Gårdshund?

Fast "lös på gården" behöver ju inte innebära att hunden är själv där, jag tolkar sånt i förstahand som att den är med ägaren ute på gården. :)

Det gör jag också egentligen, men just det här med att kunna gå lös på gården utan att sticka känns också lite som att den kanske kommer att gå där och strosa. Jag skulle personligen föredra en inhägnqad gård i så fall, oavsett om det var min egen hund eller en hund på en gård jag passerar.
Någon idiot eller en annan lös hund kan ju rusa in om inte annat.

jag har också haft lösa hundar ute, men då i samband med att vi också varit ute och grejat. Inte utom synhåll.
 
Det gör jag också egentligen, men just det här med att kunna gå lös på gården utan att sticka känns också lite som att den kanske kommer att gå där och strosa. Jag skulle personligen föredra en inhägnqad gård i så fall, oavsett om det var min egen hund eller en hund på en gård jag passerar.
Någon idiot eller en annan lös hund kan ju rusa in om inte annat.

jag har också haft lösa hundar ute, men då i samband med att vi också varit ute och grejat. Inte utom synhåll.
Jag tolkar det mest som att man vill ha en hund med minimal jaktlust och som är lite "hemmakär". :D Det finns ju hundar avlade för att vara "gårdshundar", så det är ju en rimlig egenskap att efterfråga, tänker jag. TS skrev ju att hen förstår att det krävs träning för att få en hund som man vill, men det är klart det underlättar med rätt förutsättningar.
 
Kommer samtliga rasmontrar stå både lördag och söndag?
Oj, det har jag faktiskt inte en aning om, tror det kan skilja sig mellan föreningarna? Det är så länge sedan jag ställde där själv att jag har ingen aning. Tror att kan gå att läsa vilka rasföreningar som har monter, annars så har du raserna uppdelade mellan dagarna så då har du chansen att se en hel del del fina och andra sönderavlade hundar stånka och vingla sig runt.
 
Här har du alla hundar som kommer att vara på plats, om alla går rasparaden och/eller har montrarna bägge dagarna vet jag inte, men du får 180 raser att välja mellan! :laugh:

Hoppsan, länken ja ... ttps://www.skk.se/sv/stockholmhundmassa/Montrar-pa-massan/Rasklubbstorg/ :o
 
Du har även lancashire heeler, men det är lite tuffare än dansk svenska gårdshunden och corgin - men suverän gårdshund/stallhund som hänger med på många långa skogsturer :)
Ska du till Stockholmsmässan och kika, så har vår rasklubb rasmonter där :)
 
Har träffat trevliga collier, som trivts som gårdshundar.
Dansk spids är inte så lätta att hitta men trevliga, aktiva gårdshundar.
Båda dock något större än papillon.
Collie renomenderar jag inte om hunden bara ska vara gårdshund. Sett till rasstandaren så ska collie inte vara nöjd av att bara vara gårdshund. Sen att vissa individer avviker från rasstandaren är en annan sak.
 
Collie renomenderar jag inte om hunden bara ska vara gårdshund. Sett till rasstandaren så ska collie inte vara nöjd av att bara vara gårdshund. Sen att vissa individer avviker från rasstandaren är en annan sak.

Det kan vara de har varit avvikande, men trevliga individer.
De har bott i aktiva miljöer, där de följt med på ridturer, haft koll på familjen och de besökare som kommit till verksamheten på gården.
 
Kan en dvärgschnauzer vara något? Visserligen en trimras, men inte riktigt som en pudel eller långhår.
Keeshond om ni vill ha ren gårdshund?

Just det här "lös på gården" är ju inte alltid helt problemfritt, man bör oavsett inte lämna en hund lös utan uppsikt. Jag antar att gården är inhägnad?

Dvärgarna kan ha jaktlust. Min är hemsk på vilt. Får aldrig vara lös i skogen utan bara på öppna platser.
 
Keeshound är en fantastisk gårdshund. Mindre jaktlust går nog inte att få i en ras.
Poppis som stallhundar. Mycket vädertåliga och en frisk ras.
Visst, det är mycket päls men den är lättskött. Tovar sig inte eller så. Men två gånger om året fäller de och då fäller de rejält under en period. Då brukade min mest vara ute eller ligga i hallen.
Hon var det lättsammaste hund jag haft :)
 
Har 2st welsh corgi cardigan, båda hade älskat livet som gårdshund.
Dom är jämt med, älskar allt vi hittar på men går lika bra att bara vara hemma. Enkla, trevliga och lagom stora.
 
Där jag bodde förut, utanför Norrtälje, fanns en kvinna som hade collie som gårdshund. Hon tyckte att det gick jättebra - vi grannar var mindre förtjusta. 3-4 km från hennes gård kunde man stötta på hennes hund. Ingen ville köra på den eller få collieblandisar - men för henne var det ju inget problem. Han kom ju alltid hem igen.

På en mer seriös not: kör man collie så finns många hundar med rädslor inom både korthår och långhår. Det är en av de raser där man måste vara noga med uppfödaren - och där noggranna uppfödare nog helst ser högre ambitioner med sina hundar än "gårdshundar".
 
På en mer seriös not: kör man collie så finns många hundar med rädslor inom både korthår och långhår. Det är en av de raser där man måste vara noga med uppfödaren - och där noggranna uppfödare nog helst ser högre ambitioner med sina hundar än "gårdshundar".
Skulle vara som vänstervarvare då, finns väl ingen som föder upp brukscollies längre.
 
Om du inte har allt för långt till Stockholm så går Stora Stockholm kommande helg och där finns det flera rasmontrar att besöka där man kan hälsa på olika raser och få mer information om dem. :)
Jaha det visste jag inte, kan kolla med mamma och pappa om vi kan dra dit! ;)
 
Skulle vara som vänstervarvare då, finns väl ingen som föder upp brukscollies längre.
OT Brukscollies finns inte direkt som benämning inom collievärden baserat på mina efterforskningar men det finns absolut linjer bland KH som är intressanta om man är intresserad av bruks på "lagom nivå" så att säga. Dvs inte som schäfer, dobermann, malle etc. men som en brukshund light typ.
Slut på OT

Men som sagt, jag tror kessehond kan vara ett bra ras för TS.
 
Funderat på en stor gårdsvar som ligger på trappen o mediterar? Typ Newfoundland eller Tibetansk mastiff?
Har kikat lite på den större raserna och alla är superfina! Men vill att hunden ska kunna hänga med i galopperna (som min kompis hund gör) och vill inte heller riskera att få en massa höftproblem osv med hunden då det är lätt att få med de tyngre raserna, tyvärr :( men jag är ingen expert så ska inte säga för mycket :P
 
Har kikat lite på den större raserna och alla är superfina! Men vill att hunden ska kunna hänga med i galopperna (som min kompis hund gör) och vill inte heller riskera att få en massa höftproblem osv med hunden då det är lätt att få med de tyngre raserna, tyvärr :( men jag är ingen expert så ska inte säga för mycket :P
Jag skulle säga att du har rätt på så sätt att jag inte tror Newfoundland eller tibetansk mastiff vill följa med på galopperna. De kan säkert vilja följa med på skritt och ev. trav turer men osäker om de skulle vara så intresserade av att springa med utöver det. Sen måste man självklart kolla upp höfter och armbågar hos framtida valpens släkt etc.
 
Har haft 5 st och ingen utav våra har stuckit :D min ena tik kunde dra några rejsrundor i skogen när man va ute och gick men kom alltid när man ropade. Bara man tränar in inkallningen rätt och bra från de är små så har vi som sagt inte haft problem :)
Jasså? Då ska jag helt klart kolla vidare på den rasen, de är ju så otroligt söta!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 372
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
1 919
Hundavel & Ras Vi är en familj med två barn (7 och 10 år) som länge tänkt skaffa hund men som inte riktigt kan bestämma vilken ras. Om vi får designa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 482
Senast: _Zacke_
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 040
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp