Gått ned en bomvidde...

S

sleepy

Er det lett å se om en hest har gått ned en bomvidde fordi 1. den har slanket seg
2. den har gått med for trang sal?

Hesten min har gått ned fra X vid til vid i Thorowgoods bomviddetabell. Jeg målte han til "X-vid" rett etter beitet, og til "vid" i går, så det skulle vel være "normal nedgang"? ;)

Det blir vel "groper" i manken dersom salen har skylden? (Jeg har målt salen hans til å være vid nok, men det er litt vrient å måle saler nøyaktig...)
 
Om din häst blivit smalare kan den ha gått ned i bomvidd. Ett hett tips är att åka till någon duktig sadelutprovare som kan hjälpa dig att hitta en bra sadel. Det ska inte bli gropar vid manken, då har hästen tappat muskler - inte fett. Kan vara så att den får för lite protein, det syns mycket på ryggen och framför allt vid manken.
 
Hästen min har inte gropar vid manken, han har bara gått ned en bomvidd sedan sommaren, dette är vel inget ovanligt, eller?

Om det är sadelens fel; är det da alltid gropar vid manken, eller är det svårt att veta?

Sadelutprover har jag redan vurderad, men jag litar inte helt på dom här i Norge... Ska köpa bomlöst!

Hoppast min svenska er okej, är det bättre om jag skriver såhär? ;)
 
Det kan vara svårt att veta om det är sadelns fel men ligger den stilla med sätet vågrätt och inte trycker någonstans är det säkert inga problem. Kan bli gropar vid manken om sadeln klämmer mycket i kombination med lite protein, annars tror jag du märker på hästen genom att den får ont.

Om din häst blivit smalare kan den mycket väl ha gått ned en bomvidd, du kan säkert vara lugn så länge hästen inte har ont någonstans. :)
 
En jättebra grej att göra, är att rita ryggmall på hästen med jämna mellanrum. Man får ta ett riktmärke som garanterat alltid finns kvar, och rita första mallen där. Sedan kan man tex rita en mall var 5:e centimeter så långt bakåt som man tycker att det kan vara intressant. Sedan akn man jämföra och se om han har blivit smalare över hela ryggen, eller om det bara är framtill eller baktill...
Glöm inte att skriva datum på mallarna :crazy:
 
Lurt! :) Jeg tok flere mål av ryggen hans i august óg, men jeg var ikke så nøye med å skrive hvor mange cm bak hverandre de lå :crazy:
 

Liknande trådar

Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
684
Senast: Sebastian
·
Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 008
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Behøver hjelp og synspunkter. Skriver på norsk så blir det minst feil. Jeg og samboeren fikk oss ny hund for 6 år siden, en da 9 mnd...
Svar
4
· Visningar
1 234
Senast: Bison
·
Hästvård Hvor mye blue lotion trengs på et hestebein fra hoven og tilogmed kneet for at det skal være til noe hjelp? synes det er vanskelig å...
Svar
3
· Visningar
564
Senast: BigEnough
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp