Ge extra BARF själv?

Hundbloggerskan

Trådstartare
Min hund går just nu på MUSH Barf (vanliga korvarna) och har gått på det i ca 2 veckor (tidigare gått på Vaisto Starter i en månad så ätit barf i ca 6 veckor, tidigare torrfoder och övergången märktes inte alls).
Jag har dock märkt att utbudet av MUSH är väldigt dåligt i butiken där vi köper och tänkte därför se om man kanske (då och då) kan ge henne något extra för att utöka utbudet kött hon får i sig.
I affären har de Gris mix, kyckling mix, nötmix, gris, kyckling, nöt och nötvom. Jag skulle gärna vilja få i henne lite vilt såsom älg, hare, vildsvin, ren osv. Och då både i "helform" (bara tagit bort pälsen, men annars kanske t.ex ett helt ben eller så) och bara "köttform" som även kan vara organ av olika slag. Men nu är min fråga, är det något speciellt jag ska tänka på. Att jag inte ska ge för enformig kost i det vet jag, och inte för mycket av varje utan bra blandat.
Jag hade tänkt mig att lägga till något litet en gång i veckan, ibland 2ggr ibland inte alls. Så det är inte varje dag.

Några tips? Jag har även lite kontakter med slaktare inom får, kor och gris så kanske det ibland blir något sådant då det är lättast att få tag på för min del. Men vill främst få hem lite vilt då jag är en aning emot köttindustrin och köper då hellre vilt.
Och om man kan ge t.ex fläskfile och sådana köttbitar till hundarna? Då självklart färska och inte marinerade eller så. Tycker det borde vara mer innehållsrikt än organ och så med riktigt kött?
Och revben (färska), kan man ge alla sorters till hundar?
 
Ger du aldrig inälvor i dagsläget eller har de kanske tillsatt det i korvarna du nu ger? Hur ser hennes avföring ut?
Korvarna du ger är ju inte ett helfoder. Vad jag vet så är de inget annat än rent kött tänkt till hundar och därför oftast billigare än kött i butikerna, that's the difference.

Det du ska tänka på, nu när du inte ger ett helfoder, är att hunden ska få i sig lämplig mängd kalcium (ben) och att ca 5% av givan ska vara lever. Det behöver inte vara 5% per dag, men på ca 7-10 dagar ska hunden ha fått i sig allt den behöver i form av "vanligt kött", lever och kalcium och att ge lämplig mängd kalicum varje dag är bra för att undvika diarré eller förstoppning. Många som barfar ger lever 2-3 gånger i veckan för att slippa fippla med 5-10g per dag som ju blir svårt att få till eftersom bitarna då är pyttepyttesmå.

Färska revben av alla slag brukar gå bra att ge, men det är såklart inte säkert att det går bra för alla hundar. Själv ger jag det inte revben alls då jag förut råkade ge så hårda revben att det resulterade i tandskador. Istället ger jag benmjöl, nackkotor samt köttiga ben i form av kalkonhalsar, kycklingvingar och hel kyckling.

Du kan absolut ge rå fläskfilé till hund, men det är fruktansvärt onödigt. Dels finns det ju mycket att säga om stora delar av grishanteringen i världen, dels är det onödigt dyrt, dels behöver inte hundarna det rent näringsmässigt. Hundar, framförallt om de inte är superaktiva tävlingshundar/arbetshundar, klarar sig fint på lite "fulkött" och hundar är ju experter på att ta upp näring från just animalier. Köttslams som blir över vid slakt är utmärkt hundmat. Sedan kan det drygas ut med lungor, hjärta m.m. Lever som du själv nämner ska inte överdoseras pga a-vitamin som finns i lever. Olika mycket i olika sorter. Har för mig att lamm är en av de sorter som innehåller mest.
 
Organ och annat "äckel" är betydligt vitaminrikare än rent kött.

Och det uppskattas av hundarna! (Frodo fick whole prey ikväll: en hel flådd tupp.
10157185_10153061674963666_4217369151230807780_n.jpg
 
@Red_Chili Musch mixarna är just mixar och påstås vara helfoder. De innehåller griskött och -ben, grönsaker, lever, njure, hjärta, sallad, gurka och camelinaolja.

@Hundbloggerskan musch har renkött och fisk också. Och nuförtiden har de häst också. I vanlig mataffär hittar du också inälvor, ofta på rea. Men Musch har ju inälvskorvar att välja och vraka på.

Lite pinsamt att erkänna, men just nu äter min hund främst rea-kött från affären samt köttiga ben. Det är väldigt svårt att hitta köttbitar för hund. Nästan allt är köttiga ben eller mosade mixar. Jag ger gärna köttiga ben, men jag vill ge enbart kött också (främst för att det är så lite kött på köttbenen, och äter hunden hela benet så blir det på tok för mycket kalk.) Hunden är kräsen och äter på sin höjd strimlat kött. Musch-korvar ratar hon. Jag tillsätter lever en gång i veckan, hjärta lite nu som då, tunga att tugga länge på, och ett ägg nu som då.


Det är väldigt tråkigt att jag inte har tillgång till slaktrester :(
 
Är det något nytt? De mush-korvar jag sett i butikerna här innehåller absolut inte några vegetabilier tex. Så förvirrad jag blev nu!

De har ju massor? bara att gå in på deras hemsida och kolla basic mixarna. Sen har de ju som sagt också malet kött, benfritt kött, inälvor, vom o.s.v.
Här
 
Är det något nytt? De mush-korvar jag sett i butikerna här innehåller absolut inte några vegetabilier tex. Så förvirrad jag blev nu!

Jag har skrivit till Mush och fått som svar att om man blandar 3-7 korvar (lite som man vill) i veckan så blir det en fullkost. En och samma korv sort blir inte en fullsort. I MUSH finns det kött, ben, organ och grönsaker.
http://www.mushbarf.com/sv/produkter/mush-barf-basic

Jag hade inte tänkt ge henne fläskfile men kom inte på något annat när jag skrev det haha. Jag hade tänkt mig att ge henne typ hela kycklingar eller typ lår eller så? Även köpa lite vilt så kanske ett rådjursben eller så?
Jag köper enbart svenskt kött så bidrar inte till dålig djurhantering i andra länder! :)
 
@Red_Chili Musch mixarna är just mixar och påstås vara helfoder. De innehåller griskött och -ben, grönsaker, lever, njure, hjärta, sallad, gurka och camelinaolja.

@Hundbloggerskan musch har renkött och fisk också. Och nuförtiden har de häst också. I vanlig mataffär hittar du också inälvor, ofta på rea. Men Musch har ju inälvskorvar att välja och vraka på.

Lite pinsamt att erkänna, men just nu äter min hund främst rea-kött från affären samt köttiga ben. Det är väldigt svårt att hitta köttbitar för hund. Nästan allt är köttiga ben eller mosade mixar. Jag ger gärna köttiga ben, men jag vill ge enbart kött också (främst för att det är så lite kött på köttbenen, och äter hunden hela benet så blir det på tok för mycket kalk.) Hunden är kräsen och äter på sin höjd strimlat kött. Musch-korvar ratar hon. Jag tillsätter lever en gång i veckan, hjärta lite nu som då, tunga att tugga länge på, och ett ägg nu som då.


Det är väldigt tråkigt att jag inte har tillgång till slaktrester :(

Jo, har sett att de har många olika blandningar men inte i den butik jag köper. Finns det någon onlinebutik man kan köpa från som levererar till Helsingborg? För jag skulle gärna vilja ha lite allt möjligt för att variera hennes kost så mycket som möjligt!
Okej, att ge lite då och då verkar som ett bra sätt! Ska se vad de har för organ i affären. Kan man ge allt förutom njure rått? Har hört att man inte ska ge njure rått p.g sjukdomsrisken? Men ger man hela kycklingar osv så är ju njuren rå?
 
Organ och annat "äckel" är betydligt vitaminrikare än rent kött.

Och det uppskattas av hundarna! (Frodo fick whole prey ikväll: en hel flådd tupp.
10157185_10153061674963666_4217369151230807780_n.jpg

Jaha, det visste jag inte! :)
Hahah så äckligt men tror även min hund hade uppskattat det fast hon hade nog först inte vetat vad hon skulle gjort med den. Ger du den hel alltså typ som sådan man köper i butiken? Vet annars inte hur jag ska kunna få tag på en förutom en hel kyckling som man köper fryst? Kan man ge ALLT i den eller ska något ut?
Är inte de kycklingar man köper hela i affären utan inälvor osv?
 
Jag föder upp och slaktar själv. Öppnar skinnet och tar av låren så varje tupp blir två portioner.
Jaha, det visste jag inte! :)
Hahah så äckligt men tror även min hund hade uppskattat det fast hon hade nog först inte vetat vad hon skulle gjort med den. Ger du den hel alltså typ som sådan man köper i butiken? Vet annars inte hur jag ska kunna få tag på en förutom en hel kyckling som man köper fryst? Kan man ge ALLT i den eller ska något ut?
Är inte de kycklingar man köper hela i affären utan inälvor osv?
 
Vill bara vara säker och få ett rakt svar på min sista fråga.
Så enligt er kan jag ge min hund i stortsett ALLT kött, inälvor, ben som är rått och "rent" (inga kryddor osv)?
Min låtsasmamma har börjat med att "det är ju inte bra att ge rå kyckling för den kan ha salmonella".. Men är det ens möjligt om den är svensk? Salmonella bildas ju när de ligger i värme råa (ofrysta) för länge. Så svensk klyckling borde ju inte vara några problem då den varit fryst hela tiden?
 
Vill bara vara säker och få ett rakt svar på min sista fråga.
Så enligt er kan jag ge min hund i stortsett ALLT kött, inälvor, ben som är rått och "rent" (inga kryddor osv)?
Min låtsasmamma har börjat med att "det är ju inte bra att ge rå kyckling för den kan ha salmonella".. Men är det ens möjligt om den är svensk? Salmonella bildas ju när de ligger i värme råa (ofrysta) för länge. Så svensk klyckling borde ju inte vara några problem då den varit fryst hela tiden?
Du kan ge det mesta ja, också rå kyckling utan att den varit fryst. Om det mot förmodan finns salmonella i kycklingen har hunden ett helt annat immunförsvar än människan, och mycket starkare magsyra. Så mata på du bara.
 
Vill bara vara säker och få ett rakt svar på min sista fråga.
Så enligt er kan jag ge min hund i stortsett ALLT kött, inälvor, ben som är rått och "rent" (inga kryddor osv)?
Min låtsasmamma har börjat med att "det är ju inte bra att ge rå kyckling för den kan ha salmonella".. Men är det ens möjligt om den är svensk? Salmonella bildas ju när de ligger i värme råa (ofrysta) för länge. Så svensk klyckling borde ju inte vara några problem då den varit fryst hela tiden?
Svensk kyckling och fågel kan ha salmonella ja. Det har inget med värme att göra. De kan ha bakterierna redan när de lever. Smittan kan överföras på en rad olika sätt. Bla genom foder. Däremot dör bakterierna om de blir upphettade till över 70grader. Men som @em-pirre säger behöver du inte vara orolig för din hund.
 
Svensk kyckling och fågel kan ha salmonella ja. Det har inget med värme att göra. De kan ha bakterierna redan när de lever. Smittan kan överföras på en rad olika sätt. Bla genom foder. Däremot dör bakterierna om de blir upphettade till över 70grader. Men som @em-pirre säger behöver du inte vara orolig för din hund.
Jag vill ännu förtydliga för andra läsare att man absolut INTE ska värma upp eller tillreda köttet för hunden (med tanken på benen).
 
Okej! Ska snart iväg till affären och köpa lite till henne! Men såg att de hade regnbågsfisk till extra pris, 80kr för ca 1kg. Så nu undrar jag, kan man även ge fisk helt med skinn och allt? Min far är även ute och fiskar med jämna mellanrum så det skulle ju underlätta om man bara kan skicka ner hela fisken. Vi har även lite torsk, lax, sej och någon annan konstig fiskfilé hemma som vi inte lär äta upp (de har legat i frysen i snart 4 månader... Det är bara jag som äter det och jag har numera slutat äta fisk haha). Så kan man även ge filéerna? Det borde ju inte vara några problem? :)
 
Vill gärna ha tips på grönsaker och sådant som man även kan behöva tillägga (finns ju i ju i MUSH mixerna men hon kanske behöver mer?). Hon är ingen hund som äter det som ges utan otroligt kräsen. Morötter har hon fått men hon går mest runt och gnagar på dem sen lägger dem någonstans. Så några tips? Gurka, broccoli, sallad och squash är inte heller något som går ner.
Vindruvor älskar hon (råkade tappa en och den slök ner jäkligt fort) men det är ju farligt... Några tips på saker jag kan prova som är bra för dem? :)
 
Kunde inte redigera förra inlägget av någon anledning.. Men päron äter hon på sensomrarna när de ramlat av trädet i trädgården, men tror dock inte att hon hade ätit det från matskålen.
 
Vill gärna ha tips på grönsaker och sådant som man även kan behöva tillägga (finns ju i ju i MUSH mixerna men hon kanske behöver mer?). Hon är ingen hund som äter det som ges utan otroligt kräsen. Morötter har hon fått men hon går mest runt och gnagar på dem sen lägger dem någonstans. Så några tips? Gurka, broccoli, sallad och squash är inte heller något som går ner.
Vindruvor älskar hon (råkade tappa en och den slök ner jäkligt fort) men det är ju farligt... Några tips på saker jag kan prova som är bra för dem? :)
Jag hade struntat i grönsakerna. Det finns lite olika åsikter om detta, jag har också lärt mig att en viss mängd grönsaker skall ingå, men jag har faktiskt struntat i det med nya hunden. Förra hunden åt grönsakspure blandat med sina mushmixar, men såhär i efterhand förstår jag ju att jag bara enkelt kunde ha ökat på köttet och minskat på benen, eftersom mush innehåller väldigt mycket ben.

Boxern älskade dock gurka :)
 
Vill gärna ha tips på grönsaker och sådant som man även kan behöva tillägga (finns ju i ju i MUSH mixerna men hon kanske behöver mer?). Hon är ingen hund som äter det som ges utan otroligt kräsen. Morötter har hon fått men hon går mest runt och gnagar på dem sen lägger dem någonstans. Så några tips? Gurka, broccoli, sallad och squash är inte heller något som går ner.
Vindruvor älskar hon (råkade tappa en och den slök ner jäkligt fort) men det är ju farligt... Några tips på saker jag kan prova som är bra för dem? :)

Brukar fixa egen grönsakspure med typ isbergssallad, gurka, squasch, spenat, rädisor, morot, broccoli, blomkål, vitkål, olika bär, ärtor, frukt.. Min hund äter det som det är men annars kan man ju blanda det med köttkross. Tycker det är ett bra vitamintillskott, han får det 2-3ggr i veckan. :) Vissa affärer är snälla och skänker bort utgångna grönsaker, då blir det billigt också. ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 036
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Har sökt i forumet, men inte riktigt hittat det jag söker, jag sitter fast i foderdjungeln.. Så.. Hjälp efterlyses :( Ger idag min hund...
2
Svar
20
· Visningar
1 689
Senast: Kadi
·
Hundhälsa Min hund har nyligen börjat på BARF, och efter att hon vägrade äta MUSH efter bara några dagar av korvarna (hade innan Vaisto Starter...
Svar
9
· Visningar
1 489
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp