Ge ut recept?

Sv: Ge ut recept?

Var och en gör som de vill och har säkert en god anledning. Det är ju lite orättvist att kalla dig för saker därför. Jag hade i och för sig gjort annorlunda och det gör ju även en del proffs. Jag har t ex fått ett recept en gång av Mannerström (jo, jag är görmallig över det!) som senare tryckts i hans kokböcker.
 
Sv: Ge ut recept?

KL
Jag bakar också mycket och gärna lite mer speciella grejjer som jag provat mig fram till själv och precis som du skulle jag gärna en dag göra något med dom, för mig kanske mer i form av en bakbok och då delar jag ju med mig men då får folk betala också för den tid, uppfinningsrikedom, tanke, energi, pengar, frustration, kärlek och allt annat som gått åt för att komma fram till recepten :)
Jag tycker inte alls det är snålt eller taskigt att inte dela med sig av recept man kämpat hårt för att ta fram och dessutom har tänkt att göra något av i framtiden!

Om någon frågar kan jag säga lite allmänt vad som är i men inga direkta rena recept eftersom jag aldrig har dom i huvvet, och jag förklarar inga procedurer eller tekniker vilket ofta är en stor del av hur bakverk blir i slutändan :)

Så nej du är inte snål, du bevarar det som du tagit fram och som är viktigt för din framtid, inga konstigheter!
 
Sv: Ge ut recept?

Jag personligen tycker rent allmänt att det är sniket och tramsigt att sitta och "hålla" på "hemliga" recept.

Sen finns det möjligt vis undantag - om någon har lyckats skapa en helt unik produkt som man inte vill ge ut receptet på så kan jag väl kanske förstå.
Fast jag kan väl tycka att med dagens moderna teknik så borde det ju inte vara nån rymdforskning att analysera tex coca cola och se vad som finns i.

Att sitta och hålla på "hemliga" familjerecept på julkorv eller kakor eller vad det nu må vara känns bara tramisgt och ogint.

Men med det sagt, det är min personliga åskit om fenomenet - om du känner att du inte vill dela med dig av dina recept så är det självklart ditt val som du är i din fulla rätt att göra.
Vill du inte dela med dig av dina recept så får väl folk helt enkelt respektera det, och att gnälla på dig om att det är snålt är bara ohyfsat och gnällig.
Så skit i vad folk säger och gör som du själv vill - det som känns rätt för dig är rätt för dig!
 
Sv: Ge ut recept?

Ett sätt skulle kanske kunna vara att berätta vad det är för ingredienser, men att sen säga att du bakar efter känsla och inte använder dig av några måttangivelser.

Sen tycker jag iof att hemliga recept är helt okej! I både min och sambons släkt finns flera stycken. Men om du tycker att det är jobbigt om du får sådana kommentarer kanske det kan vara ett alternativ?
 
Sv: Ge ut recept?

Jag är helt enig med dig. Enligt mig är det superfånigt att hålla inne med recept, särskilt när det bara är en vag plan om att kanske någon gång i framtiden starta ett bageri. Är brödet gott, platsen rätt och priserna rimliga så säljer det. Oavsett om det är en eller flera som har receptet. För hemligheten ligger inte i ingredienserna som jag ser det, utan i hantverket.
 
Sv: Ge ut recept?

Du kan ge ut vissa recept, men spara dina ess i rockärmen. Om du har så mkt goda bakverk så kanske det är dags för dig att ge ut en bakbok.;)
 
Sv: Ge ut recept?

Jag tycker inte alls att det är fel att du håller dina recept hemliga. Det är helt och hållet upp till dig och jag tycker inte ens det ska behövas någon bortförklaring heller. Tycker snarare att det är lite ohyfsat att inte acceptera ett vänligt nej. Det finns ju mängder av kokböcker och recept gratis på internet så inte går det någon nöd på dina bekanta på den fronten.
 
Sv: Ge ut recept?

Jag gör själv inga recept. Men om jag bad någon om ett och fick till svar att det var hemligt så skulle jag inte misstycka.
 
Sv: Ge ut recept?

Jag är helt enig med dig. Enligt mig är det superfånigt att hålla inne med recept, särskilt när det bara är en vag plan om att kanske någon gång i framtiden starta ett bageri. Är brödet gott, platsen rätt och priserna rimliga så säljer det. Oavsett om det är en eller flera som har receptet. För hemligheten ligger inte i ingredienserna som jag ser det, utan i hantverket.
Jag har tidigare sålt (fast mest till grannar som sedan rekommenderat mig och lett till fler affärer) så det är inte bara en vag plan. Däremot hamnade det ju på hyllan när jag flyttade 130 mil norrut....

Och det är ju inte så kul om mina väldigt speciella recept sprids som en löpeld på internet, som det mesta brukar göra om det kommer ut.

Du kan ge ut vissa recept, men spara dina ess i rockärmen. Om du har så mkt goda bakverk så kanske det är dags för dig att ge ut en bakbok.;)
Ja det har jag eventuellt tänkt att göra :)



Självklart delar jag med mig av tips och enklare recept till nära vänner, men inte dom jag kämpat med på det viset.
 
Sv: Ge ut recept?

Jag tycker du gör helt rätt! Jag gör likadant, folk tycker att det jag bakar är jättegott, och likadant med min mamma, hon har haft hembageri två gånger och nu när hon bjuder på kakor så vill folk ha receptet. Ibland ger hon ut det, ofta kommer dom tillbaka och klagar :(
fastän dom har följt recepten så blir det inte lika bra, det hela är ju ett hantverk, mamma och jag bakar med känsla och det går inte att skriva i ett recept.
Jag ser inte vad som skulle vara snålt i det :confused:

Håll du i dina recept och var stolt!
 
Sv: Ge ut recept?

Jag tycker egentligen inte du gör fel, det du vill behålla hemligt, behåll det hemligt.

Personligen är det väldigt många som tycker jag är en höjdare på mat istället. Har fått många kommentarer om att jag borde öppna något eget mm. Jag lämnar jättegärna ut recept och blir stolt och glad att folk vill pröva att laga det de ätit hos mig. Däremot vet jag, att precis som någon nämnde om bakningen, att det handlar om fingertoppskänsla och teknik för att få en perfekt maträtt. Tydligen har jag den, och även om folk får ett recept i handen, så smakar sällan maten likadant hos någon annan. Jag höftar ju också en del, kan lägga till någon annan ingrediens jag har hemma, och har tydligen den där känslan av vad som funkar, och inte, för att få till den där sista "pricken över i:et-känslan" på maten:) ( He,he, skryt, skryt, skryt;) )...

Som ett litet tipsexempel i matlagningen som få faktiskt tänker på: Vad du serverar till din rätt. Lagar du tex en mustig ( kanske lite stark) gryta och serverar pasta till detta, så drar den ganska smaklösa pastan ner de starka smakerna när man äter det tillsammans:). De flesta provsmakar gärna sina grytor och liknande, och tycker de är helt ok, men glömmer detta. Resultatet blir att en smakrik gryta, helt plötsligt blir ganska mild ihop med en annan smaklös ingrediens ihop;)
 
Sv: Ge ut recept?

Jag gillar inte heller att ge ut recept. Nu är jag inte kökstypen men gillar att experimentera när jag lagar mat/bakar. När jag har fått förfrågan på recept så har jag sagt nej. Jag kan förklara helheten men inte mina egna små detaljer.

Om någon hade reagerat på det hade jag blivit förbryllad. Det är mitt egna recept och det finns inga krav på att jag måste outa mina hemligheter till någon.
 
Sv: Ge ut recept?

Däremot vet jag, att precis som någon nämnde om bakningen, att det handlar om fingertoppskänsla och teknik för att få en perfekt maträtt. Tydligen har jag den, och även om folk får ett recept i handen, så smakar sällan maten likadant hos någon annan. Jag höftar ju också en del, kan lägga till någon annan ingrediens jag har hemma, och har tydligen den där känslan av vad som funkar, och inte, för att få till den där sista "pricken över i:et-känslan" på maten:) ( He,he, skryt, skryt, skryt;) )...
Den känslan har jag kring både mat och bak,;) så jag förstår ju att även om någon annan får ett recept så blir det inte samma sak.
Men vill ändå inte att mina speciella recept hamnar överallt.:p
 
Sv: Ge ut recept?

*kl*

Varför skulle du ge bort dina recept/tricks?! De kommer definitivt att hamna på internet förr eller senare samt du har ju en plan med det hela. Fast för att undvika situationer när folk blir sur kan du ju säga att du höftat lite :sneaky:

Som en parallell kan jag säga att jag nyligen åt en fantastisk lunch på ett ställe i Falun. Det var så gott att jag frågade om det var något mer än de ingredienser som var angivna på menyn som ingick (jag kan matlagning så jag kunde inte känna något annat) men jag sa också att jag förstod om det var något hemligt recept. Hon svarade att jag hade rätt, det var inte ngt mer som ingick. Givetvis fick jag inga detaljer/mängder men nu vet jag ju var jag ska börja och jag är tacksam att hon svarade men jag hade naturligtvis förstått och accepterat ifall hon inte gjort det.
 
Sv: Ge ut recept?

Jag bakar en hel del och alla recept är mina egna, de flesta är såna som jag provat mig fram till och "fulländat" och vissa har jag ärvt osv.

Jag har alltid varit bra på att baka och det blir oftast fint och väldigt gott.
Bröd, bakelser, tårtor, praliner, allt möjligt.

Ibland frågar folk efter recept när jag delar en bild på något jag bakat, men jag ger helst inte ut dom. Tidigare idag blev jag plötsligt kallad snål och egoistisk på grund av detta :meh:

Är det så fel?

Det var ungefär det fånigaste jag hört i år, och det har varit ett ganska fånigt 2013 än så länge. Jag hade definitivt höjd på ögonbrynen om jag varit med om det irl (det har jag aldrig). Jag ger gärna bort mina recept. Och ja, jag gillar att både baka och laga mat. Delad glädje är dubbel glädje, som nån sa.
 
Sv: Ge ut recept?

Att hänvisa till att allt är hemligt hade jag tyckt var jättetöntigt och jag hade ärligt talat faktiskt känt att din fantastiska bakningsgloria hamnat på sniskan i mitt tycke. Du behöver ju inte ge ut exakta mått, men vad som är basen kan väl inte vara spionmaterial? Bakning är så mycket mer känsla än ingredienser tycker jag.
 
Sv: Ge ut recept?

Spontant hade jag nog känt att det känts väldigt konstigt att tjuvhålla på recept. Det man ger brukar man ju också få tillbaka, man kanske kan göra sina egna recept ännu bättre med andras input ang. deras favoriter. Och med den enorma mängd receptböcker som finns verkar det rätt otroligt att något bakverk/någon maträtt skulle vara absolut totalt unikt.
Men om man nu känner att man vill vara hemlighetsfull så är det ju bara för folk som frågar att acceptera. Var och en gör ju som den vill. En gyllene medelväg kan ju vara att berätta hur det ser ut i stort utan att gå in på små detaljer.

Att ge ifrån sig ett recept är sällan samma sak som att andra kan laga/baka det med samma finess.
 
Sv: Ge ut recept?

KL

Har i sta'n finns en kvinna som bakar (och levererar om man vill) och saljer via "word of mouth" och internet hemmifran. Hon har en mycket bra business gaende och jag har kopt fran henne flera ganger. Jag maste dock saga att om nagon fragat efter recept pa nagot hon postat pa FB och fatt svaret att receptet ar hemligt skulle jag tycka att det var lite 'sniket' uttryckt. Hon ger inte ut recept, men lamnar ut grund ideen ... vilken bara far fler att kopa skulle jag gissa.:D
 
Sv: Ge ut recept?

Jag bakade och lagade mat mycket innan jag blev skadad och sedan sjuk och jag skulle aldrig ens kommit på tanken att neka när folk ville ha recept på vad de just hade ätit. Många gånger har jag gjort rätten/bakat kakan/tillverkat vad det nu har varit och verkligen mätt ingredienserna (vilket jag inte gjorde i vanliga fall) för att de skulle bli så bra så möjligt och så likt originalet som möjligt och jag delade gärna med mig av tips och råd till de som frågade.

Jag tycker att hemliga recept tillhör det förgångna. Det var en annan sak när kokböcker ärvdes i generationer. Nu finns ju ändå allt på internet.

Min vardagsmat var alltid både god och nyttig (och i de flesta fall snabb och billig att göra) och kunde jag dela med mig så att folk åt bättre så var jag bara glad över det. Det blir iallafall inte likadant även om jag hade skrivit ned i detalj hur jag hade gjort så vad spelar det för roll. Isåfall skulle jag ju fått köra ut folk ifrån köket när jag bakade eller lagade mat också för annars kunde de ju se hur jag gjorde och det skulle jag aldrig göra.

Då är det värre om någon kommer och frågar efter recept idag för nu kan jag inte baka och laga mat längre och eftersom jag inte har så många recept uppskrivna så blir det svårt. Men visst, vissa har jag i huvudet och vissa går säkert att få tag på av de som har fått recepten. Problemen med de som finns i huvudet är att de är höftade och ska man skriva ned ett recept så behöver man ju kunna ange hur mycket och av vad så att folk har en chans att lyckas. Det tycker iallafall jag.

Oavsett om man har tänkt att öppna eget eller inte så spelar recepten i sig mindre roll, det är vem som gör det, hur hen gör det och hur mycket kärlek hen lägger ned i det som räknas. Men vill du inte lämna ut dem så är det ju bara att förklara att du har lagt ned tid och energi på dina recept och att du vill ha dem för dig själv med tanke på dina framtidsplaner på att öppna eget. De som tycker att du är snål får väl tycka det då. Det är ju upp till dem.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 308
Senast: cewe
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 293
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 856
Senast: Halona
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp