Ge hundarna rått kött som mat?

Nosgrimma

Trådstartare
jag har hört att det är ganska vanligt och tydligen ganska bra att man köper "kött" direkt från ett slakteri och ersätter torrfoder några mål per vecka.

jag har några frågor angående det.
1. vilka delar kan man ge dom?
2. Vad kostar det att köpa direkt från slakteri?
3. hur mkt och hur ofta bör man ge i början för att vänja magen?
4.Kan man ge dom det som man får det från slakteriet eller ska man tillaga det?
5.ÄR det så Bra att "byta ut" torrfodret på det sättet?

Tack på förhand:bow: :D:rofl:

Sv: Ge hundarna rått kött som mat?

ojojoj ja det där är ju som sagt ett stort diskussionsämne inom hundvärlden där både veterinärer, hunduppfödare, forskare etc. alla är av olika meningar. BARF (Biologically Appropriate Raw Food) kallas det när man bara utfodrar med naturliga råvaror såsom rått kött, råa ben, okokta grönsaker etc. det finns massor om det på internet, både bra och dåliga grejer.

I slutändan finns det egentligen inget svar på om det är bra eller inte...du kommer få många olika svar på dina frågor i alla fall.

Mitt projektarbete i 3:an handlade precis om det du frågar efter, skrev en lång vetenskaplig rapport. Om du vill kan jag skicka den till dig...

I slutändan finns det egentligen inget svar på om det är bra eller inte...du kommer få många olika svar på dina frågor i alla fall.

Mitt projektarbete i 3:an handlade precis om det du frågar efter, skrev en lång vetenskaplig rapport. Om du vill kan jag skicka den till dig...

jag har förstått sen innan att det är lite diskutioner om det men hade ingen aning om att det va så stort :P
har du lust att skicka den så vore det ju snällt :) :bow:

Man måste ha tillstånd för att få handla direkt från slaketeri.
Hur bra det är att ersätta vissa måltider med kan jag inte svara på, det kan ju bli ev. en obalans i foderstaten.
I princip alla delar kan ges till hunden, helst rått, tänk på att starta försiktigt så att magen får vänja sig, kan vara väl kraftigt med mycket rått kött på en gång.
Det enda som jag kokar är lungor, hjärta, lever o testiklar, så svårt att finfördela i rått stadium o mina hundar gillar inte rå lever.

mvh

ok :crazy: vad är det för slags tillstånd?
vart kan man annars köpa hjärta lungor lever osv?

Vet inte, där jag ibland handlar är de inte så noga.:angel:
I affärer som ägs av Nysvenskar så styckas ofta djuren av butikspersonalen, där kan man komma över mycket för en låg peng, likaså affärer i invandrartäta områden brukar ha gott om lamm/får till rimliga priser.
Hjärta o lever från nöt, gris o lamm finns i de flesta affärer med bra charkdisk.

Glömde skriva att du måste tillvänja hunden sakta med råa ben, annars är det risk för förstoppning.
Har du jägare i släkten/bekantskapskretsen så kan du få massvis av slaktavfall, likaså från bönder som slaktar hemma.

mvh

om du bara vill komplettera torrfodret så blir det rätt avancerat att söka tillstånd, hitta ett lämpligt slakteri osv. att köpa i affär blir ganska dyrt. jag försökte barfa ett tag men det var jättesvårt att få tag på det jag skulle ha. det var i och för sig några år sedan och jag tror att "rörelsen" har växt.

men mitt förslag är ett bra färskfoder. där är allt färdigblandat och går snabbt och lätt att sleva upp i lagom stora portioner. ovanpå detta kan du ju ge lite kycklingvingar, hjärta, eller vad du nu lyckats få tag på, men det är inte nödvändigt.

när det gäller tillvänjning till rått kött så är min erfarenhet att det går snabbt! i princip från ena dagen till den andra. jag har aldrig behövt fasa in färskfodret utan serverat hela portioner direkt och de har aldrig blivit dåliga i magen. snarare tvärt om. rå mat ger små och fasta skitar som knappt luktar någonting.

Jag ger mina hundar rå mat, och det är det bästa jag har gjort. MEN,jag har också väldigt bra förutsättningar. Jag får köpa otroligt fint ekologiskt kött som dessutom är nermalt och packeterat, 45 kg för knappt 600 kr. Då äter min tik (schäfer 32 kg) ca 4-500 g kött om dagen, ibland mindre beroende på aktivitetsnivå (det är ganska fet mat) samt en blandning av råa grönsaker (utom tex broccoli som är kokt) och 1 tsk tillskott. Utöver det får hon en del ben då och då, koknän eller märgben. Allt som allt brukar maten räcka ca 2,5 månader ungefär.

Jag rekommenderar INTE att blanda torrisar och rå mat om du inte är duktig på att räkna ut foderstater, eller att ha vissa dagar torrt och vissa dagar rått.

jag har hört att det är ganska vanligt och tydligen ganska bra att man köper "kött" direkt från ett slakteri och ersätter torrfoder några mål per vecka.

jag har några frågor angående det.
1. vilka delar kan man ge dom?
Förstår inte frågan riktigt, men menar du djurdelar så är kindkött perfekt, men är något järnfattigt och behöver kompletteras med tex hjärta/lever ibland eller blod.

2. Vad kostar det att köpa direkt från slakteri?

Beror helt på slakteriet och er "deal".
3. hur mkt och hur ofta bör man ge i början för att vänja magen?

Precis som när man ska byta torrfoder tar man bort lite av torrisarna och tillsätter lite av det råa och går på så vis successivt över under en 2 veckors period.

4.Kan man ge dom det som man får det från slakteriet eller ska man tillaga det?

Ge helst rått
5.ÄR det så Bra att "byta ut" torrfodret på det sättet?

Japp!
Tack på förhand:bow: :D:rofl:

Glömde att skriva, vill du inte ge torrfoder kan jag rekommendera färskfoder.
Det är nästan som barf!

Det är skillnad på rått kött o färskfoder.
En hund som bara äter torrisar o som från en dag till en annan får 500 gr rött muskelkött lär det bli omställning i kistan på.

Jag har BARFat mina hundar i många år o tycker vare sig det är dyrt eller krångligt.

Men som du skriver, färskfoder är ett utmärkt alternativ.

mvh

och som jag skrev så har jag provat att barfa, alltså ge rent rått kött och inälvor, men det påverkade inte mina hundars magar alls. den ena hunden är lite småkänslig, men inte mot rått kött. det finns helt säkert individuella skillnader, men jag tror att fler hundar reagerar mer på byte mellan ett torrfoder till ett annat, än de gör mellan torrfoder och rå mat.

så kan man inte skriva utan att förklara vilka sjukdomar hunden löper större risk att få, och varifrån du har fått uppgifterna. dessutom måste det stå "större risk än...".

BARF (Biologically Appropriate Raw Food) kallas det när man bara utfodrar med naturliga råvaror såsom rått kött, råa ben, okokta grönsaker etc. det finns massor om det på internet, både bra och dåliga grejer.
Jag barfar mina hundar och vill understryka att BARF är INTE att ge ENDAST rått kött. För att ge Barf ska du ge ben, inälvor, kött dvs allt du kan få tag på som kommer från djurriket. Vissa ger även mer eller minfre andel grönsaker.
Jag skulle inte ge kött regelbundet som tillskott till torrfodret, eftersom du då får obalans i kalk/fosforhalten. Kött är väldigt fosforrikt och behöver då balanseras mot kalciumtillskott vilket kan var krångligt att räkna ut.
Vill du ge ngt gott pch nyttigt så ge hellre några kycklingvingar. De har redan de rätta förhållandet mellan Kalcium/Fosfor.

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
610
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 698
Senast: Sofie.S
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 732
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 352
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V