Genen som avgör tölt p passgång hittad

vallhund

Trådstartare
Hörde det på P3 straxt före kl 08, en genetiker som heter Leif intervjuades, resultaten publiceras idag. Samma gen verkar ligga bakom att travare kan trava så fort o ej gå över i galopp.
 
Sv: Genen som avgör tölt p passgång hittad

Åh, vad intressant! Jag som ridit dressyr en del på både travare och Islandshästar tyckte det var intressant att man nu funnit gemensam genetiska avvikelser. För mycket av det de skrev om längre steglängd i medelhastigheter och galoppförsvårning upplever jag i både travhäst och ridhäst.

Och att mössen utan den genen hade koordinationsproblem först tyckte jag var intressant iom att travare och islänningar gärna har taktproblem innan de är skolade = koordinationsprob. Då finns det alltså en gen som gör det. Spännande!
 
Sv: Genen som avgör tölt p passgång hittad

Detta är verkligen jättespännande, men jag skulle aldrig ha trott att det bara var en gen det handlade om!
 
Sv: Genen som avgör tölt p passgång hittad

Undrans om det inte var en diskussion här på buke för ngra år sedan om huruvida travhästar hade "riktig" pass såsom isländshästar eller bara gick illa :), detsamma med amerikanska gångartshästar. (Det borde också kunna göra det lite enklare för de som letar passande travare :D)

Då är kanske det avgjort i alla fall (om det ens varit en diskussion), det är i alla fall samma gen.

Men det gör en samtidigt nyfiken på tölten, är det ytterligare en annan gen? (iom att denna genen skilde passarna från de med bara tölt, eller var det om det fanns dubbelanlag eller inte där också?).
 
Sv: Genen som avgör tölt p passgång hittad

Sa jatte interessant! Jag har en liten Syd Amerikansk hast med speciell gangart sa det ar jatte interessant.:laugh:
Har travar oftast inte travarna:p De har ofta passgang. Da jag inte alls ar interesserad av trav har jag inte forsokt lara mig nagot, men nu forstar jag ju skillnaden.
 
Sv: Genen som avgör tölt p passgång hittad

Men det gör en samtidigt nyfiken på tölten, är det ytterligare en annan gen? (iom att denna genen skilde passarna från de med bara tölt, eller var det om det fanns dubbelanlag eller inte där också?).

Detta behandlas i texten:

Det muterade anlaget A ger pass och detta är recessivt, det betyder att hästen måste ha anlaget i dubbel uppsättning (AA) för att kunna gå i pass. Om istället en häst har minst ett icke-muterat anlag (CA eller CC) kan den inte gå i flygande pass utan blir en fyrgångare.
 
Sv: Genen som avgör tölt p passgång hittad

Undrans om det inte var en diskussion här på buke för ngra år sedan om huruvida travhästar hade "riktig" pass såsom isländshästar eller bara gick illa :), detsamma med amerikanska gångartshästar. (Det borde också kunna göra det lite enklare för de som letar passande travare :D)

Då är kanske det avgjort i alla fall (om det ens varit en diskussion), det är i alla fall samma gen.

Men det gör en samtidigt nyfiken på tölten, är det ytterligare en annan gen? (iom att denna genen skilde passarna från de med bara tölt, eller var det om det fanns dubbelanlag eller inte där också?).

Ang. detta kom jag tänkte på en medryttarhäst jag hade som var korsning mellan islänning och travare. Han hade 5gångarter, lite tufft dock inte när man ville ibland hålla sig till t.ex där slängde han gärna in tölten ibland och galoppen kunde passen smita sig in. Ja, han var inte fullt igång och endast 5-6år, saknar den lille rackaren.
 
Sv: Genen som avgör tölt p passgång hittad

Gäller det bara pass och trav eller tölt också?

Jag har nämligen en islandshäst-korsning som jag tror mig sett tölta ibland...
 
Sv: Genen som avgör tölt p passgång hittad

Vad jag förstått så gäller det även tölt o vissa andra/liknande gångarter som återfinns hos syd o nordamerikanska raser.
 
Sv: Genen som avgör tölt p passgång hittad

Eftersom det är en islandsblandning så kan ju genen absolut finnas där och då ta fram tölten i din korsningsponny :)
Finns lite fler länkar och kommentarer i islandsforumet, i tråden om exteriör och tölt.
 
Sv: Genen som avgör tölt p passgång hittad

Detta behandlas i texten:

Det muterade anlaget A ger pass och detta är recessivt, det betyder att hästen måste ha anlaget i dubbel uppsättning (AA) för att kunna gå i pass. Om istället en häst har minst ett icke-muterat anlag (CA eller CC) kan den inte gå i flygande pass utan blir en fyrgångare.

Det betyder alltså att femgångare+femgångare=femgångare? Och i så fall är det alltså garanterat att avkomman kan passa om man betäcker en femgångare med en travare med pass? Hänger pass och tölt ihop på något vis rent genetiskt, och var det samma gen som styrde passen som också gjorde att de kunde trava fort utan att falla över i galopp?

Och lite halvt ot, finns det islänningar som inte kan tölta (och finns det i så fall fyrgångare fast med pass och utan tölt)?

Onekligen intressant det här, plötsligt kunde jag koppla ihop både det ena och det andra just med rörelsemönstren på de båda rasernaö. Tror jag i alla fall, möjligen skapar det lika många frågetecken som det rätar ut dock. ;)
 
Sv: Genen som avgör tölt p passgång hittad

Ja, femgångare + femgångare = femgångare. Alltså ett garanterat anlag för pass.
Tölten och passen är SAMMA TYP AV GEN men PASSEN ÄR EN MUTERAD VERSION AV DEN.
Alltså heter genen samma sak men passgången är en mutation av tölten (Genetiskt sas)

Det finns inte islandshäst med pass men utan tölt, eftersom anlaget för pass är en mutation av tölten. (Så som jag fattat det iaf).
Tregångare hos Islandshästar är extremt sällsynt, handlar oftast om en häst som är SVÅÅÅÅÅÅÅR att töltsätta så man helt enkelt gett upp.

Är riktigt intressant och jag har inte satt mig in i det så himla mycket men tycker det är riktigt roligt att fundera över.
 
Sv: Genen som avgör tölt p passgång hittad

Åh, vad intressant! Jag som ridit dressyr en del på både travare och Islandshästar tyckte det var intressant att man nu funnit gemensam genetiska avvikelser. För mycket av det de skrev om längre steglängd i medelhastigheter och galoppförsvårning upplever jag i både travhäst och ridhäst.

Och att mössen utan den genen hade koordinationsproblem först tyckte jag var intressant iom att travare och islänningar gärna har taktproblem innan de är skolade = koordinationsprob. Då finns det alltså en gen som gör det. Spännande!

rimligen borde även genen spela en avgörande roll i huruvida en travhäst har lätt att anpassa sig till ridhäst eller ej också. eller hur?
tycker också detta var väldigt intressant!
 
Sv: Genen som avgör tölt p passgång hittad

Som jag tolkar det är det samma anlag för pass som för tölt.

"Gångartsgenen" verkar fungera ungefär som gulanlaget när det gäller färger.

En häst med ett gulanlag blir gulsvart, bulbrun eller isabell medan en med två gulgener blir cremello, perlino eller smokey cream.

En häst utan gulgen är fux, brun eller svart.

Anlaget får alltså lite olika effekt om det finns i en, två eller ingen uppsättning (där ingen betyder hästar som inte är gul/kan passgånga).

På samma sätt anges det att en häst med två "gångartsgener" kan gå i passgång och tölt medan en häst med en gångartgen "bara" töltar och hästen utan gångartsgener skrittar, travar eller galopperar.

Därmed borde det bli 25% av hästarna med två fyrgångsföräldrar som inte har tölt i sitt register. Det kanske inte stämmer, det kan fortfarande finnas andra gener som också påverkar i viss mån så att dessa individer kan tölta/tränas att tölta.

Travarna visade sig också ha denna gen - enligt artiklarna på nätet hjälper den troligen hästarna att inte gå öve ri galoppp när de travar eller går i passgång. Vad jag förstod hade de mest framgångsrika travarna två anlag av "gångartsgenen". Det kan förklara varför många travare har passgång och tölt i sitt gångartsregister även om de inte tävlas/tränas i det.
 
Sv: Genen som avgör tölt p passgång hittad

Det betyder alltså att femgångare+femgångare=femgångare?

Ja, genetisk satt.

Sen beror det pa exterior och vilja om den fysiskt och psykiskt satt kommer att kunna ga i flygande pass.

Slutligen om allt ovan uppfylls sa ar det en traningsfraga, sa det ar manga faktorer som spelar in.
 
Sv: Genen som avgör tölt p passgång hittad

KL
Jag mailade och har nu fått ett svar angående min ponny :)

"treåringen (min ponny e: Islandshäst u: shettis/russ) skulle kunna fått den nyidentifierade genvarianten av sin pappa. Om den inte har det så kommer den bete sig som en vanlig ponny men om den har det har din häst en genotyp som heter CA. Islandshästar som är CA kan inte pass men de kan tölt. Om du testar din häst och den är CA så skulle den kanske gå att träna upp till att tölta. Kan inte lova detta för hästens exteriör kan också spela in"
 
Sv: Genen som avgör tölt p passgång hittad

Kul med svar! :laugh: Har sett några islandshästkorsningar, dock har de inte kunnat tölta/passat men alla har gemensamt med en stark nedärv "isis" exteriör och ett typiskt rörelsemönster i alla 3 grundgångarter
 
Sv: Genen som avgör tölt p passgång hittad

Ja, superroligt!

När han var runt 1 år så var han väldigt lik en liten islandshäst tycker jag själv:

8 månader:
P1285836-1.jpg


1 år:
P5305970.jpg


Nu är han 3 år och har väl inte växt särskilt jämnt och ser väl mer eller mindre gräslig ut för tillfället :angel:
Men kan bidra med en liten film där man kan ana hans orena gångarter, eller?

http://s31.photobucket.com/albums/c358/seabaz/kotten/?action=view&current=kottis.mp4
 
Sv: Genen som avgör tölt p passgång hittad

Har en "renrasig" islänning efter mycket "fin" stam som saknar helt både tölt och passanlag. Det finns inte tillstymmelse av dessa gångarter utan han är 100% tregångare. Tror heller inte att han någonsin haft dessa trots att fd ägaren påstod sig ha fått honom i tölt. Han har nog lite avvikande exteriör för han är rätt stor (dock inte speciellt hög) med lång hals och långa ben och dessutom är han väldigt sävlig att rida och har världens finaste mustasch så det är nog nån gen från nån annan ras långt tillbaka i tiden som spökar :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej alla travarälskare (varmblod som kallblod):love: Tycker att vi ska ta o berätta om våra älskade djur:laugh: När vi köpte dem o...
2
Svar
31
· Visningar
4 170
Senast: Nominous
·
Träning Jag övervägde att be om tips i tråden "Hur går det för era 05:or?" men jag ansåg att tråden är så "stor" att det skulle bli svårt att få...
Svar
6
· Visningar
1 044
Senast: Jate Volim
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 483
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp