ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Du borde kanske titta lite på Websidan du länkar till...
Verkar den mer seriös än DN?
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Jag är säkert en dålig människa men jag ger hellre pengar än nåt annat. Alla säger att de inte vill sponsra missbruk men jag känner mest att

a) jag inte vill styra vad de ska lägga pengarna på. antingen så ger jag dem och säger här varsågod, gör vad du vill, eller så skiter jag i det helt. att ge en mätt snubbe en macka känns ju asidiotiskt.

b) jag känner helt seriöst att vore jag hemlös skulle jag säkert också kröka eller nåt.

Säkert helt fel och fullkomligt oansvarsfullt tänkt av mig.

Förmodligen är detta ett KL, är för trött för att minnas vad jag svarade på :p
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

*Kl*
Ger heller aldrig någonting till tiggare. Tycker det är jättesorgligt men vi bor i ett land där man inte behöver tigga (i alla fall inte på gatan som långsiktig försörjningsmetod) om man klarar av tillräckligt mycket för att orka ta sig till soc och gör man inte det så är väl snarare sjukhuset rätt plats att ta sig till. Tror tyvärr att enda sättet att slippa det är att göra det olagligt för att i sådana fall se till att människorna får den hjälp dom behöver när polisen ta dom om inte innan.

Här är det aldrig "dom vanliga" alkisarna och uteliggarna som sitter och tigger utan dom går möjligtvis och samlar burkar eller sitter någonstans utan det är enbart någon form av människosmugglarligor som släpat hit folk från Rumänien/Slovakien/Slovenien och säkert andra länder också. Tror inte ett dugg på att det är dom stackars människorna som tigger/stjäl som får pengarna i dom fallen.

En eu- medborgare har bara rätt till socialhjälp i ett annat Eu-land om personen har rätt till sådan hjälp i sitt hemland. Eftersom de rumänska tiggare som kommer hit inte har rätt till hjälp i sitt hemland (då det rumänska socialförsäkringssystemet är rätt undermåligt) så har de inte heller rätt till socialhjälp här i Sverige.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

En eu- medborgare har bara rätt till socialhjälp i ett annat Eu-land om personen har rätt till sådan hjälp i sitt hemland. Eftersom de rumänska tiggare som kommer hit inte har rätt till hjälp i sitt hemland (då det rumänska socialförsäkringssystemet är rätt undermåligt) så har de inte heller rätt till socialhjälp här i Sverige.
Fast det stämmer ju inte. En EU-medborgare har rätt till samma hjälp som medborgarna i det landet där de bor.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Jo, visst men om dom inte har råd att äta så måste EU ställa hårdare krav på hur länderna tar hand om sina egna medborgare. Tror inte riktigt problemet faktiskt ligger i att ett fåtal människor har fått tretton barn med olika handikapp som dom sen trots statens hjälp inte kan försörja. Arbetskraftsinvandring relativt fritt inom EU, ja visst! Men då ska man också försöka arbeta!

Som det är nu inbjuder det bara till människohandel och utnyttjande av diverse välfärdssystem.
 
Senast ändrad:
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Fast EU ställer väldigt höga krav på medlemsländerna. Men det är svårt att tvinga ett medlemsland till någonting de inte vill. Ifall de hellre tar böter och skäll så finns det väldigt lite EU kan göra. För utsluter man landet från EU så kommer de utsatta minoriteterna få det ännu sämre.

Sverige har fått massor med kritik från EU vad gäller samerna och deras rättigheter. Sverige har fått skärpa sig flera gånger vad gäller diskriminering och människors rätt till sin egendom.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Varför måste det bli lagförslag?
.

För att slippa alla öststatstiggare med organiserade ligor bakom sig...

Jag tycker det är jobbigt med dessa lappar i tbanan å folk som sitter längs Drottninggatan osv. Har blivit så mkt värre med åren.

Hellre kupongsystem. I Sverige finns det ingen som behöver vara hemlös eller tigga. Det finns hjälp att få.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

KL:
Alla människor gör aktiva val, tiggarna har gjort det aktiva valet att tigga och jag har gjort det aktiva valet att inte ge tiggarna nånting. En del människor har gjort det aktiva valet att tex. klättra upp på en inte allt för stabil häst och därför blivit dängda i backen och sen fått sin försörjning tryggad genom försäkringskassans försorg, liksom dom som kört motorcykel och vurpat pga. att dom kört som galningar mm.

Alla människor gör aktiva val hela tiden, en del gör smarta val och andra gör korkade val, that´s life!
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Fast det stämmer ju inte. En EU-medborgare har rätt till samma hjälp som medborgarna i det landet där de bor.

Det jag skrev var inte helt rätt, så bra att du tog upp tråden.

Det stämmer att det enligt Rörlighetsdirektivet finns en likabehandlingsprincip, dvs medborgare som har uppehållsrätt i en annan medlemsstat ska behandlas som värdlandets egna medborgare. Socialtjänstens praxis är dock att personer som saknar hemvist i en kommun där de tillfälligt vistas endast har rätt till bistånd för att avhjälpa en akut nödsituation, vilket i praktiken innebär att personen endast kan få ekonomisk hjälp med resekostnader till sin hemkommun. Denna praxis gäller genom ett fall från RÅ (1995 ref 70) även personer med hemvist i ett annat land som tillfälligt vistas i en svensk kommun.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Hur? Det är det stora problemet. Landet har inga naturtillgångar.

Däremot har det stor potential som turistland. En fantastisk kust, ett fantastiskt vackert landskap, trevliga människor, vackra berg, magiska saltsjöar. Ett land jag definitivt kommer att återvända till många gånger. Något som vi svenskar skulle kunna göra är att börja turista i Rumänien. Det är lite som Italien, men mycket billigare (till och med språket påminner om italienska). En ökad turism skulle kunna göra en hel del för den rumänska ekonomin!

Jo det är väldigt vackert där och fina badstränder mot Svarta Havet. Jag var där med familjen när jag var i tioårsåldern ( när det fortfarande var diktatur).
Kommer inte ihåg så mycket mer av hur folk var än att de som jobbade på hotellen ville köpa folks jeans. Vi åkte hjulångare i Donaudeltat och såg bla flamingos. Sagolikt för en liten tjej med den stora floden, yppig växtlighet och de exotiska fåglarna.

Så det BORDE ju gå att utveckla turismen ordentligt där. Men huruvida de pengarna som turisterna kommer sprida i så fall kommer romerna på plats till godo är ju svårt att säga för det är nog inte de som kommer få jobben i första hand.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Jo, visst men om dom inte har råd att äta så måste EU ställa hårdare krav på hur länderna tar hand om sina egna medborgare. Tror inte riktigt problemet faktiskt ligger i att ett fåtal människor har fått tretton barn med olika handikapp som dom sen trots statens hjälp inte kan försörja. Arbetskraftsinvandring relativt fritt inom EU, ja visst! Men då ska man också försöka arbeta!

Som det är nu inbjuder det bara till människohandel och utnyttjande av diverse välfärdssystem.

Jag håller absolut med om att EU behöver ställa högre krav på hur medborgsländerna behandlar sina medborgare. I många fall är det rent bedrövligt, exempelvis vad gäller romer och hbt-personer.

Men jag kan inte riktigt se hur de rumänska tiggarna utnyttjar det svenska välfärdssystemet, om det var det du syftade på. De tigger ju, och utnyttjar alltså inte svensk välfärd i någon utsträckning att tala om.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Företag måste ju etablera sig där förstås. Det måste ju gå att producera grejer att sälja i Rumänien också.

De hade jättefina hästar i Rumänien när jag var där, en av turistturerna var ut till ett statsstuteri.

Men hur det gick med hästaveln sen vet jag ju inte. Kanske alla de fina hästarnas avkomlingar blivit nermalda i Findus lasagne.:crazy:

Så en marknad borde ju vara att exportera fina hästar.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Feta kärringar går det ingen nöd på, då hade dem inte varit feta

De kanske har problem med sköldkörteln och har inte råd att gå till läkare och köpa medicin? Du vet väl att låg sköldkörtelaktivitet har fetma som ett av symptomen?
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

En tanke jag fått många gånger - hur har de haft råd att ta sig ända från rumänien till sthlm (t ex)?

Jag läste om en kille som CYKLADE en stor del av vägen till Sverige för att leta upp en kvinna som han träffade när hon var på resa i Indien. Han hade inte råd med hela resan nämligen.

"Han flög till Kabul och cyklade sedan via Teheran och Istanbul till Wien".

Sen i Wien sålde han ett par tavlor och fick ihop till tågresa till Sverige.

Så OM man vill så går det nog att ta sig ganska billigt till Sverige även långt ifrån.

http://www.vagabond.se/artiklar/resmal/20041201/indiern-som-cyklade-till-boras
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Men systern är ju normalt i hemlandet, där det inte finns gratis sjukvård. Eller tror du att de är så korkade att de inte förstått att man kan gå till sjukhuset och få hjälp istället för att tigga?

Systern följer med på tåget för att visa hur sjuk hon är.;)
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Det är klart de tjänar pengar på att tigga, annars skulle väl ingen människa göra det? Däremot blir man näppeligen rik.

Nej, men enligt dig tillräckligt för att åka ToR regelbundet till sitt hemland för att lämna pengar till familjen. Det ska ju också försörja sig själva här, och vi har ju bra mycket dyrare priser på mat osv.

Men tyvärr är det så att många av dessa tiggare vi ser i storstan faktiskt är organiserade. Det är lätt att hämta dem från EU länder då de inte riskerar att bli utvisade, självklart finns det personer som verkligen behöver hjälp men de är tillräckligt smarta att söka annan sådan än att tigga från människor på stan.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

I Sverige finns det ingen som behöver vara hemlös eller tigga. Det finns hjälp att få.

Nja, det är inte helt sant. När jag flyttade hem efter ett antal år utomlands fick jag ingen hjälp överhuvudtaget. Varken från a-kassa eller socialen.

Hade jag inte haft det så bra som jag hade, att jag kunde få hjälp och lån från min fina familj, hade jag också hamnat på gatan.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

De kanske har problem med sköldkörteln och har inte råd att gå till läkare och köpa medicin? Du vet väl att låg sköldkörtelaktivitet har fetma som ett av symptomen?

Njae, man får sänkt ämnesomsättning och blir "svullen" i ansiktet men svälter man så blir man inte fet trots låg ämnesomsättning.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Nja, det är inte helt sant. När jag flyttade hem efter ett antal år utomlands fick jag ingen hjälp överhuvudtaget. Varken från a-kassa eller socialen.

Hade jag inte haft det så bra som jag hade, att jag kunde få hjälp och lån från min fina familj, hade jag också hamnat på gatan.

A-kassa får man väl inte om man inte samlat till det (kan inte sånt, aldrig utnyttjat).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp