Gastropi- hur viktigt?

Taggar @MalanMjöl nu när vi varit på gastropi. Vilket gick bra även om det var hemskt att veta att hästen svalt hela natten... Han överlevde det utan större trubbel.
Hittade inga sår men "irritation" I nedre körteldelen. Finns det någon bild på hur det ska se ut där? Svårt att jämföra när man inte vet hur det borde se ut... Vet man om det är någon skillnad ä gällande orsak när det sitter i den delen jämfört med den övre?
Prova att googla på equine glandular gastric disease så får du upp några bilder 🙂.
Man anser faktiskt sår I den övre delen og sår i den nedre delen som två olika sjukdomar för att där finns olika riskfaktorer.
Man vet att risken för sår i den övre delen ökar med lång tid mellan fodringar, för mycket stärkelse, hård/långvarig träning, för få vilodagar mm.
Risikofaktorerne for sår I körteldelen är inte undersökt lika mycket ännu men generellt anser man att stress är en stor faktor. Man är igång med ett större studie på Island där man har hittat sår i körteldelen på hästarna när de kommer in från "heden" om hösten, så det verkar inte enbart bero på att vi har hästarna uppstallade och rider på dem.
Man vet också att graden av symptom på sår I körteldelen inte hänger ihop med hur svåra sår de har. Olika hästar reagerar olika starkt på små förändringar.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Det var spruta i halsmuskeln så det kunde man göra själv. 4 sprutor totalt, en var 5e dag. Tyckte gastro gard var dyrt men detta kostade 10000kr 🙈🙈
Smidigt dock att jag kunde ge det när som helst.
Var ju riktigt jobbigt med gastro gard på morgonen. Jag hade sån tur att en kompis bor på gården så hon gav innan hon morgonfodrade sina stall vid 6 så tog det 1 tim till personalen i mitt stall fodrade så funkade perfekt.
Den familjen som jag tror orsakade stressen i stallet och magsåren, inget annat har liksom ändrats på 2 år, har flyttat nu förra helgen!
Åh smidigt ju!
Jag har löst veckodagarna men helger kommer jag själv få köra in vid sju och ge. Innan har jag gett gastrogard en timme innan jag tar in från hagen. Står på halm så är ju inte så stor skillnad på vad de hinner äta i lerpölen ute och inne. Men vill inte kunna skylla på att jag inte följt ordination så nu är det gastro klockan sju, andapsin.8 och sen frukost.
Håller tummarna för att det blir bra.och utan återfall för er nu då!
Tror vår hade samma tendenser förra vintern men nu kom ett virus och det förrvärrade nog något som redan var ett problem. Han fick lite dassig päls på vintern då också och blev lite känslig för om man tränade för mycket. Överlag mår han bäst på dygnet runt bete .
 
Prova att googla på equine glandular gastric disease så får du upp några bilder 🙂.
Man anser faktiskt sår I den övre delen og sår i den nedre delen som två olika sjukdomar för att där finns olika riskfaktorer.
Man vet att risken för sår i den övre delen ökar med lång tid mellan fodringar, för mycket stärkelse, hård/långvarig träning, för få vilodagar mm.
Risikofaktorerne for sår I körteldelen är inte undersökt lika mycket ännu men generellt anser man att stress är en stor faktor. Man är igång med ett större studie på Island där man har hittat sår i körteldelen på hästarna när de kommer in från "heden" om hösten, så det verkar inte enbart bero på att vi har hästarna uppstallade och rider på dem.
Man vet också att graden av symptom på sår I körteldelen inte hänger ihop med hur svåra sår de har. Olika hästar reagerar olika starkt på små förändringar.
Har gjort men stämde liksom inte med vad jag såg idag. Han hade en röd slemhinna med ännu rödare prickar (körtlar) men inget annat.
Låter intressant med.studien på Island. Undrar om det har att göra med att betet blir sämre på hösten?
Lite jobbigt att inte helt veta vad det egentligen beror på och vad som är hönan och ägget som du skrev @Jfrelin .
Jag upplever vår häst som väldigt lugn I allt förutom ridningen. Förutom att han krubbiter då. Men märker i övrigt inget i vardagslivet så. Mer än att han är lyckligast när det finns mycket gräs och hö verkar inte ersätta det behovet helt.
 
Vill bara uppdatera med att min häst är FRISK!!!
Var på återbesök igår och gjorde gastroskopi. Fanns inte ett spår kvar. Jättefin slemhinna nu.
Så om det är någon som hittar denna tråd där gastro gard inte funkat så kolla om ni kan få omeprazole injection utskrivet.
Härligt!!! Förstår att det var efterlängtat!
 
Vill bara uppdatera med att min häst är FRISK!!!
Var på återbesök igår och gjorde gastroskopi. Fanns inte ett spår kvar. Jättefin slemhinna nu.
Så om det är någon som hittar denna tråd där gastro gard inte funkat så kolla om ni kan få omeprazole injection utskrivet.
Vad härligt att höra. Hur länge tog det från att du fick diagnosen till hästen blev frisk? Min häst har gått gastro Gard i 2 veckor men märker ingen bättring än.
 
Vad härligt att höra. Hur länge tog det från att du fick diagnosen till hästen blev frisk? Min häst har gått gastro Gard i 2 veckor men märker ingen bättring än.
Vår blev inte bättre med symptomen förrän vi kombinerade med andapsin. Då blev det snabbt bättre! Om jag var du hade jag provat det- kostar inte så mycket i sammanhanget!
 
Vad härligt att höra. Hur länge tog det från att du fick diagnosen till hästen blev frisk? Min häst har gått gastro Gard i 2 veckor men märker ingen bättring än.
Jättelång tid. Första gastroskopin var var 20/10.
Först Gastro Gard i 6 veckor, skulle varit 5 men fick skjuta på återbesöket med 1 vecka pga snökaos.
Sen var den nya medicinen 4 st sprutor som skulle ges var 5de dag så det tog ju 20 dagar, sen var det en vecka mellan sista sputan innan återbesöket men det var ju pga jul/nyår.
De ska vara symptomfria efter 3 veckor på gastro gard ungefär så har du bara kört 2 veckor så.....
Men det beror ju på vart såren sitter osv.
 
Vår blev inte bättre med symptomen förrän vi kombinerade med andapsin. Då blev det snabbt bättre! Om jag var du hade jag provat det- kostar inte så mycket i sammanhanget!
Jag läste det så nu har jag bett veterinären att skriva ut det för att prova om det hjälper. 👍
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jättelång tid. Första gastroskopin var var 20/10.
Först Gastro Gard i 6 veckor, skulle varit 5 men fick skjuta på återbesöket med 1 vecka pga snökaos.
Sen var den nya medicinen 4 st sprutor som skulle ges var 5de dag så det tog ju 20 dagar, sen var det en vecka mellan sista sputan innan återbesöket men det var ju pga jul/nyår.
De ska vara symptomfria efter 3 veckor på gastro gard ungefär så har du bara kört 2 veckor så.....
Men det beror ju på vart såren sitter osv.
Ja tyvärr sitter de i nedre regionen och det är tydligen besvärligare. Jag frågade om det inte fungerar med Gastro Gard om det fanns något annat då. Och sa att jag hört om injection men de sa att det var en medicin som man beställer utomlands ifrån och hon trodde att det var någon special beställning man skulle göra då. Men att det finns en annan medicin som man kan prova som var samma som används vid aborter på människor?? Hon sa inte vad den hette men man farväl kolla det. Jag hoppas att hon blir bättre med att kombinera med andapsin.
 
Ja tyvärr sitter de i nedre regionen och det är tydligen besvärligare. Jag frågade om det inte fungerar med Gastro Gard om det fanns något annat då. Och sa att jag hört om injection men de sa att det var en medicin som man beställer utomlands ifrån och hon trodde att det var någon special beställning man skulle göra då. Men att det finns en annan medicin som man kan prova som var samma som används vid aborter på människor?? Hon sa inte vad den hette men man farväl kolla det. Jag hoppas att hon blir bättre med att kombinera med andapsin.
Ja Omeprazole injection får veterinären beställa från utlandet och be om godkännande av Läkemeldelsverket, tror jag det var eller Jordbruksverket.
 
Ja tyvärr sitter de i nedre regionen och det är tydligen besvärligare. Jag frågade om det inte fungerar med Gastro Gard om det fanns något annat då. Och sa att jag hört om injection men de sa att det var en medicin som man beställer utomlands ifrån och hon trodde att det var någon special beställning man skulle göra då. Men att det finns en annan medicin som man kan prova som var samma som används vid aborter på människor?? Hon sa inte vad den hette men man farväl kolla det. Jag hoppas att hon blir bättre med att kombinera med andapsin.
Misoprostol (Cytotec) heter medicinen
 
Ja tyvärr sitter de i nedre regionen och det är tydligen besvärligare. Jag frågade om det inte fungerar med Gastro Gard om det fanns något annat då. Och sa att jag hört om injection men de sa att det var en medicin som man beställer utomlands ifrån och hon trodde att det var någon special beställning man skulle göra då. Men att det finns en annan medicin som man kan prova som var samma som används vid aborter på människor?? Hon sa inte vad den hette men man farväl kolla det. Jag hoppas att hon blir bättre med att kombinera med andapsin.
Har också i nedre regionerna och då är tydligen standard att man har gastrogard och Andapsin och att det är svårare. Sjukt tråkigt.
Svårt att helt veta vad som är ok beteende hos hästen sen också. Även om det akuta har gått över så har man ögonen på hela tiden på ett helt annat sätt...
 
Innan andapsinet hade hästen reaktioner som att ibland kasta upp huvudet medan han åt, swisha svansen när han åt samt gäspa upprepade gånger efter motion. Inte nu de akuta symptomen utan det som var kvar efter kolik nr två.
Nu är de borta men två saker gör mig fundersam. Det ena är att han ibland vänder huvudet och duttar med nosen på sin högersida. Alltid i hanteringen- typ när man lägger på täcket eller sitter upp. För att komplicera det så har barnet lärt ponnyn att han får godis vid stigbygeln och det är en rätt smart ponny så kan mycket väl vara ett sätt att tigga. Men jag vet inte...
Det andra är att han alltid nästan vilar på ett bakben. Båda grejerna är liksom så små saker och kan bero på vad som. Men kan också cara symtom på irritation I magen.
Har era hästar något sånt för sig?
 
Innan andapsinet hade hästen reaktioner som att ibland kasta upp huvudet medan han åt, swisha svansen när han åt samt gäspa upprepade gånger efter motion. Inte nu de akuta symptomen utan det som var kvar efter kolik nr två.
Nu är de borta men två saker gör mig fundersam. Det ena är att han ibland vänder huvudet och duttar med nosen på sin högersida. Alltid i hanteringen- typ när man lägger på täcket eller sitter upp. För att komplicera det så har barnet lärt ponnyn att han får godis vid stigbygeln och det är en rätt smart ponny så kan mycket väl vara ett sätt att tigga. Men jag vet inte...
Det andra är att han alltid nästan vilar på ett bakben. Båda grejerna är liksom så små saker och kan bero på vad som. Men kan också cara symtom på irritation I magen.
Har era hästar något sånt för sig?
Min häst är lös I magen och äter lite dåligt, hon säger ifrån om jag borstar eller tar på sidan av magen. När hästen är ny så är det så svårt att veta vad som är beteende och vad som är symptom på smärta. Men det är en super snäll häst så man måste nog vara väldigt uppmärksam så man inte missar det.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag har gjort det, på en häst som fick oförklarliha koliksymtom i samband med stress. Och fick en helt annan häst som började dricka inomhus, slutade tjura vid fodring etc.
Att vi inte gjorde gastroskopi var mest för att det var en väldigt känslig dam, och vi ville inte utsätta henne för svälten inför om det gick att undvika.
Hur fick ni ut mediciner om ni inte hade nån diagnos? Min häst har magsår men vill inte heller utsätta honom för gastroskopi. Behöver verkligen få bort besvären då han har jätteont.
 
Hur fick ni ut mediciner om ni inte hade nån diagnos? Min häst har magsår men vill inte heller utsätta honom för gastroskopi. Behöver verkligen få bort besvären då han har jäjätteont.
För mig var det en veterinär som skrev ut ett recept helt enkelt- på misstanke. Sen blev det ju egentligen ingen större skillnad med medicin och då bokade jag gastropi.
 
Hur fick ni ut mediciner om ni inte hade nån diagnos? Min häst har magsår men vill inte heller utsätta honom för gastroskopi. Behöver verkligen få bort besvären då han har jätteont.
Prata med din vet, jag vet mer än en (på olika ställen i Sverige också) som har fått utskrivet på symptom. Skicka PM im du vill ha mer precis info. 🙂
 
Hur fick ni ut mediciner om ni inte hade nån diagnos? Min häst har magsår men vill inte heller utsätta honom för gastroskopi. Behöver verkligen få bort besvären då han har jätteont.
Jag har också fått recept utskrivet efter beskrivning av symptomen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter ”Vid misstanke om brott är det alltid viktigt att låta polisen utreda”, säger Johan Fyrberg, generalsekreterare för Svenska...
Svar
0
· Visningar
116
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I en granskning gjord av Aftonbladet vittnar flera personer om att svensk elitryttare misshandlat hästar. Nu har Svenska...
Svar
0
· Visningar
192
Senast: Gunnar
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
630
Senast: Murray
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
4
· Visningar
218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp