Gelsits eller lamull för ryttarskavsår?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag är inte helt överens med nya sadeln. Jag får skav på de mer privata delarna.

Ska ha ett lamullsöverdag till sadelsitsen nån stans men har försnillat det. Så behöver shoppa lite. Frågan är dock om gelsits eller lammull är bäst? Nån med mer erfarenhet?

Sv: Gelsits eller lamull för ryttarskavsår?

Fårskinn! Fast när det är nytt kan man få skav av det istället... men det tar inte så många ridturer innan det går över

Hmm, här sägs det fårskinn (vilket jag själv var inne på med, men jag har aldrig provat gelsits), på FB svär de på gelsits. Arrgh =)

Fler som har erfarenhet får gärna svara =)

har du trosor utan sömmar när du rider?
Innan jag kom på vad problemet var så hade jag ofta skavsår mellan skinkorna - som orsakades av den bakre grensömmen på mina dåvarande trosor. Med en annan modell försvann detta problem.
Och jag har en bekant som brukade få skav av den främre grensömmen när hon red. Detta var väl förmodligen ett ännu större bekymmer än mitt...

Paddade cyckelbyxor, finns hur mycket som helst att välja mellan.
Nån av dom borde gå att ha under ridbyxorna.

Vilken du skall använda tycker jag beror på varför du får skav.

Är det en sadel som igentligen är för liten eller fel form så tycker jag fårull är att föredra.

Är sadeln för liten så har gelsitsen en tendens att knöla ihop sig å så får man skav av gelsitsen med.

Är det rätt str på sadeln och en pad får plats utan problem å det bara är fel form så spelar det igentligen ingen roll vilket man väljer.

Samtidigt så skulle jag aldrig acceptera en sadel som ger mig skav ens på en svårsadlad pålle...Risken är för stor att du kommer att börja spänna dig och sitta fel även med hjälp i sadeln i hopp om att bli skavfri.

Jag tycker inte att gelsits sitter så bra på sadlarna. Upplever att man glider runt. Jag tycker bäst om fårskinn.
Men jag har å andra sidan fluff på sadeln för att min rygg är trasig.

Rumplurv alla gånger :laugh:!
Använder gelseat ibland när sadlarna är stenhårda men annars är det fårskinn som ligger mellan rumpan och sadeln, alla dagar om året i alla väder.

Det är lite olika kvalité på rumplurvsitsarna och jag upplever att det är bättre att köpa en dyrare än att köpa de billiga som de har typ i Ullared.

Gelseaten blir lätt lite svettig och tät medans fårskinnet andas på ett helt annat sätt.

Har funderingar på att använda både gelseat och rumplurv på en av mina gamla stenhårda sadlar :p. Någon som testat det?

Det är rätt storlek på sadeln, men fel passform för mig. Då hästen mycket tydligt valde denna framför de andra två som passade fick det bli den här. Är inte många månader jag behöver stå ut. Är bara i skritt det är problem så känns som jag böjer mig för hästen några månader - om det går att lösa med ett sitsöverdrag alltså.

Sömlösa trosor har jag redan.

Jag har fårskinnsöverdrag ovanpå gelsitsen :love:
De hade jag ofta oxå förr men slipper de sen mjuk bomlös sadel istället. De var de enda som funkade på vissa sadlar och från att vara tortyr att rida så blev de kul igen :love:

Har samma erfarenhet som Palle att efter ett tag så är de ingen skillnad på de dyra eller de billiga både gelsits och fårskinnet.

Dock är jag extremt skavskänslig pga sjukdom (Ehlers Danlos)

Senast ändrad:

Som jag skrev tidigare i tråden:

Jag använder BÅDE gelsits OCH fårskinnslurv.

Har både billiga och dyra lurvsitsar men efter ett tags användning tycker jag inte det är någon större skillnad på.
Samma sak med gelsitsarna, har billiga från både Hööks och Börjes och dyrare med märke men det är ingen skillnad på dom heller. Har både billig och dyr med "tvärsöversöm" mitt i sitsen, inte heller det gör någon skillnad i längden....

Har använt sådan kombination i ca 15 år pga min trasiga kropp.....

Både på sadlar med bom och på mina bomlösa alternativ...

Senast ändrad:

Missade det inlägget.
Då ska det testas. Min gamla Hubertus är allt annat än mjuk för sittbenen. Vore gott att grunda med gelseaten och sen toppa det med rumplurvet.

Fast jag märker skillnad på dom jag köpt i Ullared och billigt på Granngården. Den från christ som jag köpte på Charlies är mycket bättre och har inte plattats till alls lika mycket trots att det är den jag använder mest.

Såg att detta inlägget är lite gammalt, men jag har sånt fårskinslurv men köpte det främst för rumpvärme på vinter. Men jag tycker man blir alldeles för varm och därmed svettig då blir det mer skav... Så min fråga är om det är värt att köpa en gel istället eller är den för varm också?
såren är som värst under sommarhalvåret och de hinner aldrig läka då jag måste rida 5 dagar i veckan...

Jag har bägge delarna utom dom allra varmaste dagarna, då har jag bara gelsitsen
Men så fort som jag hittar någon som säljer Acavallos speciella gelsits kommer jag gå över till den.

Jag är inte helt överens med nya sadeln. Jag får skav på de mer privata delarna.

Ska ha ett lamullsöverdag till sadelsitsen nån stans men har försnillat det. Så behöver shoppa lite. Frågan är dock om gelsits eller lammull är bäst? Nån med mer erfarenhet?
Jag upplever att fårskinnsöverdrag förvisso är behagligt i början men gärna korvar ihop sig och förvärrar problemet ibland. Vissa sadlar funkar det bättre på, vissa sämre. Det har nog lite att göra med om det är hopp/dressyr/djup/flat sits, där de djupa sitsarna gärna göra att fårskinnet hamnar i hängmatteställning och utövar mer konstant tryck mot delarna.

Gelsits har jag inte provat, så jag har inget att jämföra med.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 216
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
893
Senast: Hermelin
·
R
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 789
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka