ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

A-kassa får man väl inte om man inte samlat till det (kan inte sånt, aldrig utnyttjat).

Nej, precis... och om du inte heller har ett jobb, får hjälp av socialen eller något annat ersättningssystem så hamnar du på gatan.
Att påstå att ingen "behöver" vara hemmlös är BS och ganska naivt!
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Nej, men enligt dig tillräckligt för att åka ToR regelbundet till sitt hemland för att lämna pengar till familjen. Det ska ju också försörja sig själva här, och vi har ju bra mycket dyrare priser på mat osv.

Men tyvärr är det så att många av dessa tiggare vi ser i storstan faktiskt är organiserade. Det är lätt att hämta dem från EU länder då de inte riskerar att bli utvisade, självklart finns det personer som verkligen behöver hjälp men de är tillräckligt smarta att söka annan sådan än att tigga från människor på stan.

Verkligen? Har du några som helst belägg för det?

Beror ju på vad man menar med organiserat, förståss, det verkar ju rimligt att man reser hit tillsammans för att det blir billigare, men att det skulle stå någon organisation bakom som tjänar pengar på det har jag svårt att tro.

Självklart vore det ekonimskt vettigare att ge pengar till dem direkt i Rumänien, så de slapp lägga pengar på att resa hit och försörja sig i Sverige, men tyvärr tycks vi inte vara villiga att hjälpa där, utan bara om de sitter på gatan i Sverige och ber om hjälp.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Hade jag haft något "resten" hade jag så gärna gett bort det. Nu lever jag utan inkomst så det är inte så himla lätt att ha något över efter hyra, el, minsta möjliga på busskort och lite basal mat eftersom jag inte ännu får något från a-kassan efter dryga två månaders arbetslöshet.

Fast busskort, mat etc är ju inte "knäckebröd och vatten", och jag chansar här på att du inte ger bort allt förutom pengarna till hyra och knäckebröd när du har ett jobb? Vilket ju är helt okej, det är nog väldigt få av oss som vill offra all vår bekvämlighet för att någon annan ska leva ett drägligt liv. Just därför tycker jag att det blir rätt fånigt att uttrycka sig som du gjorde, visst, det låter fint, men det är ju helt uppenbart att det inte stämmer. Inte ens människor som viger hela sina liv åt att hjälpa andra lever så.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Jag läste om en kille som CYKLADE en stor del av vägen till Sverige för att leta upp en kvinna som han träffade när hon var på resa i Indien. Han hade inte råd med hela resan nämligen.

"Han flög till Kabul och cyklade sedan via Teheran och Istanbul till Wien".

Sen i Wien sålde han ett par tavlor och fick ihop till tågresa till Sverige.

Så OM man vill så går det nog att ta sig ganska billigt till Sverige även långt ifrån.

http://www.vagabond.se/artiklar/resmal/20041201/indiern-som-cyklade-till-boras

Jag tycker den här berättelsen är underbar, och jag tror det är en film på G om den.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Semester.
  • Glassmaskin-Era bästa recept

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp