Getingbo, nojjar!

Monstermom

Trådstartare
Monster och jag var precis ute på promenad, han lyckades springa rakt i ett jordgetingbo! Eftersom han är som han är tvärnitade han och försökte anfalla så fort det gjorde ont, istället för att fly... Jag fattade inte vad han höll på med där han stod och ruskade på sig och högg i luften, så jag ropade honom till mig. Efter kom svärmen. Han och jag fick springa länge och väl innan de slutade förfölja och sticka oss. Jag fick en del stick, men Monster fick nog massor. Han har flera väl avgränsade här och där på benen, ett som lär göra gudförbannat ont mellan trampdynorna på en framtass, flera bulor på huvudet - och en gigantisk pärnäsa! De stack honom flera gånger mitt på nostryffeln, han har en boll istället för nos. :eek:

Vi fick springa ett bra tag, och sen ta en rejäl omväg för att ta oss hem, och vi har varit hemma 5-10 minuter, så jag kan säga rätt säkert att han inte reagerar allergiskt i alla fall eftersom en sådan reaktion borde visat sig redan. Men svullnaden i ansiktet oroar mig ändå lite, han fick så många stick! Han är pigg och alert, om än tydligt irriterad på flera av sticken. Han andas obesvärat (även genom bollen). Hade det bara varit några stick hade jag inte gjort mer än tagit det lite lugnt och hållit ett öga på honom, men nu blir jag lite orolig då det (förmodligen, jag har ju inte kunnat räkna) blev så väldigt många så nära luftvägarna... Jag har inte någon större koll på hur och hur snabbt svullnaden från stick sprider sig på hundar? Jag har för mig att den brukar gå ner mycket snabbare på dem, bara några timmar efter sticket är det nästan borta? Jag har helt enkelt inte tagit det på så stort allvar förr att jag lärt mig sådana här saker (vet ju att det gör ont och sen går det över, typ), men nu nojjar jag! Jag har ca 5 mil till ett jouröppet djursjukhus (hurra, förr fanns bara distriktarna!) och har googlat bästa resväg och lagt in deras akutnr i telefonen. Men vad tror ni? Hur snabbt borde han börja verka sämre eller bättre? Något annat att hålla ögonen på utöver andning och vakenhet?

Jag har givetvis läst info om getingstick, och har som sagt varit med om det förr i mindre skala. Men jag skulle uppskatta - om inte annat så för mina nervers skull - erfarenheter från er också... :crazy:

(Själv fick jag bland annat en fullträff mitt på ögonlocket, så han är pärnäst och jag är enögd...)
 
OK, nojjar lite mindre nu.... :o

Stora bollnäsan ser redan ut att krympa lite. Har mätt svullnaden nu så jag ska kunna veta säkert. O_o
 
Har ingen erfarenhet eller kunskap om getingstick, men hoppas ni kryar på er snabbt båda två! Skönt om svullnaderna redan är på nedgång!
 
Åh gud, det där är min mardröm! :eek:

Jag hade typ badat hunden i salubrin och ringt veterinären och gråtit. Väldigt rationellt :angel:

Haha, ja det var ju också en plan. Jag kunde bara halvgråta dock, eftersom ena ögat är begravt nånstans inne i ett svullet köttberg! :wtf::laugh:
Plus att jag var helt slut efter att ha försökt springa ifrån ilskna getingar uppför berget. *tröttsmiley*

Men nu är Monsters näsa mest bara lite sned åt ena hållet, och bortsett från att han verkligen inte gillar flugor just nu verkar den värsta pärsen vara passerad. :up:
 
Allergireaktion kan komma väldigt snabbt, några minuter bara. Men det kan också dröja lite längre. Min första hund fick ett stick i munnen. Det var 100 meter till bilen o sen 500-600 meter till vetten i bil, hade det varit längre hade han inte klarat sig. Svullnaden bara "for upp" och täppte igen andningsvägarna.
 
Åh fyfan rent ut sagt! :nailbiting:
Jag hade säkert gjort som @Blueberry, jag fick ångest bara häromdagen när kattungen spytt. :angel:

Min boxer har svullnat upp ett par gånger med bölder över hela kroppen, reaktionen har alltid kommit en stund efter att vi varit någonstans så vad hon reagerat på har vi ingen aning om. Första gången blev hon ganska medtagen, så vi åkte akut till veterinär där hon fick en kortisonspruta och sen satt vi i hans soffa nån halvtimme tills hon blev sig själv igen! Andra gången gick det över av sig själv, sen dess kan jag inte minnas att det hänt igen. Jättekonstigt.

@dpmatte Gud så otäckt!
 
Allergireaktion kan komma väldigt snabbt, några minuter bara. Men det kan också dröja lite längre. Min första hund fick ett stick i munnen. Det var 100 meter till bilen o sen 500-600 meter till vetten i bil, hade det varit längre hade han inte klarat sig. Svullnaden bara "for upp" och täppte igen andningsvägarna.

Åh fy vad läskigt! Monster är dock helt OK idag, bara några små bulor kvar här och där (ingen större än en enkrona), och lite getingskrammel här och där i pälsen från getingar han lyckades mosa... Själv är jag jättesvullen och stel, men han (som fick väldigt många gånger fler stick än jag!) är sig själv igen :)

Himla tur det gick bra för din hund trots reaktionen! :up:
 
Åh fyfan rent ut sagt! :nailbiting:
Jag hade säkert gjort som @Blueberry, jag fick ångest bara häromdagen när kattungen spytt. :angel:

Min boxer har svullnat upp ett par gånger med bölder över hela kroppen, reaktionen har alltid kommit en stund efter att vi varit någonstans så vad hon reagerat på har vi ingen aning om. Första gången blev hon ganska medtagen, så vi åkte akut till veterinär där hon fick en kortisonspruta och sen satt vi i hans soffa nån halvtimme tills hon blev sig själv igen! Andra gången gick det över av sig själv, sen dess kan jag inte minnas att det hänt igen. Jättekonstigt.

@dpmatte Gud så otäckt!

Åh, det skulle jag också nojja över! Att inte ens veta vad det är som hänt med hunden! Mardröm... :nailbiting:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har velat fram och tillbaka om jag ska skriva en sån här tråd. Egentligen vet jag svaren men vill bara bolla lite tankar och...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 668
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 551
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 306
Senast: Lager
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 554
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp