Gåstol, erfarenheter, råd?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gåstol, erfarenheter, råd?

OK, för att bli lite tjatig; "läragåstol" har inget med att lära sig att gå att göra (enligt mig). Barnet sitter i den , skuttar lite för att komma fram, men går inte.

När min son var mogen, så använde han sig av en gåvagn, ca 2-3 månader efter han slutat med gåstolen.
 
Sv: Gåstol, erfarenheter, råd?

Har skaffst en gå-stol till min grabb, han har inte använt den ännu men kommer att göra det så fort han är stadig nog och kan få ut något av den:-)..

Än så länge är det hoppgungan som gäller han älskar den..

Min syster använde gåstol, när hennes dotter var 8 månader så gick hon själv...

Sen får man ju ha uppsikt över bebis när den leker även om den ligger på golvet det är väl en självklar het....
 
Sv: Gåstol, erfarenheter, råd?

Jag håller med dig.
Jag hade en gåstol till min grabb för han hatade att sitta still, sittern blev han hysterisk i, golvet var 7 resor värre, höll ut ett bra tag med jag fick helt enkelt gå med honom genom att hålla honom i händerna hela dagarna tillslut, och då gav jag upp och lånade en gåstol och han var helnöjd!!
Vi har också ett litet hus så några höga farter var det aldrig tal på, bara ett sätt för att åka runt och upptäcka huset :-).

Sedan ska ju allt användas med förstånd, att ha barnet i gåstolen hela dagen är ju knappast nyttigt, lika lite som hoppgungan eller sittern är något barnen stadigt ska vara i.
Men ett tag då och då under dagen gjorde i alla fall bara min kille och även hans kusin gott.
De kröp bägge när de var 10 månader, då slutade vi självklart med gåstolen, och gick mellan 11-13 månader... så de hade helt normala utvecklingskurvor.
Kompisarna vi lånade stolen av har två barn och den yngsta började krypa när han var 7 månader och gick när han var 10 månader, den äldsta kröp aldrig utan gick själv mellan 9-10 månader, och det trots att de använde gåstolen till dem...
 
Sv: Gåstol, erfarenheter, råd?

WhiskyP skrev:
OK, för att bli lite tjatig; "läragåstol" har inget med att lära sig att gå att göra (enligt mig). Barnet sitter i den , skuttar lite för att komma fram, men går inte.
QUOTE]

Då fattar jag inte hur de barn jag känner som har gåstol lyckas med konststycket att susa fram som skållade möss i sina stolar och demolera allas tår på vägen`? :angel:

Gåstol är absolut inte skadligt, men min åsikt är att det inte tillför nåt i barnens utveckling direkt, snarare hämmar.
 
Sv: Gåstol, erfarenheter, råd?

Lejonflickan skrev:
WhiskyP skrev:
OK, för att bli lite tjatig; "läragåstol" har inget med att lära sig att gå att göra (enligt mig). Barnet sitter i den , skuttar lite för att komma fram, men går inte.
QUOTE]

Då fattar jag inte hur de barn jag känner som har gåstol lyckas med konststycket att susa fram som skållade möss i sina stolar och demolera allas tår på vägen`? :angel:

Gåstol är absolut inte skadligt, men min åsikt är att det inte tillför nåt i barnens utveckling direkt, snarare hämmar.

Javisst...som du skriver: susa fram - för går gör de ju inte. Jämför rida och "åka häst"...

Själva ärvde vi en gåstol men använde den knappast. Det blev alldeles för många utdragna böcker, repor i golven och problem vid trösklarna och vi trodde inte på själva idén.
 
Sv: Gåstol, erfarenheter, råd?

Precis..... :smirk: man kan säker skutta upp till en rejäl fart, men går, det gör dom inte i en gåstol. (Kanske borde döpas om? Skuttstol? :bump: )

Frågan kvarstår också om NÅGON använder gåstolen för att tillföra något i barnens utveckling, lika litet som någon använder babysitter och hoppgunga i det avseendet. Det är liksom inte det som är grejen. (Känns som om jag upprepar mig... :angel: )
 
Sv: Gåstol, erfarenheter, råd?

Gastolar ar forbjudna i Kanada, detta sedan ett stort antal barn dodats av fall nedfor trappor. Det finns ocksa vetenskapliga belagg (har tyvarr inga kallor) for att de kan forsena barnets normala utveckling, detta genom att muskelgrupper forstarks innan benstommen ar redo for det.
Jag anvande en s.k. saucer till min yngsta dotter; en gastol utan hjul, ist har den en tefatsliknande botten. Den anvandes da jag lagade mat, dammsog eller gjorde andra hushallssysslor som gjorde att jag inte kunde kolla upp pa henne varannan minut. Lekhagen vagrade hon att sitta i. Hade ingen gunga, hoppgunga eller andra prylar. Svagerskan hade en av de mest onodiga, idiotiska saker jag nagonsin hort talas om; en matstol vars ryggstod kunde fallas ned sa att man kunde lata barnet somna i stolen efter maten!!!
 
Sv: Gåstol, erfarenheter, råd?

Barn och husdjur kan vi lägga ner hur mycket pengar som helst på, det vet producenterna...vi är en stor och lättlurad målgrupp...
 
Sv: Gåstol, erfarenheter, råd?

WhiskyP skrev:
Frågan kvarstår också om NÅGON använder gåstolen för att tillföra något i barnens utveckling, lika litet som någon använder babysitter och hoppgunga i det avseendet. Det är liksom inte det som är grejen. (Känns som om jag upprepar mig... :angel: )

Vad f-n är grejen med en gåstol då om jag får spetsa till det lite??? Varför använder man den? Motivera!! ;) Mayara
 
Sv: Gåstol, erfarenheter, råd?

Man använder den för att aktivera barnet, det är inte många unga som gillar att ligga på golvet eller på annat set inte bli aktiverat...

Visst skallror och sånt är bra men det duger inte åt min son han vill ha kul..
 
Sv: Gåstol, erfarenheter, råd?

Läs mina tidigare inlägg, jag har upprepat mig tillräckligt redan..... :smirk: (Se även Mita30s svar)
 
Sv: Gåstol, erfarenheter, råd?

Och hon kan läsa mina svar också!

Båda mina barn hatade att ligga på golvet och leka. Det gick i max fem minuter åt gången. Och det problemet löste jag genom att ha en gå stol till dem. Där hade de leksaker, de satt upp och kunde spana in mig hela tiden + att jag kunde ta med mig den vart jag än gick. Min yngsta lärde sig krypa när han var 10,5 månader och ungefär samtidigt började han resa sig och gå utmed möblerna. Han är nu snart 1 år och kryper och går med stöd. De hade bara gåstolen fram tills de började krypa för då behövde de inte komma upp utan klarade det själv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 906
Senast: Amha
·
Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
1 034
Senast: Humla
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
977
Senast: Praefatio
·
Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
547
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp