Ge upp sitt hästintresse för barnens?

Sv: Ge upp sitt hästintresse för barnens?

Jag kände också att intresset för min egen ridning minskade och jag red allt färre och hästen kom helt enkelt i andra hand. Och han förtjänade så mycket bättre. Men på grund av allt dåligt samvete osv så tappade jag suget för ridningen så valet att sälja kom till slut även om jag drog på det. Vi har hästarna hemma så det var för hästens skull han såldes. Men livet med underbara hästar har jag kvar och jag tömkör vid behov så jag tycker att valet var rätt.
Ponnytiden har man bara en gång i livet och det är en fantastisk tid med stor utveckling och mycket socialt umgänge om man är med i en bra klubb. Så jag tycker inte att barnen ska missa den tiden på grund av egoism från mig. Nu tävlar vi mycket på lite högre nivå så jag vet inte om man tänker annorlunda då.
Men ridhäst kan man göra uppehåll från i många år om man så vill och sen komma tillbaka men på ponny hinner man inte det. Sen ser jag väl hellre att mina barn är i stallet på kvällarna än ute och ränner på "stan".

Sen vet jag inte om alla som svarat har egna barn. Det är så lätt att säga saker som - "nej, jag skulla aldrig göra si och så" förrän man står där. Jag var jätteduktig på att uppfostra barn, trodde jag, tills jag själv fick egna! :crazy:

Barnen är det viktigaste i ens liv, så är det! Jag har ca 4-5 år kvar tills mina barn är 18. Självklart ska jag ge dom min tid tills dess.

jag har inga barn o är inte precis i planerna på att skaffa på ett tag men jag kan erkänna att jag har haft stora funderingar om detta med hästar och barn.

visst vill jag ha barn men sen går mina tankar kring detta om man en dag känner att man inte orkar med barn samt ha ett par hästar som ska ridas varje dag samt helst tävlas en del. hur ska man få det att fungera med barn, hästarna samt ett heltidsjobb?

Jag vill ju aldrig sluta med hästar då det har varit en stor del av ens liv, så jag har ibland stora funderingar på om jag ska skippa att skaffa barn, eller så får jag ha en partner som ställer upp till 100%. kan ju säga det att mina föräldrar inte har tyckt om de senaste tankarna;)

Är det någon som gjort det? Alltså sålt sin egen häst och slutat själv med ridning för att barnen ska kunna rida och utvecklas?

Det är inte aktuellt i dagsläget men om barnens intresse skulle öka och de verkligen lär sig rida och vill ut och tävla kanske eller rida mycket då kommer de inte vilja och inte kunna dela på en ponny. Då kommer det bli aktuellt med fler ponnyer. Men som det ser ut i dag med ekonomi och tid så kommer det inte finns möjlighet att ha mer än 1 ponny i och med att jag har min häst. Därför dök frågan upp i mitt huvud i dag.

Även om jag skulle sluta rida så slutar jag inte med hästar eftersom barnen har ponny och jag i så fall kommer köra lite osv. Så kontakten finns kvar hur som helst.

Så är det någon som gjort det? Fördelar, nackdelar? Ångrar ni er?

En liten fundering från en icke förälder. Om man som förälder behåller sin häst och sålunda även sitt intresse, borde inte det vara ett guldtillfälle för att behålla ett gemensamt intresse/umgänge med dottern/sonen, även i de jobbiga tonåren?

Tänkte att om man har varsin häst, så måste mor och dotter/son samarbeta för att det skall fungera. Likaså känns det som att man lär sig att ta hänsyn till andras intressen och inte bara till sin egna om det finns fler parter att ta hänsyn till?

En liten fundering från en icke förälder. Om man som förälder behåller sin häst och sålunda även sitt intresse, borde inte det vara ett guldtillfälle för att behålla ett gemensamt intresse/umgänge med dottern/sonen, även i de jobbiga tonåren?

Tänkte att om man har varsin häst, så måste mor och dotter/son samarbeta för att det skall fungera. Likaså känns det som att man lär sig att ta hänsyn till andras intressen och inte bara till sin egna om det finns fler parter att ta hänsyn till?

Sant men så tänker jag så här. När barnen kommer i tonåren då rider de förmodligen d-ponny eller liten stor häst och då kan även jag rida igen.

Mycket tankar som virvlar i huvudet. Just nu letar jag med ljus och lykta efter en trevlig a eller b-ponny att ta på foder först för att se hur stort intresset är när de inte längre behöver tjata en vecka för att åka och rida.

Självklart kommer jag hantera ponnyn också och tömköra och fixa när inte barnen rider.

Jag skulle inte ge upp det, nu är mina barn vuxna men när dottern hade sitt hästintresse hade vi Islandshästar, en ras som passade oss bägge i storlek. Mitt liv och välmående är lika mycket värt som mina barns och jag och min dotter har en enormt fin kontakt då vi haft hästarna gemensamt och kunnat hjälpa varandra, rida ut tillsammans osv

Jag har inte barn men kan fundera ändå.
Har någon slags vison om att jag ska ha tid och råd att ha en egen häst + barnens. Men om det inte skulle funka så skulle det nog vara helt ok att bara ha barnens ponny/er.
Jag är så pass liten (man går väl inte upp i vikt när man fått barn? :angel:) så att jag kan rida b-ponny iallafall några gånger i veckan. Min tanke är att jag ändå ska rida barnens ponny/er för att avlasta och hjälpa med träningen. Sen skulle jag förmodligen tycka det vore skitkul att träna och stötta på tävlingar osv.

Så kanske, när de är riktigt små och bara skumpar runt på shettisar så hinner jag säkert ha egen häst. När de blir lite äldre och kanske vill satsa lite mer så kan jag tänka mig att ge upp en egen häst för att stötta och hjälpa, sen när de blir äldre tonåringar och kan ansvara mer själva kanske jag kan köpa egen häst igen :)

Ganska bra plan för någon som inte kommer skaffa barn än på många år va? ;)

Jag har inte barn men kan fundera ändå.
Har någon slags vison om att jag ska ha tid och råd att ha en egen häst + barnens. Men om det inte skulle funka så skulle det nog vara helt ok att bara ha barnens ponny/er.
Jag är så pass liten (man går väl inte upp i vikt när man fått barn? :angel:) så att jag kan rida b-ponny iallafall några gånger i veckan. Min tanke är att jag ändå ska rida barnens ponny/er för att avlasta och hjälpa med träningen. Sen skulle jag förmodligen tycka det vore skitkul att träna och stötta på tävlingar osv.

Så kanske, när de är riktigt små och bara skumpar runt på shettisar så hinner jag säkert ha egen häst. När de blir lite äldre och kanske vill satsa lite mer så kan jag tänka mig att ge upp en egen häst för att stötta och hjälpa, sen när de blir äldre tonåringar och kan ansvara mer själva kanske jag kan köpa egen häst igen :)

Ganska bra plan för någon som inte kommer skaffa barn än på många år va? ;)

Strålande plan! :D Men faktum är att det är lite så jag känner också. OM vi nu någon gång lyckas hitta en vettig ponny så jag ens kan se om de har intresset på riktigt.

Jag ser det inte som att "ge upp" sitt eget intresse. Men att ha "haft tid att spendera" när barnet gjorde sin resa in i hästvärlden skulle jag inte velat vara utan! Om jag haft egen häst så hade det mer varit "mitt" intresse hon deltog i. Nu har det varit jag som deltagit i hennes.

När hon blev större och jag började känna mig som påhäng (ha med morsan i stallet!) red jag på några andra ridskolor (vanlig ridskola, islandshäst och western) - för jag vill inte vara utan hästeri.

Nu är hon "plötsligt" stor och har pålle. Jag är lite avis, men genom henne har mitt intresse breddats ytterligare. Hon rider bättre än jag någonsin gjort och om hon inte varit hade jag nog inte kommit i kontakt med klassisk dressyr och AR + fått träffa fantastiska tränare. Själv är jag mer åt "NH-hållet" eftersom det är själva hästen som intresserar mig mest - inte ridningen.

Jag har fått ett rikare hästliv tack vare min dotter och jag har aldrig känt att jag offrat något.

Senast ändrad:

Jag är i ung samma läge. Jag har ridit och tävlat (tidvis) i över 30 år. Mina båda tjejer tävlar hoppning med sina ponnier, vi har en stor o tre ponnier. Klubben kräver massor av mig som funktionär pga att vi är tre som tävlar/tränar. tex tävlingsledare, sköta sekretariat osv. Detta funkar inte. Det är fortfarande roligt att rida men känns ju viktigare med tjejernas ridning. Har ofta dåligt samvete för min egen häst som inte hinns med. Kör in till ridhuset året runt för träningar, men eftersom båda ponnierna då upptar finkan så blir det inget för egen del. Orkar inte köra de milen en tredje gång i veckan helt enkelt. Jobbar heltid. Är det värt det? Ska jag bara vara ponnymamma? I nuläget är jag hobbyryttare istället för tävlingsryttare av denna anledning. Samtidigt tror jag att tjejerna mår bra av att se mig rida och ha något eget. Det är inte så bra att serva dem för mycket. Hur hinner man? (jobbar heltid):confused:

När dotterns ridlärare sådde det första fröet om egen häst så kikade jag i början på småponnies. Insåg snart att "mamma vill också" och började titta på stora ponnies. Sen fick maken ett ridläger i födelsedagspresent, kom hem och sa "vill också".
Jag började lästa hästannonser istället. Och häst blev det. Dock var han lite i svåraste laget för maken och dottern så jag fick honom för mig själv:devil: Dottern fortsatte på ridskola några år till...

När dottern var 12 köpte vi en liten stor "pappa-dotter-häst". Sen fick inte pappa inte rida den heller för nu skulle det tävlas... Suck.

Det första fullblodet dog och det har blivit ett nytt. Dottern - snart 15 - hoppar den med. Jag får dressyrbiten (blivit för feg för hoppning i alla fall) och pappa får på nåder rida i skogen.

Något ponnyliv blev det inte (själv är jag lite tacksam, får spader på ponnyföräldrar och mätproblem). Ungen, som suttit på fullblod sen hon var 8, är medveten om sina begränsningar och inser att man kommer mycket längre med teknik än med styrka.

Vill egentligen bara säga at man kan göra på så många olika sätt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3
Svar
56
· Visningar
4 290
Senast: dream
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 681
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
957
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka