Genom rondellen?

Kör igenom stan, kör igenom skogspartiet. kör igenom rondellen.
För mig innebär det en del av vägen som jag ska passera. Jag ska inte stanna, bara passera.
Håller med om det är en kontext som passar att tolka så och har en överordnad anvisning.
T.ex. Du ska köra väg 87 sex km. Genom samhället X, genom rödljuskorsningen och rondellen. Sedan vid macken ska du svänga höger. Det är skyltat Y.

Inte lika självklart om anvisningen är uppbyggd enligt modellen: Kör rakt fram vid rödljuden, kör genom rondellen, sväng vänster vid macken. Skulle kunna vara rakt fram i rondellen eller vilken utfart som helst som är fortsättningen av den trafikled du kom på. Passera den ja, men vart ska jag köra vidare från den?
 
Jag som har denna rondell som en av mina dagliga utmaningar uppskattar att få en tydlig ”ta tredje avfarten” 😅
Visa bifogad fil 57870

Mvh Miks
Jag hade uppskattat vägnummer och vilket namn som står överst på skylten.

Tittar jag på den rondellen är alla avfarter nästintill rakt emot varandra. Så då blir det 3:e avfarten istället för 2:a som troligen de flesta räknat som rakt igenom.
Hinner du analysera det när du kommer körande, ska ha koll på trafiksituationen och inte har fågelvy?
 
Det finns en anledning att GPSen alltid anger relativ avfart till där man kör in (första, andra,tredje,fjärde,femte,sjätte,sjunde) men om det är rondell av enklaste form tycker jag rakt fram hade varit bättre, och är det en beskrivning för någon som INTE är på väg att just nu köra in i rondellen är det en överlägsen beskrivning med ”rakt fram”. I teorin på förhand säger ”tredje avfarten” mig alldeles för lite om åt vilket håll jag fortsätter.

(Sen kan ”ta sjunde avfarten” vara horribelt stressande i vissa europeiska storstäder där man svårligen kan se vad som är en avfart och inte, samtidigt som man blir ivrigt påhejad av medtrafikanter som testar sina ljudtutor för att säkerställa att de fortfarande fungerar. Varv 2 kan det kännas bättre ;).
 
Hur skulle ni köra i denna cirkulationsplats i UK? :D
9E9118C1-807B-4901-8755-9858A6468497.jpeg
 
Det finns en anledning att GPSen alltid anger relativ avfart till där man kör in (första, andra,tredje,fjärde,femte,sjätte,sjunde) men om det är rondell av enklaste form tycker jag rakt fram hade varit bättre, och är det en beskrivning för någon som INTE är på väg att just nu köra in i rondellen är det en överlägsen beskrivning med ”rakt fram”. I teorin på förhand säger ”tredje avfarten” mig alldeles för lite om åt vilket håll jag fortsätter.

(Sen kan ”ta sjunde avfarten” vara horribelt stressande i vissa europeiska storstäder där man svårligen kan se vad som är en avfart och inte, samtidigt som man blir ivrigt påhejad av medtrafikanter som testar sina ljudtutor för att säkerställa att de fortfarande fungerar. Varv 2 kan det kännas bättre ;).
Håller med. Vad som är bra beskrivning beror så mycket på hur rondellen ser ut. En i grunden "vanlig korsning", en komplex trafikplats, hur körfälten konstruerats osv.
 
Om det i en vägbeskrivning står "kör genom rondellen", hur skulle ni tolka det?

Jag tycker det är oklart, men tydligen självklart för det som skrivit det. Jag gissar att det menas rakt fram, men det är ju inte vad det faktiskt står.
(Har mailat och bett om förtydligande, men tänkte se om det är jag som inte fattar något som är självklart för andra.)
Tolkar som rakt fram. Det gäller ju då att det finns ett rakt fram i rondellen :D.
 
Eller så betyder det att du ska köra igenom, dvs. rakt fram över gräspuckeln... :D
De byggde en rondell utanför vårt bostadsområde, den ansluter till en 90, väg, men låg efter en sänkning till 50 på 90 vägen och det kom en rondell till efter som varit där längre. Den hade hjulspår rakt över i två år :rofl:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 188
Senast: Enya
·
Relationer Fundering efter att ha läst i en dagbokstråd och att en kollega frågade mig om jag menade det jag sa positivt. Vi människor...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 588
Senast: Snowball
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 351
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 886
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp