Ge Diarsanyl i maten?

inaa

Trådstartare
Jag behöver ge min gamla häst med diarré Diarsanyl. Enligt instruktionen ska man sätta sprutan in mungipan på hästen, sedan skruva tre graderingar. Det tycker jag låter jättekrångligt och riskabelt (att det kan hamna på golvet 💸💸💸). Kan man inte lika gärna gegga ihop pastan med (uppblött) kraftfoder?
 
Jag behöver ge min gamla häst med diarré Diarsanyl. Enligt instruktionen ska man sätta sprutan in mungipan på hästen, sedan skruva tre graderingar. Det tycker jag låter jättekrångligt och riskabelt (att det kan hamna på golvet 💸💸💸). Kan man inte lika gärna gegga ihop pastan med (uppblött) kraftfoder?
Du kan alltid prova att blanda ut lite med kraftfodret, men risken finns ju att hästen inte vill ha det alls då :down: jag har inte gett Diarsanyl till häst, men till katt. Det är INTE poppis enligt kattis, smakar tydligen pyton.

Jag hade skruvat fram så mycket som jag ska spruta in, sen in med sprutan i mungipan på hästen och köra :) sen upp med huvudet och hålla det där tills de smaskat runt pastan i munnen så de inte kan spotta ut den. Sen kanske ge lite godis som försoningsgest :D
 
Går det att trycka ut rätt dos ned i en vanlig plastspruta och sen fylla på med tex äppelmos och trycka in i mungipan?
 
Jag gjorde som första förslaget. Det mesta gick ned. Häst mycket kränkt. Tittade demonstrativt bort när jag släppt honom i hagen, för att sedan gå och ställa sig i ett hörn och tjura..
 
Jag gjorde som första förslaget. Det mesta gick ned. Häst mycket kränkt. Tittade demonstrativt bort när jag släppt honom i hagen, för att sedan gå och ställa sig i ett hörn och tjura..
Häst kommer nog förlåta dig, det mesta försonas med hjälp av mutor :D
 
Jag behöver ge min gamla häst med diarré Diarsanyl. Enligt instruktionen ska man sätta sprutan in mungipan på hästen, sedan skruva tre graderingar. Det tycker jag låter jättekrångligt och riskabelt (att det kan hamna på golvet 💸💸💸). Kan man inte lika gärna gegga ihop pastan med (uppblött) kraftfoder?
Jag fick använda spruta i mungipan med "pastamedicinering". Foder som var kontaminerat med mediciner ratade hon trots att jag lade i extra morötter, mash eller/och betfor. Hon märkte lång väg om det var något "lurt" många dyra medicineringar, innan jag gav upp och "tvingade i henne" det med spruta.
 
Nu har han fått 3 doser (det mesta har gått ner). Hittills inget resultat.. När kan man förväntas få veta om det funkar? Någon som vet?
 
Nu har han fått 3 doser (det mesta har gått ner). Hittills inget resultat.. När kan man förväntas få veta om det funkar? Någon som vet?
Det är svårt, sådant där. Vilket medel som eventuellt hjälper beror förstås på vad magåkomman har för orsak så ibland kan man få hålla på och testa i evinnerlighet utan resultat. I ditt fall är det väl troligt att det beror på stress p g a flytt (för visst hade den nyligen flyttat?) och då är det stor risk att inga medel hjälper. Förhoppningsvis går det över om/när hästen "landat". Men självklart skadar det inte att prova. Det värsta som kan hända är att det är "pengar i sjön". Har själv ingen erfarenhet av just Diarsanyl men är generellt skeptisk till alla olika "magmedel" p g a egen dålig erfarenhet. Dåliga magar är ett elände!
 
Nu har han fått Diarsanyl i 4 dagar. Tips:
Har kommit på att det är konsistensen som är äcklig, inte smaken. Så jag löste upp medicinen i kokt, lite avsvalnat vatten och blandade med mash. Mums fillibabba!
Efter fyra dagar är han fortfarande lös i magen men piggare (enligt stallägaren som inte sett honom på ett par dagar) så förmodligen behövde han det som medicinen innehåller (elektrolyter mm). Så, jag tänker att jag kanske ska ge honom någon form av vätskeersättning så länge han är lös. Någon som vet vad man man koka ihop själv och ge dem? Jag har hittat ett recept för kalvar med det kanske inte kan användas på gammal häst..
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 653
Senast: Ajda
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 007
Senast: Efwa
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 830
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp