Ge mineraler eller ej...

Snorpan

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på folks syn på mineraler. :)

Hur resonerar ni?
När tycker ni man ska ge mineraler?
När tycker ni man inte ska ge mineraler?
Vilka mineraler tycker ni är bäst?

/Snorpan - som är nyfiken ;)
 
Jag ger mineraler när det saknas i foderstaten, eller när det blir obalans. Vilka som är bäst beror på vad det är jag är ute efter till just det foder jag ger i övrigt.
 
Jag ger mineraler beroende på hur grovfoderanalysen ser ut. Jag gillar Chevinal då det är flytande min./vit. och så är där inget kalcium/fosfor vilket passat mig utmärkt de flesta gångerna då jag har haft tillräckligt av det i mitt hö och foder för att täcka hästens behov. Nu har jag däremot fått köpa Krafft miner grön(råd från "Bukefalister") då kalcium/fosforvärdena i höet och kraftfodret inte räckte till min hästs behov. Men jag ger även Chevinalen så han får i sig vitaminer.(Krafft miner grön innehåller inga vitaminer)
 
Jag ger mineraler när grovfoderanalysen säger att det behövs. Mitt nv hö har ideala mineralvärden och de övriga fodermedlen i foderstaten gör att jag slipper ge mineraler i år. :)
 
Fortsätter på denna tråd..

När man pratar mineraler är det ofta kraffts som rekommenderas. Men de är ju dyra och säljs bara hos granngården. Vad finns det för alternativa mineralmärken?
 
Ideala värden är 3 g Ca och 2 g P. Ungefär. Jag har 3,1 g Ca och 2 g P. :cool:
 
Är det endast Ca/P som man bör titta på... jag menar... mineraltillskott innehåller ju så mycket mer än bara Ca/P! :confused:

Nån som vet hur mycket t ex 1 dl mineraler väger? Så man vet vad man ska räkna på! :)

/Snorpan
 
Nej Mg och K också förstås. K bör understiga 20 och Mg bör vara 1-2 g.

Ca/Mg kvot bör överstiga 2,7.
 
Hur mycket kostar Hippos mineraler ungefär? Kvarnbyfoders? Är Kraffts generellt sett dyrare eller billigare?

Andra än Nina får naturligtvis också svara, det vara bara enklast att lägga inlägget här!
 
Jag har bara använt mig utav Kraffts mineraler så jag vet inte vad de andra kostar.
 
Hippo är lite billigare, iaf här i Stockholm. Jag har glömt vad kvarnbyfoders mineraler kostar men jag har för mig att de också är billigare. De har ju rätt stora förpackningar
 
Jaha... Mitt hö har 2,5 g K per kg.... med bara högivan blir det ju över 20g/dag.Jag ger ca 9 kg/dag.

Kan det balanseras av övriga mineraler på samma sätt som tex Ca/P kan?
 
En häst har ett behov av 25-45 g kalium / dag så du behöver inte oroa dig. Har du verkligen bara så lite kalium i höet? Jag har 13,5 i mitt. I hösilaget i vintras hade jag 16,6.
 
Tack! Vi måste snart köpa nya mineraler och då ska jag verkligen jämföra innehåll och priser! I vintras fick de Krafft grön, men det känns ju lite löjligt när minerlafodret nästan utgör den största enskilda kostnaden i foderstaten (nåja, höt kostar väl lite mer...).

En fråga till om mineraler: Vår hink är som sagt snart slut, och det är höt också. Vi ska beställa nytt nu i veckan tror jag. Jag vill ju inte köpa nya mineraler på chans, utan väntar helst till analysen har kommit. Det är väl ingen fara för hästarna om de blir utan minerlaler i någon eller några veckor?
 
De flesta hästar får sällan det de behöver i mineralväg så du behöver nog inte oroa dig.

/ponte som förbannar granngårdens öppettider
 
Men Nina83 skriver ju att K bör understiga 20 :confused:
Eller har jag missuppfattat. Jag hittar såklart inte min foderstatsbok nu när det är dags att räkna så jag kan inte kolla själv :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 489
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
827
Senast: Amk
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 133
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
749
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp