifikt vilt är raser som exempelvis min egen Wachtel. Som ras ska den jaga allt klövvilt och apportera, men vissa vill att deras hund ska jaga vildsvin i första hand och jobbar alltså med prägling.

Det är en sak att styra jakten till ett vilt, något helt annat att arbeta bort jakten helt.
De här älghundarna ser man ofta som omplaceringar till någon som vill ha en aktiv sällskapshund. I områden med mycket rådjur är detta inte ovanligt. "Inte långlivade" skriver du. Menar du att man avlivar dem?
Längst i norr finns inte detta problem eftersom det finns så få rådjur. Ren finns, men det är sällan man hör att älghundar driver ren.

När det gäller stallhund, så vill man förstås inte ta bort jaktlusten helt, utan den ska finnas kvar för att hunden ska utrota ovälkomna gnagare i stallet/på gården, samtidigt som hunden ska låta bli harar och annat småvilt.
 
De här älghundarna ser man ofta som omplaceringar till någon som vill ha en aktiv sällskapshund. I områden med mycket rådjur är detta inte ovanligt. "Inte långlivade" skriver du. Menar du att man avlivar dem?
Längst i norr finns inte detta problem eftersom det finns så få rådjur. Ren finns, men det är sällan man hör att älghundar driver ren.

När det gäller stallhund, så vill man förstås inte ta bort jaktlusten helt, utan den ska finnas kvar för att hunden ska utrota ovälkomna gnagare i stallet/på gården, samtidigt som hunden ska låta bli harar och annat småvilt.
Har aldrig träffat eller funnits någon inom familjen som haft älghund som driver något öht, inte ens på 80talet så det här var så mycket rådjur att det sköts över 20 rådjur och år på 200 hektar. Stält häst och sprungit efter vid synintryck av rådjur men tröttnat när rådjuren fortsätter att springa, detta som unga hundar och varit borta efter första vintern utan att jobba bort det utan har vuxit bort. Stövarna har vi bara haft en som mer eller mindre varit född rr och andra har det behövt jobbas på i olika grad för att få rr.
 
De här älghundarna ser man ofta som omplaceringar till någon som vill ha en aktiv sällskapshund. I områden med mycket rådjur är detta inte ovanligt. "Inte långlivade" skriver du. Menar du att man avlivar dem?
Längst i norr finns inte detta problem eftersom det finns så få rådjur. Ren finns, men det är sällan man hör att älghundar driver ren.

När det gäller stallhund, så vill man förstås inte ta bort jaktlusten helt, utan den ska finnas kvar för att hunden ska utrota ovälkomna gnagare i stallet/på gården, samtidigt som hunden ska låta bli harar och annat småvilt.
Att släppa en älghund som jagar rådjur är både oetisk och otillåtet. En älghund är en ställande hund som skall vara tyst när älgen rör sig och skalla när älgen står still, den är oftas mycket självständig och kan jaga länge-i timmar. En älghund som börjar jaga rådjur, vilket jag tror är mycket ovanligt skall ej släppas i skogen lös, och många gånger tror jag att avlivning är ett bra alternativ då det blir mycket svårt att aktivera en sådan jaktmaskin på annat sätt. Varför du vill ha jaktlust hos en stall/gårdshus övergår mitt förstånd.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 516
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
1 940
Hundavel & Ras Vi är en familj med två barn (7 och 10 år) som länge tänkt skaffa hund men som inte riktigt kan bestämma vilken ras. Om vi får designa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 560
Senast: _Zacke_
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 142
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp