B

**BORTTAGEN**

Har en fråga om min gelpad som jag köpte till min sadel!
Sadel är en 17,5 och ca 60 cm lång. Problemet är att paden är endast 50 cm lång och räcker därför inte ända fram till framkanten på sadeln utan slutar ungefär vid sadelspiken.

Ska det vara så eller? Jag har nämligen letat efter en längre pad men hittar ingen. Hur funkar detta egentligen kan jag rida med den jag har eller var hittar jag en längre pad? :confused: :confused: :confused:

Hur har ni på era hästar? :)
 
60 cm lång sadel? Brukar de vara så långa? Min sadel är 44 cm (iof räknas väl den som relativt kort, men ändå)
 
Ja tyvärr är den så lång har mätt både den o gelpaden för jag tyckte det var konstigt att paden inte var lika lång. Men sadeln ska vara en 17,5 så de är väl så långa..

Ärligt talat är sadeln snäppet för stor i tum för mig men den enda som passade pållen så jag slog till..
 
Använd den inte!! Av två anledningar:

1: Det kommer att bli hårda kanter under sadeln där paden tar slut, inte skönt för hästen!

2: En gelpad fyller ut det utrymme som är avsett för ryggradens rörlighet!

Varför vill du ha en gelpad?
 
snälla börja inte med denna paddhysterin nu IGEN!!! tror alla har fattat nu att man *inte* ska använda paddar osv.. det är ändå upp till var och en..

så svara p åhennes fråga istället. jag tycker att sadeln lät ovanligt lång.. jag har åxå en 17,5 " sadel till en av mina hästar. en gelpadd ligger bra under utan att vara för lång eller kort.. men min padd är iofs sånn dära med gel på kanterna och en rak linje i mitten. köpte den i frankrike. ser typ ut som de ndära massagepadden i hööks. vart kötpe du din padd då??
 
Jag har en gelpad pga att att min sadelutprovare sa att jag absolut skulle ha den nu första tiden med min treåring. Skulle vara för att avlasta honom lite mer..

Gelpaden kommer från Börjes. Den var likadan som alla jag tittat på men betydligt billigare. Jag har också kikat på längden hos de flesta paddar men hittar ingen längre. Den som du har mizz perfect liknar Hööks massagegelpad. Hur funkar den? Är den bättre eftersom den är gjord för att dra upp i mellan bossorna. Annars samma funktion som en vanlig? Berätta!!

Just nu rider jag med en fårskinnspad under sadeln men den har ju inte riktigt samma stötdämpande effekt.. Eller vad tycker ni som använder sådana?? Få Höra!! :)
 
dne padden jag har ser ut ungefär som den på hööks. med sån dära kanal i mitten. ananrs är den byggd likadant som de som finns på tex börjes. den som jag har dras upp i mitten under sadeln och jag tycker den ligger bättre å avlastar bara under själva bossorna på sadeln. inte över ryggraden. jag tycker iallafall att den är bra. har inte sett e nsånn här hemma tyvärr skulle vilja ha en till... men enligt många häar ska man inte ha padd under sadeln alls men det är väl vad man själv anser behöva ha eller enligt e nsadelutprovare.. osv.
 
Det finns vojlockar som är uppbyggda där bossorna ligger och som är i stort sett "av" under kanalen, dvs det är bara ett par tunna band som håller ihop de två halvorna. Mmmm... finns inte i sverige just nu om jag förstått det hela rätt, men de är på väg!
 
Jag köpte en gelpadd som skulle "passa alla sadlar". Min sadel är "bara" en 16", men padden var ändå för liten. Lämna tillbaka din padd och beställ en i annat märke. Det brukar vara rätt stor skillnad på dem.
Vet att Kieffer har en "stor" bra gelpadd, men då är skillnaden i priset rätt stor.
 
I avlastande syfte tror jag ändå att fårskinnspadden är bättre än de "vanliga svarta" gelépaddarna. De enda gelépaddarna som verkar okej i mina ögon (dvs inte hårda och oformliga) är de som man kan köpa på http://www.equinet.se , de gula paddarna. De kostar mer men dom är jättefina och håller mycket bättre.
Iofs är jag emot paddar men man gör ju som man vill/måste. Rider själv med en padd för tillfället då min pålle magrat så att sadeln åker fram och man inte får tävla med svanskappa, hittills är jag nöjd då den åker inte fram och den ligger jämnt på hästen, han använder ryggen mkt bättre nu, men jag skäms för att rida med den :o Rider helst då ingen ser och förklarar hela tiden för jag hatar min dumma fårskinnspadd!
 
Fungerar fårskinnspadd när sadeln åker fram, tycker du?

mvh Jessica
 
Varför "hata" en padd som bara är tillfällig?
Har själv samma problem just nu, då min ena häst efter en lång tids sjukdom "krympt" ur sina sadlar... Men du ska ju inte leva och dö med padden! :rofl:
 
Sadeln åker ju inte fram så det är ju bra, det funkar och jämnt tryck.

Corax: nej men nästan, paddar är ju pinsamma. Det är den (inte just den men en padd) som gör att hästen inte har några ryggmuskler.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 981
Senast: WBanna
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 915
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp