Gastropi- hur viktigt?

Skillnaden är att en ultraljud inte påverka hästen negativt vilket fasta i 14h gör på ett djur som ägnar sig åt att äta och söka föda 18 timmar på ett dygn.

Mina har ingen aning om att dom ska fasta under natten utan äter gladeligen hö eller gräs på natten utan något längre uppehåll. Inte visste hästarna jag körde förbi när jag delade tidningar det häller för dom käkade i godan ro när jag körde förbi mitt i natten.

Kolikvakade i stallet och bland tio pållar var det alltid någon som tuggade. Precis hela natten igenom.

Fast visst har man sett irritation på slemhinnorna redan efter 4 h fasta? Utfodringsrekommendationer tycker jag brukar hänvisa till ganska mycket skada efter kortare tid än 14 h?



Naturlig fasteperiod? Vad jag läst tidigare så åt de som mest typ tidig morgon och om man tänker att man ska dra in på gräsintag så är det bättre med gräs på dagtid än nattetid just pga att de oftast åt mer på natten (de kan självklart äta ikapp osv, detta var studier på hästar som fick äta fritt vad jag minns).

Men mina kunskaper kan mycket väl vara gamla. Har aldrig hört dessa två påståendena dock och vet att du är påläst så vill gärna veta mer!
Naturlig fasteperiod var fel formulerar kan jag se. Vi kan väl enas om att hästar ligger ner och sover/vilar om natten och alltså har längre perioder där de inte äter än mitt på dagen, men nej de fastar inte strikt en bestämd period om natten.
Jag kan inte nämna några studier så här på rak arm men där är gjort undersökningar av hur mycket magsyra som produceras under dygnet mm. De studierna är grunden till att man ska ge omeprazol som det första om morgonen innan hästen får mat. Ben Sykes har gjort många studier på det.

Ja efter 4 timmar är det påvisat irritation i slemhinnan. Därmed inte sagt att om hästen går utan mat i 4 timmar så får den direkt magsår men risken för magsår stiger om det ofta går mer än 4-6 timmar mellan fodringar/tillgång till mat. (Gäller primärt sår i den körtellösa delen/vita delen/övre delen)
Enstaka gånger med 16 timmars fasta är såklart inte naturligt, men inget som majoriteten tar skada av. Är man orolig så kan man ju medicinera förebyggande det dygnet. Den informationen du får från en gastroskopi kan du omöjligt få utan undersökningen. Återkommande långvarig fasta är inte bra, fasta enstaka gånger är OK eftersom det förhoppningsvis ger oss information som kan hjälpa hästen på längre sikt.

Vi gastroskoperar vissa veckor 10-15 hästar ute i deras hemmastall. Jag kan räkna på en hand de hästar som haft komplikationer i form av kolik eller dålig aptit efter fastan. Ofta är det samma häst som påverkas varje gång. Det är troligen mer luften vi blåser in i magen de påverkas av eftersom de blir akut kortvarigt dåliga efter undersökningen.
 
Naturlig fasteperiod var fel formulerar kan jag se. Vi kan väl enas om att hästar ligger ner och sover/vilar om natten och alltså har längre perioder där de inte äter än mitt på dagen, men nej de fastar inte strikt en bestämd period om natten.
Jag kan inte nämna några studier så här på rak arm men där är gjort undersökningar av hur mycket magsyra som produceras under dygnet mm. De studierna är grunden till att man ska ge omeprazol som det första om morgonen innan hästen får mat. Ben Sykes har gjort många studier på det.

Ja efter 4 timmar är det påvisat irritation i slemhinnan. Därmed inte sagt att om hästen går utan mat i 4 timmar så får den direkt magsår men risken för magsår stiger om det ofta går mer än 4-6 timmar mellan fodringar/tillgång till mat. (Gäller primärt sår i den körtellösa delen/vita delen/övre delen)
Enstaka gånger med 16 timmars fasta är såklart inte naturligt, men inget som majoriteten tar skada av. Är man orolig så kan man ju medicinera förebyggande det dygnet. Den informationen du får från en gastroskopi kan du omöjligt få utan undersökningen. Återkommande långvarig fasta är inte bra, fasta enstaka gånger är OK eftersom det förhoppningsvis ger oss information som kan hjälpa hästen på längre sikt.

Vi gastroskoperar vissa veckor 10-15 hästar ute i deras hemmastall. Jag kan räkna på en hand de hästar som haft komplikationer i form av kolik eller dålig aptit efter fastan. Ofta är det samma häst som påverkas varje gång. Det är troligen mer luften vi blåser in i magen de påverkas av eftersom de blir akut kortvarigt dåliga efter undersökningen.

Alltså tänker du på boxhästar då eller som står instängda på natten att de vilar/ligger ner då? Men intressant med produktion av magsyra, den typen av studier har jag inte läst.
 
Min häst
Jag har fått longera och tömköra hela tiden eftersom hon är symptomfri då. Hon äter 1 kg stråfoder innan jobb för att vara säker på att hon har något i magen.
Hennes symptom har endast varit att hon sparkar när man lägger på mycket skänkeltryck. Hon har haft bra aptit och fin hårrem hela tiden så det var en chansning att kolla magsår eftersom vi inte hittade något annat. Nu har vi hittat lindrig artros i länden via ultraljud, syntes inte på röntgen, så det kan såklart vara det som påverkar också och kan även vara det som gjorde att hon fick magsår. Vad jag förstår kan hästar med ryggont lättare få magsår pga de inte kan sova stående lika bra. Hon är behandlad med kortison i länden nu.

Jävla elände alltså när man inte vet vad som är hönan och ägget.
Nej det är alltid så. Man vet inte vad som är skillnaden som gör skillnaden...
Min ena häst krubbiter och fick kolik som visade sig bero på virus. Men innan vi fick de svaren misstänkte en vet magsår och därför medicinerar vi nu. I.övrigt kanske lite tråkig vinterpäls nu när den är klippt och utväxt. Men annars har vi tyckt allt fungerar bättre och bättre.
Den andra är tunn och går inte upp I vikt och är dessutom otroligt stressad i många lägen. Ser enligt veterinär jag pratat med ut som en häst med magsår. Tunn och uppdragen i flankerna.

Men det är ju vanligt med magsår och symptomen beror kanske på hur lyhörd ägaren är.
 
Naturlig fasteperiod var fel formulerar kan jag se. Vi kan väl enas om att hästar ligger ner och sover/vilar om natten och alltså har längre perioder där de inte äter än mitt på dagen, men nej de fastar inte strikt en bestämd period om natten.
Jag kan inte nämna några studier så här på rak arm men där är gjort undersökningar av hur mycket magsyra som produceras under dygnet mm. De studierna är grunden till att man ska ge omeprazol som det första om morgonen innan hästen får mat. Ben Sykes har gjort många studier på det.

Ja efter 4 timmar är det påvisat irritation i slemhinnan. Därmed inte sagt att om hästen går utan mat i 4 timmar så får den direkt magsår men risken för magsår stiger om det ofta går mer än 4-6 timmar mellan fodringar/tillgång till mat. (Gäller primärt sår i den körtellösa delen/vita delen/övre delen)
Enstaka gånger med 16 timmars fasta är såklart inte naturligt, men inget som majoriteten tar skada av. Är man orolig så kan man ju medicinera förebyggande det dygnet. Den informationen du får från en gastroskopi kan du omöjligt få utan undersökningen. Återkommande långvarig fasta är inte bra, fasta enstaka gånger är OK eftersom det förhoppningsvis ger oss information som kan hjälpa hästen på längre sikt.

Vi gastroskoperar vissa veckor 10-15 hästar ute i deras hemmastall. Jag kan räkna på en hand de hästar som haft komplikationer i form av kolik eller dålig aptit efter fastan. Ofta är det samma häst som påverkas varje gång. Det är troligen mer luften vi blåser in i magen de påverkas av eftersom de blir akut kortvarigt dåliga efter undersökningen.
Hästar på box sover/vilar ofta på natten. Men på lösdrift känns det inte som att det alls är så? Då känns det som att de ofta sover på förmiddagarna istället.
 
Precis det jag menar med det jag skrivit tidigare. Omeprazol till människa kommer i kapslar av en anledning - för att skyddas mot magsyran. Tar man ut den från kapslarna försvinner det skyddet och att ge i kapslar till häst funkar knappast för det är för stor risk att de tuggar sönder dem. Därför vill man ge pastan, som är gjord för häst, eftersom den är buffrad för att tåla magsyran.
Fast… man kan öppna kapslarna och späda enterogranulaten i lämplig substans och dricka som människa också? Rekommenderas att svälja hela men har man sväljsvårigheter så kan man öppna kapslarna.
Enligt FASS, som inte får yppa nåt som inte är påvisat i studier.

Jag hade tagit upp frågan om humantabletter vs gastrogard med veterinären. Är skillnaden i effekt försumbar - då är verkligen inte prisskillnaden det iaf.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Naturlig fasteperiod var fel formulerar kan jag se. Vi kan väl enas om att hästar ligger ner och sover/vilar om natten och alltså har längre perioder där de inte äter än mitt på dagen, men nej de fastar inte strikt en bestämd period om natten.
Jag kan inte nämna några studier så här på rak arm men där är gjort undersökningar av hur mycket magsyra som produceras under dygnet mm. De studierna är grunden till att man ska ge omeprazol som det första om morgonen innan hästen får mat. Ben Sykes har gjort många studier på det.

Ja efter 4 timmar är det påvisat irritation i slemhinnan. Därmed inte sagt att om hästen går utan mat i 4 timmar så får den direkt magsår men risken för magsår stiger om det ofta går mer än 4-6 timmar mellan fodringar/tillgång till mat. (Gäller primärt sår i den körtellösa delen/vita delen/övre delen)
Enstaka gånger med 16 timmars fasta är såklart inte naturligt, men inget som majoriteten tar skada av. Är man orolig så kan man ju medicinera förebyggande det dygnet. Den informationen du får från en gastroskopi kan du omöjligt få utan undersökningen. Återkommande långvarig fasta är inte bra, fasta enstaka gånger är OK eftersom det förhoppningsvis ger oss information som kan hjälpa hästen på längre sikt.

Vi gastroskoperar vissa veckor 10-15 hästar ute i deras hemmastall. Jag kan räkna på en hand de hästar som haft komplikationer i form av kolik eller dålig aptit efter fastan. Ofta är det samma häst som påverkas varje gång. Det är troligen mer luften vi blåser in i magen de påverkas av eftersom de blir akut kortvarigt dåliga efter undersökningen.
Den här tråden ledde till att jag läste en massa saker från Ben Sykes igår. Lärde mig massor, men hittade inget om det där med magsyra och dygnsrytm. Har du en titel eller liknande som kan hjälpa mig hitta?
Jag hittade att medicinen tas upp bäst efter fasta och någonstans stod det att hästar ofta äter mindre på natten (men ingen källa till studie) och att det därför oftast är bäst att ge medicinen på morgonen, men inget mer detaljerat.

Det var spännande att läsa det här om hur träning ökar risken för skador i övre delen av magen och att man därför ska planera in vilodagar + trava/galoppera korta stunder. Att hästar inte ska tränas på tom mage visste jag men detta gav ytterligare info👍
 
Hästar på box sover/vilar ofta på natten. Men på lösdrift känns det inte som att det alls är så? Då känns det som att de ofta sover på förmiddagarna istället.
Samma här. Senare morgon/ tidig förmiddag har varit längsta vilan hos mina nuvarande och även dom tidigare. Brukar även vara en viloperiod på kvällen men när varierar mer beroende på årstid, vilka hästar som delar hage just då och när jag är i stallet.
 
Naturlig fasteperiod var fel formulerar kan jag se. Vi kan väl enas om att hästar ligger ner och sover/vilar om natten och alltså har längre perioder där de inte äter än mitt på dagen, men nej de fastar inte strikt en bestämd period om natten.
Jag kan inte nämna några studier så här på rak arm men där är gjort undersökningar av hur mycket magsyra som produceras under dygnet mm. De studierna är grunden till att man ska ge omeprazol som det första om morgonen innan hästen får mat. Ben Sykes har gjort många studier på det.

Ja efter 4 timmar är det påvisat irritation i slemhinnan. Därmed inte sagt att om hästen går utan mat i 4 timmar så får den direkt magsår men risken för magsår stiger om det ofta går mer än 4-6 timmar mellan fodringar/tillgång till mat. (Gäller primärt sår i den körtellösa delen/vita delen/övre delen)
Enstaka gånger med 16 timmars fasta är såklart inte naturligt, men inget som majoriteten tar skada av. Är man orolig så kan man ju medicinera förebyggande det dygnet. Den informationen du får från en gastroskopi kan du omöjligt få utan undersökningen. Återkommande långvarig fasta är inte bra, fasta enstaka gånger är OK eftersom det förhoppningsvis ger oss information som kan hjälpa hästen på längre sikt.

Vi gastroskoperar vissa veckor 10-15 hästar ute i deras hemmastall. Jag kan räkna på en hand de hästar som haft komplikationer i form av kolik eller dålig aptit efter fastan. Ofta är det samma häst som påverkas varje gång. Det är troligen mer luften vi blåser in i magen de påverkas av eftersom de blir akut kortvarigt dåliga efter undersökningen.
Har inte med ditt svar här att göra men eftersom du har erfarenhet i området... Alla andra välkomna med teorier såklart.
Häst 1 hade kolik för två veckor sedan och har sedan dess behandlats med gastrogard och probiotika. Gastro eftersom en vet misstänkte magsår när det fanns kolik utan förstoppning och hästen reagerade direkt efter måltid. Probiotika eftersom det konstaterades någon störning i tarmen (nåt med lågt protein i blodet vilket tyder på försämrad upptagning i tarmen)
Reagerade idag på att det är mindre mjäll i pälsen när jag ryktar. Har haft en period när det liksom är stövigt och äckligt i pälsen och trots mindre rykt denna period är pälsen fräschare.
Har också varit kallare väder.
Magsår kan ju ge ruggig päls men det borde väl tarmstörningar också kunna ge? Vet man egentligen vad som är hönan och ägget där? Alltså om en häst har dålig päls och magsår- kan orsaken till pälsen ligga i tarmen? Och magsåret vara orsak till tarmstörning eller komma AV tarmstörning- eller ha noll med saken att göra? Näring tas väl i huvudsak upp i tarmen?
 
Den här tråden ledde till att jag läste en massa saker från Ben Sykes igår. Lärde mig massor, men hittade inget om det där med magsyra och dygnsrytm. Har du en titel eller liknande som kan hjälpa mig hitta?
Jag hittade att medicinen tas upp bäst efter fasta och någonstans stod det att hästar ofta äter mindre på natten (men ingen källa till studie) och att det därför oftast är bäst att ge medicinen på morgonen, men inget mer detaljerat.

Det var spännande att läsa det här om hur träning ökar risken för skador i övre delen av magen och att man därför ska planera in vilodagar + trava/galoppera korta stunder. Att hästar inte ska tränas på tom mage visste jag men detta gav ytterligare info👍
Ja det där med vilodagar betyder uppenbart mer än vad man kan tro.
Jag har säkert fått infon från en av hans artiklar eller upplägg men ska villigt erkänna att jag inte har dubbelkollat alla källor. Får återvända om jag stöter på den igen.
Hursomhelst så det enda jag egentligen ville säga med ursprungsinlägget var att jag upplever att de flesta hästar stressar mindre över fastan om man fastar dom från typ 16-17 fram till klockan 8 nästa morgon framför att man fastar dom över dagen då det iaf I stall är mycket mer aktivitet, fler fordringar där de inte får mat och utebliven hagtid. Det blev tokigt formulerat med "naturlig fasta". Självklart ska hästarna helst ha tillgång till grovfoder hele dygnet, tror dock att här i Dk är de tyvärr en del efter Sverige när det kommer till utfodring med grovfoder, analyser och mängd kraftfoder.

Har inte med ditt svar här att göra men eftersom du har erfarenhet i området... Alla andra välkomna med teorier såklart.
Häst 1 hade kolik för två veckor sedan och har sedan dess behandlats med gastrogard och probiotika. Gastro eftersom en vet misstänkte magsår när det fanns kolik utan förstoppning och hästen reagerade direkt efter måltid. Probiotika eftersom det konstaterades någon störning i tarmen (nåt med lågt protein i blodet vilket tyder på försämrad upptagning i tarmen)
Reagerade idag på att det är mindre mjäll i pälsen när jag ryktar. Har haft en period när det liksom är stövigt och äckligt i pälsen och trots mindre rykt denna period är pälsen fräschare.
Har också varit kallare väder.
Magsår kan ju ge ruggig päls men det borde väl tarmstörningar också kunna ge? Vet man egentligen vad som är hönan och ägget där? Alltså om en häst har dålig päls och magsår- kan orsaken till pälsen ligga i tarmen? Och magsåret vara orsak till tarmstörning eller komma AV tarmstörning- eller ha noll med saken att göra? Näring tas väl i huvudsak upp i tarmen?
Där finns ett sammanhang mellan magsår och förekomst av sand i tarmarna, men sammanhanget är inte helt klarlagt så vitt jag vet. Vet inte om där finns något bevisat sammanhang mellan päls och tarmfunktion. :)
 
Ja det där med vilodagar betyder uppenbart mer än vad man kan tro.
Jag har säkert fått infon från en av hans artiklar eller upplägg men ska villigt erkänna att jag inte har dubbelkollat alla källor. Får återvända om jag stöter på den igen.
Hursomhelst så det enda jag egentligen ville säga med ursprungsinlägget var att jag upplever att de flesta hästar stressar mindre över fastan om man fastar dom från typ 16-17 fram till klockan 8 nästa morgon framför att man fastar dom över dagen då det iaf I stall är mycket mer aktivitet, fler fordringar där de inte får mat och utebliven hagtid. Det blev tokigt formulerat med "naturlig fasta". Självklart ska hästarna helst ha tillgång till grovfoder hele dygnet, tror dock att här i Dk är de tyvärr en del efter Sverige när det kommer till utfodring med grovfoder, analyser och mängd kraftfoder.


Där finns ett sammanhang mellan magsår och förekomst av sand i tarmarna, men sammanhanget är inte helt klarlagt så vitt jag vet. Vet inte om där finns något bevisat sammanhang mellan päls och tarmfunktion. :)

Tack för utvecklingen av svaren :)
 
Puttar upp tråden.
Vår häst har gått över två veckor på gastrogard. Han har haft en ny kolik- vet hittade liten förstoppning. Nu snart en vecka efter den koliken är han fortfarande inte bra.
Han dricker knappt och vill helst inte slabba i sig mat med mycket vatten i. Äter upp höet men utan entusiasm. Visar små smärtsymtom. Står ibland med halvslutna ögon och blinkar. Gäspar många gånger på raken. Tvekar och trampar runt innan han rullar sig.
Alla symtom stämmer med magsår men då borde det ju bli bättre?
Har ju läst här att vissa inte svarar på gastrogard.

Innan gastrogard hade han kolik och behandlades flera gånger. Några gånger visade han då symptom precis efter han druckit. Han hade då höga infektiknsvärden och på djursjukhuset tyckte dom att det rimliga var att han tappat aptit på grund av virusinfektion och att gastropi var något man kunde göra men de trodde inte koliken hade med det att göra.

Det kan också vara skador på slemhinnan i tarmen (av infektionen och de tar över en månad att läka) men ger de smärta?
 
Puttar upp tråden.
Vår häst har gått över två veckor på gastrogard. Han har haft en ny kolik- vet hittade liten förstoppning. Nu snart en vecka efter den koliken är han fortfarande inte bra.
Han dricker knappt och vill helst inte slabba i sig mat med mycket vatten i. Äter upp höet men utan entusiasm. Visar små smärtsymtom. Står ibland med halvslutna ögon och blinkar. Gäspar många gånger på raken. Tvekar och trampar runt innan han rullar sig.
Alla symtom stämmer med magsår men då borde det ju bli bättre?
Har ju läst här att vissa inte svarar på gastrogard.

Innan gastrogard hade han kolik och behandlades flera gånger. Några gånger visade han då symptom precis efter han druckit. Han hade då höga infektiknsvärden och på djursjukhuset tyckte dom att det rimliga var att han tappat aptit på grund av virusinfektion och att gastropi var något man kunde göra men de trodde inte koliken hade med det att göra.

Det kan också vara skador på slemhinnan i tarmen (av infektionen och de tar över en månad att läka) men ger de smärta?
Åhvad tråkigt med återkommande kolik. Har ni funderat mer på att undersöka med gastroskopi? Jag fick hem min nya häst för en månad sedan och hon åt dåligt och visade tecken på att hon inte ville att jag skulle rida samt blev lös I magen. Tänkte först att det kan de ju bli men hon blev inte bra så i förra veckan åkte jag till veterinären och gjorde en gastroskopi och det visade sig vara magsår. Både vid övre och nedre magmunnen. Hon har ätit medicin en vecka men är inte bättre än. Men veterinär sa att det fanns en annan medicin som man kunde prova om den här inte hjälper men ska ge gastrogard en månad först. Hoppas att du hittar felet och att hästen blir bra.
 
Åhvad tråkigt med återkommande kolik. Har ni funderat mer på att undersöka med gastroskopi? Jag fick hem min nya häst för en månad sedan och hon åt dåligt och visade tecken på att hon inte ville att jag skulle rida samt blev lös I magen. Tänkte först att det kan de ju bli men hon blev inte bra så i förra veckan åkte jag till veterinären och gjorde en gastroskopi och det visade sig vara magsår. Både vid övre och nedre magmunnen. Hon har ätit medicin en vecka men är inte bättre än. Men veterinär sa att det fanns en annan medicin som man kunde prova om den här inte hjälper men ska ge gastrogard en månad först. Hoppas att du hittar felet och att hästen blir bra.
Har bokat en tid nu i veckan. Tycker det är lite bättre nu men dricker dåligt och jag får mecka med godisvatten för att känna mig trygg med att slippa förstoppning.
Ja jättetråkigt när de inte mår bra! Har haft gastrogard 1 månad nu och andapsin 1 v (vilket faktiskt funkar bra, om det nu inte bara var mer tid som behövdes.
 
Taggar @MalanMjöl nu när vi varit på gastropi. Vilket gick bra även om det var hemskt att veta att hästen svalt hela natten... Han överlevde det utan större trubbel.
Hittade inga sår men "irritation" I nedre körteldelen. Finns det någon bild på hur det ska se ut där? Svårt att jämföra när man inte vet hur det borde se ut... Vet man om det är någon skillnad ä gällande orsak när det sitter i den delen jämfört med den övre?
 
@Ray Hoppas ni hittar rätt behandling. Jag ska in på måndag igen, lämnar på söndag för fasta, och hoppas nu att såren är läkta och vi kan gå vidare. Gav sista sprutan med nya medicinen i tisdags. Får testa att rida i helgen.
Är väldigt nervös för att det inte ska vara bra än och då vete fan vad vi ska göra.
Tycker dock hon har ändrat sitt beteende när hon äter så tänker att det är bra. Förut åt hon väldigt snabbt men nu äter hon mycket långsammare så tänker att det är bra. Hon har alltid bara fått grovfoder så har inte ändrat det mer än att jag lagt på 2 kg till om dagen.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
@Ray Hoppas ni hittar rätt behandling. Jag ska in på måndag igen, lämnar på söndag för fasta, och hoppas nu att såren är läkta och vi kan gå vidare. Gav sista sprutan med nya medicinen i tisdags. Får testa att rida i helgen.
Är väldigt nervös för att det inte ska vara bra än och då vete fan vad vi ska göra.
Tycker dock hon har ändrat sitt beteende när hon äter så tänker att det är bra. Förut åt hon väldigt snabbt men nu äter hon mycket långsammare så tänker att det är bra. Hon har alltid bara fått grovfoder så har inte ändrat det mer än att jag lagt på 2 kg till om dagen.
Tack! Det hoppas jag med.
Sen är det ju vägen vidare som är klurig. Hur ska vi hålla det borta framöver.
Här är kosten redan fri tillgång på grovfoder och bara betfor och lusern så inte så mycket jag kan göra där. Känns som det är arbetet som jag måste justera.
Har hittat att just sår i den nedre delen kräver andapsin el liknande i kombo med gastrogard el liknande. Vilket ju stämmer med min upplevelse att det inte blev bättre förrän vi började kombinera.
Men tufft med alla medicintider när man inte har hästen hemma. Har du fått åka till klinik för injektionerna?
 
@Ray Hoppas ni hittar rätt behandling. Jag ska in på måndag igen, lämnar på söndag för fasta, och hoppas nu att såren är läkta och vi kan gå vidare. Gav sista sprutan med nya medicinen i tisdags. Får testa att rida i helgen.
Är väldigt nervös för att det inte ska vara bra än och då vete fan vad vi ska göra.
Tycker dock hon har ändrat sitt beteende när hon äter så tänker att det är bra. Förut åt hon väldigt snabbt men nu äter hon mycket långsammare så tänker att det är bra. Hon har alltid bara fått grovfoder så har inte ändrat det mer än att jag lagt på 2 kg till om dagen.
Det är svårt att veta vilka beteenden som är bra och inte ibland. Just eftersom de kan antingen äta för fort eller för sakta, mycket eller lite. Dricka mycket eller lite. Stressa eller bli sega...
 
Tack! Det hoppas jag med.
Sen är det ju vägen vidare som är klurig. Hur ska vi hålla det borta framöver.
Här är kosten redan fri tillgång på grovfoder och bara betfor och lusern så inte så mycket jag kan göra där. Känns som det är arbetet som jag måste justera.
Har hittat att just sår i den nedre delen kräver andapsin el liknande i kombo med gastrogard el liknande. Vilket ju stämmer med min upplevelse att det inte blev bättre förrän vi började kombinera.
Men tufft med alla medicintider när man inte har hästen hemma. Har du fått åka till klinik för injektionerna?

Det var spruta i halsmuskeln så det kunde man göra själv. 4 sprutor totalt, en var 5e dag. Tyckte gastro gard var dyrt men detta kostade 10000kr 🙈🙈
Smidigt dock att jag kunde ge det när som helst.
Var ju riktigt jobbigt med gastro gard på morgonen. Jag hade sån tur att en kompis bor på gården så hon gav innan hon morgonfodrade sina stall vid 6 så tog det 1 tim till personalen i mitt stall fodrade så funkade perfekt.
Den familjen som jag tror orsakade stressen i stallet och magsåren, inget annat har liksom ändrats på 2 år, har flyttat nu förra helgen!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter ”Vid misstanke om brott är det alltid viktigt att låta polisen utreda”, säger Johan Fyrberg, generalsekreterare för Svenska...
Svar
0
· Visningar
116
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I en granskning gjord av Aftonbladet vittnar flera personer om att svensk elitryttare misshandlat hästar. Nu har Svenska...
Svar
0
· Visningar
192
Senast: Gunnar
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
630
Senast: Murray
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
4
· Visningar
214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp