Genusperspektiv; till vilket pris?

Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

Den här tråden är ändå några sidor lång nu, och genusaspekter på barnuppfostran och familjeliv har diskuterats i cirka 1000 trådar på buke hittills.

Ändå formulerar du frågor som inte på något vis visar att du tagit del av några som helst resonemang kring genus. De frågor du ställer kräver att den som svarar tar hela genusresonemanget från början, en gång till. Jag är ledsen, men jag ids inte. Läs diskussionen i den här tråden, så hittar du svaren på dina frågor där.
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

... men däremot att hon tycker om att välja själv, provar gärna i provrummet länge och liksom plockar de plagg hon verkligen vill ha, det är väl inget fel i det?

Ja, vi får se hur det utvecklar sig. Jag hyser lite hopp om att de andra färgerna får finnas kvar också :).

Nej, det tycker jag inte. Tvärtom tror jag att det är bra för henne att få välja själv, att hennes åsikter och val har betydelse.

Jag tror inte heller att den smak hon har nu är den hon kommer att ha hela livet. :D
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

Nej, det tycker jag inte. Tvärtom tror jag att det är bra för henne att få välja själv, att hennes åsikter och val har betydelse.

Jag tror inte heller att den smak hon har nu är den hon kommer att ha hela livet. :D

Va, tror du inte :eek:. Jag som inte utvecklat min klädsmak alls sedan tidigt 80-tal :angel:

På dotterns förskola är det annars väldigt spritt, och gott om dinosaurieflickor och rosa pojkar. Det bådar gott för framtiden :).
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

Jag tror att det kan vara bra att försöka få till en förändring i samhället genom att t ex använda sig av normbrytande klädsel, i det här fallet diskuteras typiskt manlig och kvinnlig klädsel/färger på sina barn. Men det är nog bra att vara medveten om att individen kan bli utsatt, oavsett om det rör sig om våtdräkt i "fel" sammanhang eller en prinsessklänning på sin lille son...
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

*kl*
Jag förundras över hur genusdiskussionerna aldrig verkar förflytta sig framåt, dvs samma diskussion uppkommer gång efter gång och med samma svar ( lite inne på det som petruska skrev i inlägg #101 ). Jag vet inte vad som är mest ledsamt egentligen? Jag hade nog hoppats på att iallafall min generation hade haft en större andel som trodde på en norm-brytande värld för våra barn.

Avslutar härmed diskussionen för egen del med ett urklipp från en låt:

För som barn tar man kärleken för given;
Allting annat är mot ens natur
I den stund man tar steget ut i livet
Är man bara ett tillgivet djur

Ändå står snart de vuxna där och pekar
Ut den riktning de tycker man skall ta
Alla drömmar de själva har förvägrats
Vill de förverkliga genom sina barn
Är man lydig belönas man och hyllas
Revolterar man mister man allt
Ingen älskar ett barn som inte lyckas
Ingen älskar ett barn som är starkt

Men vem besitter förmågan att veta
Vad som ryms i en ny individ?
Och vem kan säg' till nån annan hur lyckan ser ut
Vem kan säg' vad nån annan vill bli?

Låt dina blommor slå rot där det finns jordmån
Låt dina växter får leva där de trivs
Lås inte in dina plantor i ett drivhus
Låt de få slippa ett onaturligt liv
Låt den du älskar få pröva sina vingar
En dag så flyger din älskade rätt
Vill du bli respekterad av din avbild
Så får du visa din avbild respekt
 
Senast ändrad:
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

Kan inte annat än att hålla med. Jag, i min naivitet, trodde att det kanske handlade lite om en generationsfråga, men det stämmer ju inte det heller :(
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

Kl

Jag läser tråden med förundran och tycker inte som många av er (vilket varit ganska tydligt) :)

Jag kastar in ett nytt scenario:
Er 15:åriga dotter vill inte ha bikini eller baddräkt på stranden utan enbart badshorts som sin bror. Vad gör ni?
Jag vet vad jag skulle gjort men det blir intressant att höra vad ni tycker :)

Mvh Miks
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

Kl

Jag läser tråden med förundran och tycker inte som många av er (vilket varit ganska tydligt) :)

Jag kastar in ett nytt scenario:
Er 15:åriga dotter vill inte ha bikini eller baddräkt på stranden utan enbart badshorts som sin bror. Vad gör ni?
Jag vet vad jag skulle gjort men det blir intressant att höra vad ni tycker :)

Mvh Miks

Uppvuxen på 80-talet som jag är, så är toppless inget nytt begrepp för mig. Vad är problemet?
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

Fast det är väll lite skillnad på att ligga och sola på en klippa och stå i glasskön topless?
Eller ligga på mage på stranden för att inte få streck på ryggen och att spela beachvolleyboll topless?
Du ser inget problem?

Mvh Miks
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

Hm, jag har gjort alla de där sakerna du beskrev, toppless, som 13-15 åring.
Jag har en jämnårig tjejkompis som alltid är toppless på stranden, och jag ser inget konstigt i det.

Jag har dock själv topp på mig, för mina tuttar står inte längre rätt upp som de gjorde förr ;) så jag vill hålla upp dem på nått vis. Badar dock bastu helnäck med halvfrämlingar utan problem, men då visar de ju sig nakna själva.

Alltså; jag kanske är naiv och kommer att ändra mig den dagen min dotter är 15 år, men nu ser jag faktiskt inget problem i det! Stöder också detta till 100%; Bara bröst.
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

Inte ens jag ser något problem med det :) topless var hypernormalt när jag var tonåring (även om jag inte var det så ofta). Min mamma som är ganska pryd sa inte flasklock om det. Däremot tycker jag att på allmän strand tar man i så fall på sig en t-shirt om man går iväg till café med stolar eller står i lång glasskö. Å andra sidan tycker jag man gör det om man har bikinitopp på sig också! eller baddräkt. Många killar gör så dessutom. Det är mer klätt med t-shirt ovanpå.

Om tjejen dessutom har killbadshorts istället för stringbikini så ser det ju absolut inte ut som en Slitzframsida ens om omgivningen tar i.

BH vid beachvolley kanske jag skulle propsa på om hon hade stor byst, visserligen är det bra att gå utan BH ganska länge, men sedan riskerar man ju få brösten hängiga. (Min gudmor tog min feminist70tal-mamma i nackskinnet att skaffa BH åt mig när jag var 14 eller 15, det var verkligen dags och jag är väldigt tacksam, de hade börjat bli lite utdragna men slutade omedelbart med det :p. Var en lättgenerad tonåring som inte skulle kommit på det själv.)
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

Personligen tycker jag att det är lika illa att stå glasskön topless oavsett om man är man eller kvinna. Så jag skulle be mitt barn (son såväl som dotter) att ta på en tröja. Beachvolley, gör barnen som de vill. Fast jg har svårt att tro att döttrarna sk ulle tycka det var skönt med tuttar som hoppar omkring...det gör ju ont ju.
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

Kl

Jag läser tråden med förundran och tycker inte som många av er (vilket varit ganska tydligt) :)

Jag kastar in ett nytt scenario:
Er 15:åriga dotter vill inte ha bikini eller baddräkt på stranden utan enbart badshorts som sin bror. Vad gör ni?
Jag vet vad jag skulle gjort men det blir intressant att höra vad ni tycker :)

Mvh Miks

Möjligtvis är det en smula annorlunda :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bara_Bröst

Känner en väninna som är med, därav ansåg jag att wikipedia fick agera trovärdig källa :)

Det är inte bara att gå ut barbröstad som tjej, tragiskt men så sant :crazy:
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

Inte ens jag ser något problem med det :) topless var hypernormalt när jag var tonåring (även om jag inte var det så ofta). Min mamma som är ganska pryd sa inte flasklock om det. Däremot tycker jag att på allmän strand tar man i så fall på sig en t-shirt om man går iväg till café med stolar eller står i lång glasskö. Å andra sidan tycker jag man gör det om man har bikinitopp på sig också! eller baddräkt. Många killar gör så dessutom. Det är mer klätt med t-shirt ovanpå.

Om tjejen dessutom har killbadshorts istället för stringbikini så ser det ju absolut inte ut som en Slitzframsida ens om omgivningen tar i.

BH vid beachvolley kanske jag skulle propsa på om hon hade stor byst, visserligen är det bra att gå utan BH ganska länge, men sedan riskerar man ju få brösten hängiga. (Min gudmor tog min feminist70tal-mamma i nackskinnet att skaffa BH åt mig när jag var 14 eller 15, det var verkligen dags och jag är väldigt tacksam, de hade börjat bli lite utdragna men slutade omedelbart med det :p. Var en lättgenerad tonåring som inte skulle kommit på det själv.)
Är det verkligen så att bröst blir hängiga på en 15-åring bara för att hon inte använder BH? Och om det blir det, varför anses det vara så fult med hängiga bröst? För vem använder vi BH:n? Jag personligen avskyr BH men har det i sociala sammanhang ändå för att konvenansen kräver det och jag är lite mesig.
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

Er 15:åriga dotter vill inte ha bikini eller baddräkt på stranden utan enbart badshorts som sin bror. Vad gör ni?
Jag vet vad jag skulle gjort men det blir intressant att höra vad ni tycker :)

Jag skulle helt enkelt anta att en ny toplesstrend var på väg. Du måste vara jätteung om du aldrig har sett någon sådan trend? När jag var tonåring var "alla" topless på stranden, som en självklarhet.

(Jag har mycket svårt att föreställa mig en femtonåring som skulle använda "brorsan har ju badbyxor" som argument i en sådan diskussion.)
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

Jag skulle helt enkelt anta att en ny toplesstrend var på väg. Du måste vara jätteung om du aldrig har sett någon sådan trend? När jag var tonåring var "alla" topless på stranden, som en självklarhet.

(Jag har mycket svårt att föreställa mig en femtonåring som skulle använda "brorsan har ju badbyxor" som argument i en sådan diskussion.)

Jätteung vet jag inte, fyllde 30 i januari.
Där jag badat har det aldrig varit "normalt" att vara topless. Snarare lite sensationellt när någon gjorde och väldigt "märkligt" (finner inget bättre ord). Har bott hela mitt liv i Stockholm.

Jag tycker ändå att den här tråden är lite spännande och ovanlig i sitt slag. Jag som är "mainstream" och "gör som de flesta andra" är den som sticker ut. Bara det kanske visar på att en trendväxling är på väg att ske :)

Mvh Miks
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

Kl

Jag läser tråden med förundran och tycker inte som många av er (vilket varit ganska tydligt) :)

Jag kastar in ett nytt scenario:
Er 15:åriga dotter vill inte ha bikini eller baddräkt på stranden utan enbart badshorts som sin bror. Vad gör ni?
Jag vet vad jag skulle gjort men det blir intressant att höra vad ni tycker :)

Mvh Miks

Hon är 15 år och sannolikt fullt medveten om att folk kommer titta. Om hon ändå vill gå utan bikini får hon väl göra det. Vad ska jag göra? Brotta ner henne och tvinga på henne en bikini?
 
Sv: Genusperspektiv; till vilket pris?

BH vid beachvolley kanske jag skulle propsa på om hon hade stor byst, visserligen är det bra att gå utan BH ganska länge, men sedan riskerar man ju få brösten hängiga. (Min gudmor tog min feminist70tal-mamma i nackskinnet att skaffa BH åt mig när jag var 14 eller 15, det var verkligen dags och jag är väldigt tacksam, de hade börjat bli lite utdragna men slutade omedelbart med det :p. Var en lättgenerad tonåring som inte skulle kommit på det själv.)

Man får inte hängbröst av att vara BH-lös. Tvärtom. Ju tidigare och ju oftare du har BH, ju större "risk" att du får hängbröst. Om man undviker BH utvecklar man muskulatur som håller upp bysten. Med BH utvecklas aldrig den muskulaturen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp