Genen som avgör tölt p passgång hittad

Sv: Genen som avgör tölt p passgång hittad

Skulle verkligen vara intressant att gentesta honom. Jag brukar skoja och säga att han ser ut som en mindre ardenner. Han är efter Fakur från Hästeryd och Mökkur från Varmalaek. Modern är för mig helt okänd. Han saknar både islänningens vilja och dess extra gångarter. Men han är hemskt go och trevlig och passar mina behov av ridhäst. Hans tre gångarter är helt rena och jag har inga planer på att ens försöka att få fram nån annan gångart ur honom.
 
Sv: Genen som avgör tölt p passgång hittad

KL

Kollade upp gentest nu och det kostar 2700kr
Det är liksom mer än vad jag en gång har givit för hästen så för min del är det för mycket pengar att spendera "för skojs skull" :o
 
Sv: Genen som avgör tölt p passgång hittad

Synd att det är så dyrt, jag skulle gärna testa alla mina hästar... Men, det kan säkert komma att bli billigare om ett tag skulle jag tro.
 
Sv: Genen som avgör tölt p passgång hittad

kl

Jätteintressant det här!
Har börjat fundera lite över travaren jag hade tidigare, han valde väldigt gärna pass istället för trav och jag gjorde mitt bästa för att träna bort den gångarten. Då borde han alltså haft den muterade genen? Men det jag inte får ihop är att han ju fick gå från travet för att han hade alldeles för lätt för galopp. Han kunde inte trava fort alls, han föll över i den rundaste och bästa galoppen jag känt på en travare vid ganska låg travhastighet.
Någon som kan reda ut tanketrasslet i min hjärna?
 
Sv: Genen som avgör tölt p passgång hittad

Hur stor erfarenhet har du av svårtöltade hästar?
Jag har extremt svårt att föreställa mig att en häst med den stammen inte ens har en tillstymmelse till tölt.
 
Sv: Genen som avgör tölt p passgång hittad

kl

Jätteintressant det här!
Har börjat fundera lite över travaren jag hade tidigare, han valde väldigt gärna pass istället för trav och jag gjorde mitt bästa för att träna bort den gångarten. Då borde han alltså haft den muterade genen? Men det jag inte får ihop är att han ju fick gå från travet för att han hade alldeles för lätt för galopp. Han kunde inte trava fort alls, han föll över i den rundaste och bästa galoppen jag känt på en travare vid ganska låg travhastighet.
Någon som kan reda ut tanketrasslet i min hjärna?

Låter som min ridtravare, hon kunde visserligen trava helt OK men hade lättare pålagringar i kotorna fram så hon fick lämna travlivet redan efter sitt första kval, användes sedan som ridhäst tills jag köpte henne. Hon spände sig jättelätt och rullade fram i traven med en passtendens och valde hellre galoppen, jättemjuk och bra galopp, den bästa jag någonsin sett/kännt på en travare. Dock hade hon inte muskler för att ens trava ordentligt men efter en vinter där hon fick gå på släp efter syrrans travare så fick hon längre muskler och kunde skritta och trava ordentligt, kan nu lägga iväg i duktigt rejäl travartrav!
 
Sv: Genen som avgör tölt p passgång hittad

Det finns många islandshästar med lätt för galopp också. Jag tror inte man ska ta uppgifterna med en nypa salt när det gäller individnivå. Det finns många islandshästar som har svårt för galopp men säkert många som har lätt för det. Jag tro min är 5-gångare, hon har lätt för galopp (klarar även att galoppera på volt), det är favoriten, samtidigt kan hon lätt trava och tölta i hög fart bredvid hästar som galopperar. Det går utmärkt upp till snabb galopp men börjar hästen med racingstuk i galoppen så hänger vi inte med utan att ta galoppen.
 
Sv: Genen som avgör tölt p passgång hittad

kl

nu har jag kikat lite mer på min häst då han fått följa med som handhäst några gånger.

Han har svårt för trav. Det är ingen ren trav han har. Och det är inte tölt och det är inte pass. Det är någonting mitt mellan allt kanske??
Men ju mer uppvärmd han är så kommer en riktigt trav fram. Men han föredrar att galoppera istället för att trava.

Är detta något som känns igen hos islands-unghästar och vad blir det när det är klart? ;)
 

Liknande trådar

Ridning Hej alla travarälskare (varmblod som kallblod):love: Tycker att vi ska ta o berätta om våra älskade djur:laugh: När vi köpte dem o...
2
Svar
31
· Visningar
4 170
Senast: Nominous
·
Träning Jag övervägde att be om tips i tråden "Hur går det för era 05:or?" men jag ansåg att tråden är så "stor" att det skulle bli svårt att få...
Svar
6
· Visningar
1 045
Senast: Jate Volim
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 483
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp