Ger ni hästarna olja?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare CidFidel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 71
  • Visningar Visningar 15 200
Sv: Ger ni hästarna olja?

Om man lever på hög andel fett och lite/inga kolhydrater kommer man i sk ketos, men hästar äter ju nästan uteslutande kolhydrater...

En som hästen äger.

Som Peter säger; för viktökningen spelar det ingen roll. Sedan kanske man vill ha andra positiva effekter, då kan man välja utifrån det.

Vi ger linfröolja då vi tycker pälsen blir bättre med linfröolja i förhållande till majsolja.

Finns det något tricks för att lura i hästen olja? Jag har en jätte kräsen häst i Afrika och där finns visserligen inte så mycket att välja mellan, men alla förslag hjälper...

Har tillgång till hirs och sorghum (kraftfoder), kli (både hirs- och majskli), torkat gräs (hennes favorit... dock inte så näringsrikt!), jordnötsolja/majsolja, sötpotatis (vet ej om hon tycker om), morötter (har fått jobba på det så nu äter hon ca 1 om dagen... suck!), sockerbitar (även här, max en åt gången!) och sockerrör (ganska uppskattat).... Mmmmm, någon som känner sig inspirerad att ge råd???

Udda fodermedel :D

OM det är olja du behöver ha i hästen (eftersom jag inte vet vad de olika fodermedlen innehåller i smrp och mj kan jag inte råda här) kan du kanske blanda oljan i kli och blöta upp till gegga. Om kamelen äter kli kan det kanske funka...

Ger mina tre-sex matskedar om dagen. Rapsolja.

Jag har funderingar på att börja med olja men var rädd att det skulle ge en laxerande effekt i för stora mängder.
Såg att det är många här som ger ganska mkt så jag antar att det inte är så som jag befarat.

Har tänkt ge 2-3dl/dag till en liten häst på 153cm, 10 år gammal, med dåligt hull och just nu mkt slö och dålig aptit av ngn anledning som jag inte vet.

Kan ngn olja få upp aptiten (på främst hö då för kraftfodret äter han, men lämnar mkt hö).
Äter max 7-8kg/dag nu men han ska ha minst 10-11kg/dag för att hålla vikten, har börjat falla ur nu + blivit Extremt slö och trött.

Mkt tacksam om någon har något klokt råd?

Om hästen har förvandlats så men fortfarande är i hyfsat hull hade jag nog faktiskt vänt mig till veterinär. Har ni sett över foderstaten så ni ser i vilken balans den ligger?

Maskprov, kolla tänder - åtgärder att titta på i första hand tycker jag. Aptitlösheten är ju säkert anledning till viktförlust och orkeslöshet.

Blodprov hade jag nog också dragit den här veckan - alltså omgående.

Tack för ditt svar.

Har funderat på veterinär och blodprov men han har bara varit slö de sista dagarna så jag vet inte om man ska avvakta några dagar utan att han rids och se vad som händer.
Igår kväll var han Extremt slö att rida så då blev man lite orolig, han verkade så trött.

På ridskolan där jag köpte honom för 6 mån sen sa att han hade svårt att hålla hull (han var mager då också). Han gick upp hos oss i början men nu äter han hellre färskt gräs och har börjat äta mindre hö samt gå ner i vikt (ser snart ut som han gjorde på ridskolan).

Han fäller päls nu + att det varit varmt, tänkte att det kunde ha ngt att göra med slöheten (+ att han ätit mindre hö sista 2 veckorna också).

Han får bara 1kg kraftfoder/dag (krafts grov (alltså fullfoder)) man kan ju öka där, men jag ser ju hellre att han äter mer hö för tändernas skull osv.

Tänderna kollades och raspades för några veckor sen.

Avmaskning är inte gjord ännu då vi brukar göra det innan betessläppet. Men man kan ju alltid göra ett prov och se om det behövs.
Hur gör man maskprovet?

Det låter som det kan vara pälsfällning och väderomslag, men det känns ändå som anledning att hålla ett extra öga på hästen. Innan man haft dem ett bra tag vet man ju inte säkert hur stor variation det är på temperamentet över årstiderna...

En vitaminspruta på vårkanten kan hjälpa de som har jobbigt.

Maskprov görs lättast genom att man köper en låda som heter Kolla Masken (finns bl a på Granngården och Apoteket). Man tar ett par kottar, stoppar i lådan, tejpar igen och skickar iväg (förfrankerat och adreserat). Glöm inte fylla i uppgifterna på blanketten som medföljer.

Avmaska bör man inte göra slentrianmässigt utan efter behov, vilket träckprov visar.

Kanske ska ni fundera på att byta Groov mot lucernpellets och lite olja, om det är så att hästen äter lite behöver ju det lilla som kommer ner vara högoktanigt foder s a s. Lucern räknas ju som grovfoder och är snällt mot magen.

Är magen förresten i balans? Illaluktande träck, lös/hård kan vara tecken på lite obalans som kan vara avgörande för aptiten.

Det är ett pussel, det här med hästhållning...

Vitaminspruta kanske vore ngt.

Han får såklart B-vitamin vid fällning/sättning nu, men det kanske kan behövas en extra dos av alla vitaminer.

Jaha, det var så enkelt att man köpte maskprovslådan på apoteket, så smidigt. Hade en misstanke om att det kunde vara så. Då ska jag göra det, för det är ju som du säger att man inte ska avmaska i onödan nu för tiden.

Vi har funderat på lucern (antingen strå eller pellets). Men ska inte groven också vara kvar då eller tycker du den ska bytas ut helt?
Ska man bara ge lucern (och hö) så beöver man väl även komlpettera med mineraler och vitaminer.
Kanske man borde trots att han får fullfoder som innehåller allt..?

Sen de började äta färskt gräs så är han lite lösare i magen (samt lite grönfärgad träck) ibland men det brukar ju vara normalt vid bete så jag tror det är pga gräset. Luktar inte illa eller så.

Jag hade bytt till lucern helt. Fullfoder ger ju inte alltid det som behövs, det beror ju helt på vad som behövs och hur mycket fullfoder som ges. Ibland blir det ju tvärtom helt galet med innehållet i fullfoder. Man får helt enkelt räkna på foderstaten när man har grovfoderanalys, annars ger man ju ändå på måfå.

Jag föredrar lucernpellets (helst Kvarnbys som är billigast och högst i protein) då hästarna ändå har fri tillgång på strå. Som tillskott får de linfröolja för energi och päls.

När vi är hos veterinären på vårkanten får hästarna en långtidsverkande vitaminspruta som verkligen ger resultat. Från att ha varit lite småtrötta och ibland griniga blir de på två dagar både pigga och glada. En av mina tidigare hästar blev helt tokig efter en sådan spruta, så då fick man se upp om man inte ville ha markkänning.

Jag accepterar inte att hästarna blir dåliga i magen vid gräsintroducering, jag ger dem i så fall magbalans av något slag. Har varit med om magobalanser som blivit kroniska och vill inte ta några risker, det är otroligt jobbigt att ha en häst som har känslig mage, så jag gör vad jag kan för att mildra stötarna.

Tack för allt klokt du sagt.

Ska höra med veterinären ang vitaminspruta när jag beställer tid för sista (tredje) vaccinationssprutan (han var inte vaccinerad när jag köpte honom) och se vad hon säger.
Kan ju för all del höra mig för ang olja och foder också. ;)
Har inte haft några problem med slöa och magra hästar förut, tvärtom lite för mkt hull :o (och somliga FÖR mkt energi :eek: ).

:angel: naturligtvis är det inte SISTA vaccinationssprutan :smirk: han ska ju i fortsättningen vaccineras årligen.
Bara en förtydling så man slipper "påhopp" ifrån ngn. :)

Jag ger min ena 4dl rapsolja för han inte ska vara så :devil: mager.
Han brukar strunta i att äta upp kraftfodret om man kommer med några mängder så då blir det ett ge olja. Koncentrerat och bra = han ids äta upp allting.
Den andra glupska tjockisen behöver ingen ren energi...

/Linnea

Jag har funderingar på att börja med olja men var rädd att det skulle ge en laxerande effekt i för stora mängder.
Såg att det är många här som ger ganska mkt så jag antar att det inte är så som jag befarat.

Har tänkt ge 2-3dl/dag till en liten häst på 153cm, 10 år gammal, med dåligt hull och just nu mkt slö och dålig aptit av ngn anledning som jag inte vet.

Kan ngn olja få upp aptiten (på främst hö då för kraftfodret äter han, men lämnar mkt hö).
Äter max 7-8kg/dag nu men han ska ha minst 10-11kg/dag för att hålla vikten, har börjat falla ur nu + blivit Extremt slö och trött.

Mkt tacksam om någon har något klokt råd?

Dålig aptit kan bero på magsår... Kanske värt att ta upp med veterinären?
Om min häst hade de symptom du berättar om skulle jag bli rätt orolig och verkligen kolla upp det. Jag skulle inte rida om han tappar hull. Men det känns som om du behöver en veterinär till hjälp, för att utesluta att det inte är sjukdom så gör honom sån här. Lycka till!

Hej

Pratade med veterinären på telefon och hon rådde avmaskning, extra vitaminer & mineraler samt kanske någon dl olja/dag så trodde hon att det skulle ordna upp sig med hull och ork.

Hon sa att det är många hästar som faller ur och blir trötta på våren så det var inget konstigt.

Nu äter hästarna bra också för de har fått gå tillbaka till vinter/lerhagen och där finns inte mkt färskt gräs att äta så nu äter de upp höet som de får.

Men håller såklart koll på att han piggnar på sig och äter upp sig så det hela inte beror på ngt annat (som sjukdom).

Tack ändå för ditt tips.

Litet utropstecken eftersom jag tycker veterinären var lite vårdlös på den punkten: träckprov INNAN avmaskning. Har själv avmaskat häst med mycket mask där jag hela tiden bara tog toppen på isberget. Det slutade med kronisk obalans i systemet p g a maskangrepp under många, många år. Så går det när man (jag) lyssnar på gamla råd...

Litet utropstecken eftersom jag tycker veterinären var lite vårdlös på den punkten: träckprov INNAN avmaskning. Har själv avmaskat häst med mycket mask där jag hela tiden bara tog toppen på isberget. Det slutade med kronisk obalans i systemet p g a maskangrepp under många, många år. Så går det när man (jag) lyssnar på gamla råd...

Hållre fullständigt med! Fast av tvärtom orsak... :)
Min häst hade extremt högt eos-värde på blodprov (som togs av annan orsak), veterinären sa att det nog berodde på mask och skrev ut receptbelagt monstermaskmedel. Hästen blev SÄMRE (den ursprungliga sjukdomen försvann, men framförallt fick han klåda, ridmässigt presterade han som vanligt, men jag tycker inte att de ska behöva ha klåda heller)... Vet skrev ut ännu värre maskmedel, TROTS att träckprov visade 0 maskar. Jag var tveksam, men vet. borde väl veta bättre än jag..?

Hästen ännu sämre (dvs mer klåda)... Tog ett halvår och tusen samtal med olika veterinärer, foderrådgivare etc innan en tänkte åt andra hållet. Kanske tarmfloran är utslagen pga alla starka mediciner (först stark antibiotika pga den ursprungliga sjukdomen, sedan maskmedlen)? Fick lite olika "magsnälla" fodertillskott samt rådet att ta bort betfor och stöpa havren. Efter ca 6 veckor var alla problem med klådan borta! (och nu fodrar jag "som vanligt")

Jag tar alltid träckprov nu, och det har alltid varit 0 sen denna incident... Och hästen har ingen klåda!! :))

Liknande trådar

Foder & Strö Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet. Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men... 2 3
Svar
45
· Visningar
2 581
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 306
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 093
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Finns det verkligen folk som ger 8 kg till stor häst på lösdrift mitt i vintern. Jag blev förvånad när jag fick höra detta och jag... 2
Svar
37
· Visningar
4 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka