Gastropi- hur viktigt?

Finns väl ingen veterinär som skriver ut medicin utan gastroskopi?
Dessutom är det ju lite olika mediciner beroende på vart magsåret sitter och det kan ju vara bra att hästen får rätt medicin.
Jo det finns ju veterinärer som skriver utan gastroskopi. Har hästen magsår hjälper det ju ganska så snabbt med medicin. Hade dock själv gjort en gastroskopi eftersom jag inte gillar att behandla i blindo.
 
Jag väljer att ge utan undersökning. Hade hästen inte magsår så lär den ha efter 14h fasta.

Jag väljer att ge utan undersökning. Hade hästen inte magsår så lär den ha efter 14h fasta.
Nej, de får inte magsår av att fasta enstaka gånger i 14 timmar.

Hästar upptar omeprazol otroligt dåligt när det ges via munnen (finns flera studier om detta) därför är det så viktigt att det ges på tom mage mm. Numera finns det eneterogranulat till häst under namnet hippozol. Symptom kan säkert lindras med människo omeprazol men om du inte gör en gastroskopi vet du inte om såren också är läkta. Många är symptomfria på medicin även om de fortfarande har sår när man gastroskoperar.

Vill alltid rekommendera gastroskopi för att veta vad man behandlar, vilken del såren sitter i, och är såren läkta. Precis som du kontrollerar en senskada med ultraljud eller en fraktur med röntgen.
 
Och rent allmänt så är fastaen helt klart värre för ägaren än hästen i de flesta tillfällena. ;) Man ska bara låta bli att kolla för mycket på dom under tiden og försöka lägga större delen av fastan under natten där de har en naturlig fasteperiod.
 
Och rent allmänt så är fastaen helt klart värre för ägaren än hästen i de flesta tillfällena. ;) Man ska bara låta bli att kolla för mycket på dom under tiden og försöka lägga större delen av fastan under natten där de har en naturlig fasteperiod.
Om man inte har halm då... Genast mer komplicerat...
 
Tyckte fastan var hemsk, för mig 😂, så körde in henne dagen innan till kliniken så fick hon fasta där. Där fanns andra fastande hästar, hon fick munkorg som de tar av varannan timme och erbjöd henne vatten kändes mycket bättre än att hon skulle stå hemma och se resten få mat.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
@SiZo
Fast omeprazol är inte bara omeprazol.
Min häst har t.ex inte läkt sina magsår på 6 veckors kur av Gastro Gard.
Hon kommer nu få Omeprazol Injection istället.
Samma substans men ändå olika.

Men det är klart att man kan ju testa att ge människotabletter och se om hästen blir bättre men tycker alltid att man ska undersöka sin häst på riktigt och inte gå på känn när man behandlar. Men har förståelse för att alla inte kan/vill göra så av olika anledningar.
Jag har tur att bo nära en bra klinik med alla faciliteter och har bra försäkring som täcker medicin.
 
@SiZo
Fast omeprazol är inte bara omeprazol.
Min häst har t.ex inte läkt sina magsår på 6 veckors kur av Gastro Gard.
Hon kommer nu få Omeprazol Injection istället.
Samma substans men ändå olika.

Men det är klart att man kan ju testa att ge människotabletter och se om hästen blir bättre men tycker alltid att man ska undersöka sin häst på riktigt och inte gå på känn när man behandlar. Men har förståelse för att alla inte kan/vill göra så av olika anledningar.
Jag har tur att bo nära en bra klinik med alla faciliteter och har bra försäkring som täcker medicin.
Omeprazol är alltid Omeprazol. Det är den aktiva ingrediensen. Sen finns det absolut olika beredningsformer av det. Din häst har alltså inte tagit upp ämnet - därför får hon injektion istället. Det är inget konstigt.

Du får givetvis tycka vad du vill. Men jag ser ingen poäng i att lägga tiotusentals kronor på något när det kan räcka med 1500. Får man ingen effekt så måste man givetvis utreda. Det är det ingen som har sagt emot.
 
@SiZo
Var lite slarvig när jag skrev att omeprazol inte alltid är omeprazol menade såklart att den aktiva substansen är samma men det är ändå olika men tänkte att man förstår ändå vad jag menar men tydligen inte.

Tycker ändå att man ALLTID ska rådgöra med sin veterinär.
Hästen kan fortfarande ha magsår men bli bättre av människotabletter utan att det läks helt.
Hästen kan fortfarande ha magsår om man ger människotabletter och den inte blir bättre. Det betyder liksom inte att den inte har det.
Därav tycker jag man ska göra gastroskopi.
Sen är det olika korrigeringar man ska göra med foderstaten beroende på vart såren sitter osv. och det kan man omöjligt veta utan gastroskopi.
Men folk får göra vad de vill med sina hästar men när man sitter på ett internetforum där man inte har någon aning om vilken kunskap folk har som läser tycker jag det är lite farligt att skriva att människomedicin fungerar lika bra.

Men det är ju toppen att du har haft bra resultat 🤗 önskar själv att det hade varit så lätt för mig.
 
@SiZo
Var lite slarvig när jag skrev att omeprazol inte alltid är omeprazol menade såklart att den aktiva substansen är samma men det är ändå olika men tänkte att man förstår ändå vad jag menar men tydligen inte.

Tycker ändå att man ALLTID ska rådgöra med sin veterinär.
Hästen kan fortfarande ha magsår men bli bättre av människotabletter utan att det läks helt.
Hästen kan fortfarande ha magsår om man ger människotabletter och den inte blir bättre. Det betyder liksom inte att den inte har det.
Därav tycker jag man ska göra gastroskopi.
Sen är det olika korrigeringar man ska göra med foderstaten beroende på vart såren sitter osv. och det kan man omöjligt veta utan gastroskopi.
Men folk får göra vad de vill med sina hästar men när man sitter på ett internetforum där man inte har någon aning om vilken kunskap folk har som läser tycker jag det är lite farligt att skriva att människomedicin fungerar lika bra.

Men det är ju toppen att du har haft bra resultat 🤗 önskar själv att det hade varit så lätt för mig.
Jag tyckte jag var rätt tydlig när jag skrev att om man inte får effekt så måste man givetvis utreda vidare. Att man provbehandlar betyder ju inte att man bara skiter i det om det inte funkar.

Eftersom omeprazol har visats vara ofarligt även med mycket stora doser så har jag svårt att se det farliga i det?
 
Nej, de får inte magsår av att fasta enstaka gånger i 14 timmar.

Hästar upptar omeprazol otroligt dåligt när det ges via munnen (finns flera studier om detta) därför är det så viktigt att det ges på tom mage mm. Numera finns det eneterogranulat till häst under namnet hippozol. Symptom kan säkert lindras med människo omeprazol men om du inte gör en gastroskopi vet du inte om såren också är läkta. Många är symptomfria på medicin även om de fortfarande har sår när man gastroskoperar.

Vill alltid rekommendera gastroskopi för att veta vad man behandlar, vilken del såren sitter i, och är såren läkta. Precis som du kontrollerar en senskada med ultraljud eller en fraktur med röntgen.
Skillnaden är att en ultraljud inte påverka hästen negativt vilket fasta i 14h gör på ett djur som ägnar sig åt att äta och söka föda 18 timmar på ett dygn.
 
Och rent allmänt så är fastaen helt klart värre för ägaren än hästen i de flesta tillfällena. ;) Man ska bara låta bli att kolla för mycket på dom under tiden og försöka lägga större delen av fastan under natten där de har en naturlig fasteperiod.
Mina har ingen aning om att dom ska fasta under natten utan äter gladeligen hö eller gräs på natten utan något längre uppehåll. Inte visste hästarna jag körde förbi när jag delade tidningar det häller för dom käkade i godan ro när jag körde förbi mitt i natten.
 
Mina har ingen aning om att dom ska fasta under natten utan äter gladeligen hö eller gräs på natten utan något längre uppehåll. Inte visste hästarna jag körde förbi när jag delade tidningar det häller för dom käkade i godan ro när jag körde förbi mitt i nanatten.
Kolikvakade i stallet och bland tio pållar var det alltid någon som tuggade. Precis hela natten igenom.
 
Kolikvakade i stallet och bland tio pållar var det alltid någon som tuggade. Precis hela natten igenom.
Ja jag skulle gärna vilja se en källa på att hästar fastar på natten. Jag gjorde ändå ett kandidatarbete där jag tittade rätt mycket på ättider på häst och jag kan inte minnas att jag någon gång såg något om att hästar skulle fasta en viss tid på dygnet?
 
Ja jag skulle gärna vilja se en källa på att hästar fastar på natten. Jag gjorde ändå ett kandidatarbete där jag tittade rätt mycket på ättider på häst och jag kan inte minnas att jag någon gång såg något om att hästar skulle fasta en viss tid på dygnet?
Meningen är väl att många hästar gör det eftersom maten tar slut. De får hö klockan tio som är slut klockan elva och sen blir det frukost vid 07.
 
Meningen är väl att många hästar gör det eftersom maten tar slut. De får hö klockan tio som är slut klockan elva och sen blir det frukost vid 07.
Ja men det är ofrivilligt, jäkla skillnad tänker jag. Och många har halm som de ändå kan peta i sig.
Min utfodras så att hon alltid har lite hö kvar på morgonen. Kastar hellre lite än att hon ska stå hungrig någon längre tid.
 
@SiZo
Fast omeprazol är inte bara omeprazol.
Min häst har t.ex inte läkt sina magsår på 6 veckors kur av Gastro Gard.
Hon kommer nu få Omeprazol Injection istället.
Samma substans men ändå olika.

Men det är klart att man kan ju testa att ge människotabletter och se om hästen blir bättre men tycker alltid att man ska undersöka sin häst på riktigt och inte gå på känn när man behandlar. Men har förståelse för att alla inte kan/vill göra så av olika anledningar.
Jag har tur att bo nära en bra klinik med alla faciliteter och har bra försäkring som täcker medicin.
Har din häst vilat under hela behandlingen eller har du tränat.som vanligt? Eller mitt emellan?
 
Nej, de får inte magsår av att fasta enstaka gånger i 14 timmar.

Fast visst har man sett irritation på slemhinnorna redan efter 4 h fasta? Utfodringsrekommendationer tycker jag brukar hänvisa till ganska mycket skada efter kortare tid än 14 h?

försöka lägga större delen av fastan under natten där de har en naturlig fasteperiod.

Naturlig fasteperiod? Vad jag läst tidigare så åt de som mest typ tidig morgon och om man tänker att man ska dra in på gräsintag så är det bättre med gräs på dagtid än nattetid just pga att de oftast åt mer på natten (de kan självklart äta ikapp osv, detta var studier på hästar som fick äta fritt vad jag minns).

Men mina kunskaper kan mycket väl vara gamla. Har aldrig hört dessa två påståendena dock och vet att du är påläst så vill gärna veta mer!
 
Har din häst vilat under hela behandlingen eller har du tränat.som vanligt? Eller mitt emellan?
Jag har fått longera och tömköra hela tiden eftersom hon är symptomfri då. Hon äter 1 kg stråfoder innan jobb för att vara säker på att hon har något i magen.
Hennes symptom har endast varit att hon sparkar när man lägger på mycket skänkeltryck. Hon har haft bra aptit och fin hårrem hela tiden så det var en chansning att kolla magsår eftersom vi inte hittade något annat. Nu har vi hittat lindrig artros i länden via ultraljud, syntes inte på röntgen, så det kan såklart vara det som påverkar också och kan även vara det som gjorde att hon fick magsår. Vad jag förstår kan hästar med ryggont lättare få magsår pga de inte kan sova stående lika bra. Hon är behandlad med kortison i länden nu.

Jävla elände alltså när man inte vet vad som är hönan och ägget.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter ”Vid misstanke om brott är det alltid viktigt att låta polisen utreda”, säger Johan Fyrberg, generalsekreterare för Svenska...
Svar
0
· Visningar
116
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I en granskning gjord av Aftonbladet vittnar flera personer om att svensk elitryttare misshandlat hästar. Nu har Svenska...
Svar
0
· Visningar
192
Senast: Gunnar
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
630
Senast: Murray
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
4
· Visningar
225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp