Gigantiska trutar i Riga

Bukefalos 30 år!

fejko

Trådstartare
Har varit på jobbmöte i Riga. Vi besökte de berömda Zeppelinarhangarerna där det är marknad och utanför var det gigantiska trutar. Är de en annan sort än vi har i Sverige? De var större, prickigare och hade en kantigare huvudform än svenska trutar.

Vi har flera trutarter i Sverige, så det beror på vilka du jämför med? Havstruten är störst, men gråtruten är den som har mest "prickig" vinterdräkt. Kolla på antingen havstrut i juvenil dräkt eller gråtrut i vinterdräkt.

Om jag inte minns fel så är havstruten den största trutarten som finns på jorden.

Wikipedia har bra bilder på havstrut i olika utvecklingsstadier.

Vi har flera trutarter i Sverige, så det beror på vilka du jämför med? Havstruten är störst, men gråtruten är den som har mest "prickig" vinterdräkt. Kolla på antingen havstrut i juvenil dräkt eller gråtrut i vinterdräkt.

Om jag inte minns fel så är havstruten den största trutarten som finns på jorden.

Wikipedia har bra bilder på havstrut i olika utvecklingsstadier.
IMG_0811.webp

Trutunge syns inte på bilden men den var mycket större än svenska trutar

Det går inte att säga "större än svenska trutar" eftersom vi har flera trutarter varav en (havstrut) förmodligen är den största trutarten. Den på bilden skulle jag tro är en gråtrut i vinterdräkt. Större än silltrut, mindre än havstrut. Allihop är arter som finns både i Sverige och i Baltikum.

(Tycker dessutom att den här ser rätt liten ut för att vara en fullvuxen trut, om inte möblerna är enorma. :confused: Det vore inte alls konstigt om du sett flera arter på samma ställe.)

Det går inte att säga "större än svenska trutar" eftersom vi har flera trutarter varav en (havstrut) förmodligen är den största trutarten. Den på bilden skulle jag tro är en gråtrut i vinterdräkt. Större än silltrut, mindre än havstrut. Allihop är arter som finns både i Sverige och i Baltikum.

(Tycker dessutom att den här ser rätt liten ut för att vara en fullvuxen trut, om inte möblerna är enorma. :confused: Det vore inte alls konstigt om du sett flera arter på samma ställe.)
Jag skriver att det är en unge. Jag är uppvuxen på västkusten och har sett trutar i hela mitt liv. Men dessa var mycket större än de jag har sett tidigare.

Jag gissar att det är en gråtrutunge.

Jag skriver att det är en unge. Jag är uppvuxen på västkusten och har sett trutar i hela mitt liv. Men dessa var mycket större än de jag har sett tidigare.

Jag gissar att det är en gråtrutunge.

Nej, det är inte en unge. Det är vuxendräkt, och alla trutarter tar tre år på sig att sätta vuxendräkt.

Om du inte råkar ha sett havstrut tidigare så må det vara så, men de finns här på västkusten året om (och längs norrlandskusten under häckning). 1,5-1,7 meter i vingspann.

Gråtruten är uppemot 1,5 meter i vingspann och silltruten något mindre, men havstruten uppfattas som "väldigt stor" för att den är så grov.

Senast ändrad:
Nej, det är inte en unge. Det är vuxendräkt, och alla trutarter tar tre år på sig att sätta vuxendräkt.

Om du inte råkar ha sett havstrut tidigare så må det vara så, men de finns här på västkusten året om (och längs norrlandskusten under häckning). 1,5-1,7 meter i vingspann.

Gråtruten är uppemot 1,5 meter i vingspann och silltruten något mindre, men havstruten uppfattas som "väldigt stor" för att den är så grov.
Den såg bäbisaktig ut och just den här var inte så stor men vi såg andra som var större. Ska kolla om min kollega har en bättre bild?

Nu har jag snackat med Chatgpt och man får ta det för vad det är men tydligen är trutarna i Rigabukten korsningar mellan gråtrut, kaspisk trut och vittrut. Det är därför de ser ut som gatukorsningar ibland prickiga och med kantiga huvuden. Dessutom lever de utanför saluhallarna så tillgången till mat är god och de verkar vara tolererade av Rigaborna.

Alltså, jag tror inte att ChatGPT är den bästa källan då det gäller arter.

Känns ju tveksamt att det finns en lokal population i Rigabukten som utgörs av en trevägskorsning av trutar.

Du kan ju exempelvis kolla Wikipedias sida för fåglar som förekommer i Lettland istället:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_birds_of_Latvia
Tryck på 'Gulls' och gå igenom dem som har ett latinskt namn som börjar på 'Larus'. De flesta sidor om arterna finns även på svenska.

Vittruten är inte direkt jättevanlig i Östersjön, knappast Kaspiska truten heller.

Håller med @Sassy om att det här ser ut som en gråtrut.

Nu har jag snackat med Chatgpt och man får ta det för vad det är men tydligen är trutarna i Rigabukten korsningar mellan gråtrut, kaspisk trut och vittrut. Det är därför de ser ut som gatukorsningar ibland prickiga och med kantiga huvuden. Dessutom lever de utanför saluhallarna så tillgången till mat är god och de verkar vara tolererade av Rigaborna.

Det där är helt fabulerat. :rofl:
Havstrut är kantigare än gråtrut och silltrut. Gråtrut är prickig i vinterdräkt hela livet. Havstrut är mer eller mindre prickig sina tre första levnadsår. Vittrut häckar inte så långt söderut över huvud taget.

Jag jobbar alltså varje dag tillsammans med människorna som beställer forskningen om hur just sjöfågel rör sig över Östersjön och när.

Svarar alla: Visst kan Chatgpt fabulera, men man kan ju dubbelkolla och ofta finns det något korn av sanning.

De trutar jag såg var absolut korsningar, de hade inte någon enhetlig typ och kaspisk trut och vittrut finns i området (bilden jag visade är dock inte så representativ). Det är också så att trutarna samlas utanför saluhallarna där det finns gott om matspill och de är tolererade av människorna, så de knallar omkring bland besökarna.

Lite roligt tyckte jag det var. Riga verkar vara en stad som gillar sina trutar!

Liknande trådar

• Tips för kanin för att undvika magatoni (trumsjuka)?
  • Polyper i nosen?
  • En hund till?
  • Lämplig kattras?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka