Gecko i Julklapp?

Sv: Gecko i Julklapp?

Hejsan.

Jag har tre barn som nu är 16 18 och 20 år och dom har tillsammans 4 leopardgeckoödlor och har haft dom i ca 10 år nu :)
Dom har fungerat jättebra och inte varit svårskötta alls :D på vintern är dom lösa på sängen , skrivbordet och med vid tv soffan när vi myser ner oss och på sommaren har dom alltid följt med ut i en liten filt tygpåse som har hängt runt halsen på barnen , även nu när dom är stor. Har vi varit ute på cykeltur el något dylikt har dom alltid följt med i alla år och det har gått hur bra som helst :laugh:
Husvagnssemester (korta turer ) har fungerat jättebra , till stugan har dom följt med oxå :D då har vi haft en liten " resebur" dvs ett litet plastakvarium och en liten värmeplatta , har fungerat för oss i 10 år så det fungerar nog för andra oxå ;) har vi inte kunnat ta med dom har dom fått ordentligt med mat och någon som tittat till dom någon gång i veckan för att fylla på vatten och kolla att allt är bra med dom

Så har det varit för oss och våra fyra ödlor :laugh: hoppas att ni hittar något som passar er.
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Det lät bra! :) För nu lutar det åter mot en Gecko... En Tjocksvans - killen på djuraffären sa, att Leopardgeckon är livligare. Säkert sötare också...?
Han sa dessutom, att en Igelkotte inte var att rekommendera. Dom bits gärna, och bits rejält, och dessutom har dom en skarp, frän lukt som inte passar i ett flickrum...! Förutom att dom är rätt - hrm - dyra...!
Så nu återstår bara att försöka övertala dotterns pappa att vi ska ha en ödla i huset...
HUR mycket livligare är en Leopardgecko?
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Jag skulle rekommendera marsvin. Ödlor och ormar är hur man än vänder och vrider på det djur som kräver en del och aldrig kommer uppskatta ens sällskap (ja jag vet att många säger att deras reptiler är tama men jag är helt enkelt inte med på det) dom skall hållas i sitt terrarium för att inte bli sjuka! medellivslängden på en leguan i fångenskap är 4-6 år, anledningen? dom torkar ut innifrån! detta för att folk inte har kunskapen om luftfuktighet och tar ut dom för att "kela" en leguan i rätt miljö uppnår en ålder på runt 15 år. Så misskötta är våra reptiler idag!

Du och jag bor ju nära varandra. Om du vill kan jag ordna två trevliga jourmarsvin åt dig så du får testa!
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Mina igelkottar varken luktade eller bets. Den äldre honan kunde rulla ihop sig om hon blev sur och lät då "Heff, heff!" men bet inte, och ungarna var som marsvin i temperamentet. Värre är väl att de är skymningsaktiva och kan stöka runt på natten om man har dem i rummet.
 
Sv: Gecko i Julklapp?

He he, tack för erbjudandet! ;) Grejjen är bara den (för egentligen vill jag också GÄRNA!!!! ha marsvin!!) att jag vill hitta ett litet "low maintanance" djur, som inte behöver aktiveras och umgås för att må bra, till det har vi hund så det räcker och 4 katter som vill göra allt! En liten Gecko skulle liksom bara så bekväm att ha... Den reder sig själv (ska självklart ha förstklassig vård och skötsel!) men sitter inte olycklig och väntar på en lillmatte som just den dagen har annat att göra.
Dessutom inbillar jag mig, att hon skulle tycka om ett litet djur som är vaken om natten, hon är nämligen hiskeligt mörkrädd och en liten vaken Gecko som prasslar till då och då (eventuellt) skulle säkert ge henne lite sällskap i natten. Den ska väl ha en liten varm lampa tänd också? (Ja, jag ska läsa på rejält innan ett ev köp!!!)
Men Marsvin vill jag gärna ha jag med... Men inte till Julen! Men tack i alla fall!! Visst är det du som har en Chinese Crested?? Hund alltså! :laugh:
 
Sv: Gecko i Julklapp?

nu när du skriver så fattar jag att du lutar åt gecko, så länge dottern är införstådd i att det inte är ett keldjur så kan det bli en kul ny "familjemedlem".
 
Sv: Gecko i Julklapp?

nu när du skriver så fattar jag att du lutar åt gecko, så länge dottern är införstådd i att det inte är ett keldjur så kan det bli en kul ny "familjemedlem".

Men jag tror hon räknar med att kunna hålla i den ibland, inte "leka" med den, men hålla den och att den klättrar lite mellan hennes händer. Hon är JÄTTEduktig med djur och mycket klok och varsam, men jag ville ge henne nåt liiite mer än fisk i ett akvarium (även om det också står på önskelistan!). Kanske den kan bli en liten kamrat som hon kan hälsa på innan hon somnar om kvällen? Då är ju Geckon själv också mer aktiv och vaken!
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Om ni vill hålla er till ödla så finns leopardgeckon i betydligt roligare färger och större "utbud" jag kan hjälpa er att hitta en om ni bestämmer er. Tänk dock på att dom äter syrsor, vissa är ju lite aviga mot sådana. Man kan köpa dom i djuraffären men dom kostar faktiskt en del. Jag är dålig på leoparder men visst vill dom ha sollampa. Vill hon hålla i den rekommenderar jag att man gör det i terrariet. I ett hus finns det betydligt mer drag än man själv känner och det kan göra reptilen sjuk. Ett vackert uppbygt terrarium som liknar den biotop som djuret kommer ifrån är en fröjd!

Japp, det är jag som har en Kines :)
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Jo, dom ska ha både lampa och värmedyna!
Känner du uppfödare av Leoparder?? Nu har jag iofs mer eller mindre redan beställt en Tjocksvans från zoobutiken här duvetvilken.
 
Sv: Gecko i Julklapp?

det är omöjligt att inte känna till uppfödare av leoparder om man varit inblandad i reptilvärlden ;)

Ok, det är ju en bra affär det kan man inte förneka! mest att jag personligen tycker det är tråkigt med dom viltfärgade djuren. Jag är nog lite skadad :rofl:
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Fast marsvin har ju inget egentligt behov av människor, det är ju vi som har behovet av gos ;) Även om vissa marsvin kan tycka om det och finnere isg i det utan problem.

Så har man bara två marsvin så dom har sällskap sköter dom sig också själva bara dom får lite yta att röra sig på (jag hade en sån där blå låg barnpool med stålställning till mina marsvin inne, lite större än vanlig bur och billig).

Jag har inte kelat så mycket med några av mina marsvin genom åren, men har sett till att dom inte suttit i en trist liten bur (som tyvärr många gör, särskilt i barnfamiljer).
 
Sv: Gecko i Julklapp?

det är omöjligt att inte känna till uppfödare av leoparder om man varit inblandad i reptilvärlden ;)

Ok, det är ju en bra affär det kan man inte förneka! mest att jag personligen tycker det är tråkigt med dom viltfärgade djuren. Jag är nog lite skadad :rofl:

Men tycker du att en Leopardgecko skulle fungera lika bra till en 9åring? Hur olik är den från Tjocksvansen i sättet, är den helvild och sprattlig?? Dottern är alltså, som sagt, väldigt lugn och försiktig och klok med djur! Och det ska INTE bli en leksak! ;)
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Jag tycker inte att tjocksvansgecko och leopardgecko har någon större skillnad. Leoparden är en bra förstareptil!
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Hej igen :)

Våra ödlor är otroligt aktiva både dag och natt ;) om vi kommer in i rummet så går dom fram till väggen på terariumet och vill komma ut :laugh: våra är ute upp till 1,5-2 timmar om dagen och har som sagt levt nu i 10 år med oss. Min yngsta dotter är som din, mörkrädd ( trots 18 år :o ) och hon tycker att det känns tryggt med lite ljud i rummet på natten ;)

Lycka till med ert nya husdjur vad det nu än blir :bow:
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Det blev en Leopardgecko!!! Den är iallafall beställd och jag ska i största hemlighet (hur nu det ska gå till...) hämta den dan före Julafton! Jätteroligt!!!:banana:
 
Sv: Gecko i Julklapp?

va roligt! jag saknar min lilla ödla. Hade en liten roborowski gecko :love:

jag får minsann snart komma och hälsa på dig! är görsugen på att se din monsterhund också! :D
 
Sv: Gecko i Julklapp?

Ja det får du allt! Men vänta tills vi blivit friska, lilla dottern har influensan (vi vet inte vilken, men vi är inte vaccinerade...) och det blir väl min tur lagom till Jul...!
Jag ser fram emot Geckon! Vill det sig illa/väl så kanske det blir MIN nya hobby...! Är det svårt att få dem att lägga ägg och få ungar???
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Cykla på Rügen?
  • "Mycket svår trafikfråga"
  • Vad gör vi? Del CXCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp