ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

KL

Jag ger absolut inte pengar. Men gärna en rikskupong så att de kan få ett mål mat.
Sen så försörjer vi ju 13 lankeser på Sri Lanka, så jag går faktiskt förbi för det mesta när
det är insamlingar. Hur mycket tycker ni det är rimligt att lägga på "välgörenhet" per månad?

Jag arbetar heltid, har tre barn och lägger 3000 kronor i månaden på Sri Lanka. Det var ju meningen
att det skulle bli en affär för oss. Men det verkar mest vara förlust fast samtidigt så ser jag det som
ett bistånd till dem som bor där.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Ja, men det tror jag också...
Fruktandsvärt att det finns människor i europa idag som måste stjäla för sin överlevnad...
Jovisst är det tragiskt, men jag kan inte låta den tragiken dra ner mitt företag därför att det stjäls bränsle o maskindelar.
Den som kommer till Sverige ska sköta sig, annars ska faan ta honom.
Och dessa individer gör samma val som vi övriga då vi tar en finansiell risk. Lönar sig risken, tjänade vi på det, alltså gör vi det igen. Vi ska då naturligtvis se till så att risken blir för hög och kostnaderna med så att vi inte belönar beteendet.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Ja, jag tyckte det var lättare att hantera frågan när jag "visste" att det rörde sig om människohandel, då kunde jag stålsätta mig och tänka "det är fel att bidra till traffiking, det är en fråga för socialtjänsten".

Är de här "frivilligt" (hur frivilligt det är kan man ju diskutera) så hamnar de ju i en helt annat ställning juridiskt och med det sociala ansvaret. Eller snarare, i ett skyddsnät med maskor stora som svarta hål.

Då blir det genast jobbigare för mig. Speciellt eftersom jag egentligen ogillar välgörenhet, det ska inte ligga på frivilliga orginsationer och privata initativ när det gäller sociala problem här. Så det är ett helt annat dilemma.

Om man stör sig på att tiggare och hemlösa har till exempel mobiler så undrar jag om man tänkt längre än näsan räckt? Livet är verkligen hur krångligt som helst när man är utslagen, och saknar man telefon är man än mer körd.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Nope, jag ger inga pengar alls. Det händer att man råkar ut för någon som på buss eller tåg lägger en lapp på sätet bredvid en med en förfrågan om man kan skänka en slant till deras jätte sjuka syster. Jag brukar lämna tillbaka lappen och be dom uppsöka sjukhuset med systern så får de den hjälp som behövs.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Då blir det genast jobbigare för mig. Speciellt eftersom jag egentligen ogillar välgörenhet, det ska inte ligga på frivilliga orginsationer och privata initativ när det gäller sociala problem här. Så det är ett helt annat dilemma.
Egentligen ska det ju inte det, men de organisationerna behövs ju också, speciellt med tanke på den byråkrati som finns inom myndigheterna. Man hinner ju svälta ihjäl innan man ens får en tid på socialförvaltningen.

Jag tycker att det är jättebra att diverse kvinnojourer finns, att Frälsningsarméns soppkök finns, att Stadsmissionen bjuder på kaffe under vinternätterna etc. Det är värt en hel del för de som sitter i den situationen.

Om man stör sig på att tiggare och hemlösa har till exempel mobiler så undrar jag om man tänkt längre än näsan räckt? Livet är verkligen hur krångligt som helst när man är utslagen, och saknar man telefon är man än mer körd.
Fast det är ju så det är med allting hos svenskarna. Är man tex sjukskriven så är det många som tycker att man knappt kan få skratta, för kan man det så är man tillräckligt frisk för att jobba. Det är så himla svart-vitt i Sverige på det viset.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Fast jag har flera gånger innan den där artikel om att droga barnen kom upp ifrågasatt varför barnen kan sova så himla mycket. Jag vet då ingen 2-åring som sover så mycket som tiggarnas 2-åringar gör. Och man ser ju att de andas så de lever ju!

De som har egna barn eller de som kan lite om barn fattar ju att det inte står rätt till. På Kungsgatan i Göteborg har vi haft en kvinna som sitter med typ en 2-åring och den sover hela tiden. Jag ser dem flera gånger i veckan på olika tider på dygnet, och det barnet kan inte vara annat än drogat. Annars hade den inte bara sovit hela tiden.

Barnet kanske inte sover, utan ligger och blundar och väntar på att dagen ska ta slut? Det är väl ett barn som inte har möjlighet att leka, springa omkring, göra allt det som barn ska göra i den åldern, eftersom mamman måste tigga för att försörja dem, och det inte finns någon som kan passa barnet under tiden. Och då är det väl inte orimligt att barnet, som måste sitta stilla hela dagen, till slut mest bara ligger ner och blundar och försöker stänga ute omvärlden. Att vara tiggare är ju enormt passivt, jag skulle tro att det är oerhört psykiskt slitsamt att dag ut och dag in sitta helt stilla på en fläck, inte göra något, inte röra sig, bara sitta. Och samtidigt måste man göra det, för annars får man inte äta. Hemskt, jag tror ingen gör det som har något vettigt alternativ.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Nope, jag ger inga pengar alls. Det händer att man råkar ut för någon som på buss eller tåg lägger en lapp på sätet bredvid en med en förfrågan om man kan skänka en slant till deras jätte sjuka syster. Jag brukar lämna tillbaka lappen och be dom uppsöka sjukhuset med systern så får de den hjälp som behövs.

Men systern är ju normalt i hemlandet, där det inte finns gratis sjukvård. Eller tror du att de är så korkade att de inte förstått att man kan gå till sjukhuset och få hjälp istället för att tigga?
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Nej... Absolut inte pengar.

Jag gillar inte denna "busslastningen" av tiggare från öststater... inte deras fel men det måste bli lagförslag på att förbjuda tiggeri.

"Ärligt" hemlösa skulle jag hellre hjälpa med matkupong eller "biljett" till sovplats om det fanns.

Detta organiserade tiggeriet får mig att gå i taket...

Varför måste det bli lagförslag?

Jag ger gärna tiggare pengar, ifall jag råkar ha kontanter på mig. Ger mycket hellre pengar än mat etc, så kan de ju själva välja vad de behöver köpa - mycket större chans att det blir rätt än om jag ska försöka gissa och kanske ger en macka till nån som egentligen är törstig, eller en flaska vatten till nån som försöker få ihop pengar att skicka till sina gamla föräldrar därhemma.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

"Ärligt" hemlösa skulle jag hellre hjälpa med matkupong eller "biljett" till sovplats om det fanns.

Ja tänk vad bra det hade varit om det fanns någonstans man kunde köpa mat och/eller sovplats åt människor som är hemlösa. Det hade ju varit jättebra! Dels att man skulle kunna köpa på nätet och att det fördelas åt dem som behöver det på plats och dels att man kunde ge ett faktiskt bevis som man skrev ut hemma till någon som man träffade på ute på stan. Jag tror att människor hade fått upp ögonen på ett annat sätt än idag när man givetvis kan skänka pengar åt olika organisationer som hjälper behövande på olika sätt men att man aldrig ser vart pengarna går. Att det blev mer konkret när man kan hjälpa en människa direkt på plats. Skulle det då vara en falsk tiggare man ger biljetten till som faktiskt har ett hem att gå till så skulle ju inte biljetten vara bortkastad ändå eftersom de som inte blivit använda skulle fördelas till de som behövde dem av dem som jobbade där. Kanske att de med biljett fick komma in en timme tidigare eller så. Det går ju säkert att hitta lösningar.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Barnet kanske inte sover, utan ligger och blundar och väntar på att dagen ska ta slut?
Barnet kan givetvis vara helt apatiskt.
Oavsett så är det hemskt. Och med alla rykten som går världen över att vuxna drogar eller super barnen fulla för att de ska ligga still så är det någonting som säger mig att alla barnen inte bara är apatiska.

Men visst. Det går ju inte att utesluta att barnet är helt apatiskt. Precis som det inte går att utesluta att barnet inte är däckat av någon drog. Barnet behöver ju testas för att vi ska få svar på det.

Jag har dock en känsla av att i detta sammanhang så är girigheten större. Ingen rök utan eld. Får kvinnor med barn in mer pengar och anser många att dessa barn ändå inte har något människovärde så är det nog rätt så många som tipsar om hur man får barnen att ligga still så att kvinnorna drar in mer pengar.

Har du läst artikeln om de drogade tiggarbarnen?
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Jag tror att det finns massor av rök utan eld i såna här fall. Jämför exempelvis med alla teorier om apatiska flyktingbarn, organiserade tiggarligor som tjänar skjortan, osv. Folk verkar väldigt benägna att vilja tro på ondska och sammansvärjningar och allt möjligt, snarare än den enklare förklaringen att folk faktiskt är så eländigt fattiga och har det så eländigt att det är därför de tigger, blir apatiska, osv. Ibland (ofta) är sanningen just så eländig som den verkar, det finns inga stora konspirationer och folk som egentligen har det mycket bättre än de låtsas, utan de har det sådär eländigt på riktigt, och det är därför de ser ut att ha det så eländigt. Occams rakkniv, så att säga. Folk verkar fattiga och apatiska för att de är fattiga och apatiska.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Jag tror att det är så att folk kan inte tänka sig in i hur illa det faktiskt kan vara. Hur hemskt livet faktiskt är för vissa människor. De kan inte förstå utan tror hellre på att det är organiserade ligor som ligger bakom och att de som sitter och tigger gör det för att de är för lata för att jobba och tycker att det är kul och sitta och tigga och lura människor. Att de egentligen har guld och fina herrgårdar hemma.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Har finns det manga sma restauranter och kafeer dar man kan kopa ett extra mal mat/kopp kaffe och hemlosa sedan kan ga och fraga om det finns en "extra". Kanske nagot att jobba for i Sverige ocksa?
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Saken är väl att de rumänska tiggarna i Sverige i första hand behöver pengar, de tigger för att kunna försörja sina barn och sig själva hemma i Rumänien. De är inte här hela tiden, de åker hem emellan och kommer tillbaka när pengarna är slut. Att ge dem mat löser ju inte deras huvudproblem, som är hur de ska kunna försörja sin familj i rumänien, och ge dem sjukvård. Sjukvården i rumänien är inte gratis, och många har handikappade barn eftersom mödravården varit allt annat än bra.

Det är ganska stor skillnad mot svenska medborgare som tigger, de har nästan alltid missbruksproblem eller liknande. Som svensk medborgare har du rätt till soc, det har du inte som rumänsk. Då kanske man vill ge mat istället för pengar, för att man tror att pengar kommer användas till att finansiera missbruk.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

KL

Ger aldrig något till tiggare.
Här i Sthlm uppmanas vi tom av polisen att inte ge pengar till dem då de enligt "rykten" kan tjäna upp till 2500kr / dag. http://newsvoice.se/2013/03/11/en-t...en-manadslon-motsvarande-24000-kr-fore-skatt/ (en artikel jag hittade från i år)

Att det enligt DN inte är så "köper" jag inte.
Har personligen sett folk som skänker 100lappar till tiggare, så jo de tjänar PENGAR på sin verksamhet här i Sthlm.
Om det sen går till organiserade ligor (oavsett ändamål) är en ännu större anledning till att inte bidra. För som sagt att göra det lönsamt att tigga i Sverige innebär att vi kommer se fler tiggare här. Och nej den bilden undviker jag helst...
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Alla tiggare / hemlösa är verkligen inte missbrukare.

Ditt inlägg får det att låta som om alla som tigger eller sitter på gatan har ett beroende.

Jag tycker man har problem med sina fördomar och är ganska trångsynt om man tror en sådan sak bara för att man läser mitt inlägg. Framför allt som jag inte skrivit att alla är det. Men risken finns.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Det är klart de tjänar pengar på att tigga, annars skulle väl ingen människa göra det? Däremot blir man näppeligen rik.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

*Kl*
Ger heller aldrig någonting till tiggare. Tycker det är jättesorgligt men vi bor i ett land där man inte behöver tigga (i alla fall inte på gatan som långsiktig försörjningsmetod) om man klarar av tillräckligt mycket för att orka ta sig till soc och gör man inte det så är väl snarare sjukhuset rätt plats att ta sig till. Tror tyvärr att enda sättet att slippa det är att göra det olagligt för att i sådana fall se till att människorna får den hjälp dom behöver när polisen ta dom om inte innan.

Här är det aldrig "dom vanliga" alkisarna och uteliggarna som sitter och tigger utan dom går möjligtvis och samlar burkar eller sitter någonstans utan det är enbart någon form av människosmugglarligor som släpat hit folk från Rumänien/Slovakien/Slovenien och säkert andra länder också. Tror inte ett dugg på att det är dom stackars människorna som tigger/stjäl som får pengarna i dom fallen.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Alltså, det är sent och jag kanske missförstår, men vad är det som hindrar dig från att leva på knäckebröd och vatten och ge bort resten för att låta någon annan leva ett drägligt liv..??

Hade jag haft något "resten" hade jag så gärna gett bort det. Nu lever jag utan inkomst så det är inte så himla lätt att ha något över efter hyra, el, minsta möjliga på busskort och lite basal mat eftersom jag inte ännu får något från a-kassan efter dryga två månaders arbetslöshet.

Pratar vi om samma sak här? Jag syftade på DN:s artikel om att de kollat upp ifall tiggare tillhörde ligor osv.
Jag skulle aldrig reagera på att någon pratade i mobil - möjligtvis om personen satt sär med en splitterny iPhone 5 eller dyl men inte ens då skulle jag nog tänka så många snäpp längre.
Att någon har fina kläder är inte heller något jag lägger så stor vikt vid - man kan ju som sagt fått dem från stadsmissionen eller något, folk slänger ju otroligt mycket fint och nästan nytt och det är ju bra att det kommer till användning.

Nej - jag missuppfattade dig och jag ber om ursäkt - jag trodde att du menade Laila Bagges inlägg.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Jag tycker man har problem med sina fördomar och är ganska trångsynt om man tror en sådan sak bara för att man läser mitt inlägg. Framför allt som jag inte skrivit att alla är det. Men risken finns.

Nja. Nu skriver du:

"Jag ger faktiskt inte pengar till tiggare. Skulle jag ge någonting skulle jag hellre ge kläder, mat osv. Bara för att jag vet att beroenden oftast kan vara starkare än hunger och att jag vill veta att gåvor gör dom nytta."

Det låter som om du kategoriskt beslutat dig för att inte ge pengar till tiggare för att du tror att de är beroende.

Jag är varken trångsynt eller fördomsfull men jag har tack och lov förmågan att läsa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp