Gemensam nämnare?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

I stallet jag står har vi börjat råka ut för mer och mer. Utöver hästen som konstant skadar sej (inte min längre) har vi på bara en månad haft: någon typ av urinblåseinflammation på en häst (han kissade blod), vi har en häst med (gissad?) korsförlamning, en som på bara några dagar blev toksvullen i bakbenen- ingen feber, inte påverkad mer än att svullnaden är jobbig, och nu hörde jag precis att det kanske är fler som kissat blod..

Någon som har lust att spåna lite. Kan det hänga ihop på något vis? Eller är jag bara nojig?

/ Lavinia

Sv: Gemensam nämnare?

Vattnet,hösilaget,ensilaget,höet,strömedlet,hagarna??????

Hej!

Hästarna är delade på tre olika hagar, i samtliga hagar har någon råkat ut för något.
Vattnet tror jag är egen brunn, men kommer från olika kranar för en av hagarna.
Jag tror alla får samma silage just nu, det hämtades massor för nån vecka sen. Samma silage inne iaf.
Inte alla står inne, så några har inte träffat halmen.

Frågan är om det kan vara så att något påverkar och var man i så fall ska börja leta.

Jag tror, som sagt, att alla får samma silage och att det är relativt nyligen bytt (till, alltså). Frågan är då om det kan bero på silaget, eller om jag bara är nojig..'

/ Lavinia, orolig för pållan

Klart det kan bero på ensilaget....

Vet om två hästar de närmaste året som blev sjuka av ensilaget/hösilaget även att inte de andra blev det..dom dog hälften blev lite halv taskiga i magen och resterande märktes inget på...:(

Även fem pållar som dog med ett par års mellanrum pga att det var sand under gräset=sandkolik övriga 20 pållarna inga symtom..:crazy:

Men kan silage påverka urinen?

Att svullna bakben kan vara foder är ju helt logiskt, men blod i urinen är väl inte jättevanligt pga silage?

Den ena hästen bodde på klinik i en vecka, men då hade vi inte det här silaget- tror jag iaf.. Dom tar från olika åkrar och då är det inte lätt att veta.

/ lavinia, som försökt få stallägarna att haja vitsen med analys och inte byta silage hela tiden.

rätta mig om jag har fel, men har du inte skrivit tidigare om skadestatistik i ditt fall och den oro/uppstissighet som råder bland hästarna i hagarna?

om jag har rätt, erinrar jag mig att den beskrivningen inte lät helt sund i sig själv. Kan det, om det råder oro bland hästarna/hagarna/stallsituationen, hänga ihop med detta?

Hej!

När du säjer så funderar jag lite till... Min första tanke var ju att just nu är det lugnt i hagarna och det är det ju, men vi har haft viss omsättning ffa bland valackerna.. (och två påverkade är valacker, båda ganska höga i rang). Nu har valackflocken lugnat ner sej, det senaste som hände där var att lillskiten (som kissar blod?) fick byta hage till en med mindre mat och endast en kompis (bantning pågår).

Den häst jag hade som var sjuk mycket är ju avlivad, så hon är ute ur ekvationen, min nya har mest haft "jag är klumpig-unghäst och snubblar på mej själv-skador" (och en förkylning hon fick från sadelmakaren).
I stohagen har den värsta "mobbaren" varit borta sen september nånstans, däremot har ju hagen förminskats kraftigt (jag har protesterat, men vad hjälper det) för att ponnyerna ska ha nånstans att gå.

Kanske att nån växt ploppat fram som hästarna äter? Läste i nån tråd att kissa rött inte alltid är blod och att de kan göra det av gran också och det finns det massor av i hagarna. Det är bara en häst som vi VET kissat blod och han är ju färdigbehandlad sen länge.

Jag blir lite nervös också eftersom vi för ett par år sen hade en häst som åkte från oss med kronisk njursvikt- det skulle ju också kunna höra till nåt symtom.. Eller så är allt bara tillfälligheter..

/ Lavinia, orolig

Jo, det vet jag, men eftersom vi haft en med KONSTATERAD njursvikt och en med KONSTATERAD blod i urinen (och sår på urinblåsan) blir man lite orolig..

Kan det vara inälvsparasiter som ger nåt sånt? Den ena hästen var i ockförsej nollad på allt senast vi kollade..

/ lavinia

Nej inget är kollat. Stallägarna tycker mest att "allt är som vanligt". Men borde inte människorna också bli dåliga då? (Samma vatten)

/ Lavinia

Har själv haft problem med giftig växt i höet iår!
Pga torkan som var i somras så var det många örter som tog över på vallarna!
Njursvikt,leversvikt,avmagring och kolik är olika tecken som kan vara tecken på giftig växt! Även vätskeödem under buk samt i ansiktet.

Hej!

Jag pratade med ägaren till en av hästarna som kissat blod. Det är tydligen två stycken som gjort det, bara i "slutet" av kisset, men ändå. Båda valacker som hela vintern gått tillsammans men nu är delade på. Ingen av dom har feber eller några andra symtom och de jobbas på som vanligt.. (själv hade jag omgående sett till att ta ut vet och kolla upp hästen om den var min, men vi är ju alla olika).

Vet du vad det varför växt? (Så man har nån aning om vad man ska leta efter).

/ Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 876
Senast: WSLPZF
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 440
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 806
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på... 2
Svar
22
· Visningar
4 768
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka