Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi har flera trutarter i Sverige, så det beror på vilka du jämför med? Havstruten är störst, men gråtruten är den som har mest "prickig" vinterdräkt. Kolla på antingen havstrut i juvenil dräkt eller gråtrut i vinterdräkt.
Om jag inte minns fel så är havstruten den största trutarten som finns på jorden.
Wikipedia har bra bilder på havstrut i olika utvecklingsstadier.
Trutunge syns inte på bilden men den var mycket större än svenska trutar
Trutunge syns inte på bilden men den var mycket större än svenska trutar
Jag skriver att det är en unge. Jag är uppvuxen på västkusten och har sett trutar i hela mitt liv. Men dessa var mycket större än de jag har sett tidigare.Det går inte att säga "större än svenska trutar" eftersom vi har flera trutarter varav en (havstrut) förmodligen är den största trutarten. Den på bilden skulle jag tro är en gråtrut i vinterdräkt. Större än silltrut, mindre än havstrut. Allihop är arter som finns både i Sverige och i Baltikum.
(Tycker dessutom att den här ser rätt liten ut för att vara en fullvuxen trut, om inte möblerna är enorma.Det vore inte alls konstigt om du sett flera arter på samma ställe.)
Jag skriver att det är en unge. Jag är uppvuxen på västkusten och har sett trutar i hela mitt liv. Men dessa var mycket större än de jag har sett tidigare.
Jag gissar att det är en gråtrutunge.
Den såg bäbisaktig ut och just den här var inte så stor men vi såg andra som var större. Ska kolla om min kollega har en bättre bild?Nej, det är inte en unge. Det är vuxendräkt, och alla trutarter tar tre år på sig att sätta vuxendräkt.
Om du inte råkar ha sett havstrut tidigare så må det vara så, men de finns här på västkusten året om (och längs norrlandskusten under häckning). 1,5-1,7 meter i vingspann.
Gråtruten är uppemot 1,5 meter i vingspann och silltruten något mindre, men havstruten uppfattas som "väldigt stor" för att den är så grov.
Den såg bäbisaktig ut och just den här var inte så stor men vi såg andra som var större. Ska kolla om min kollega har en bättre bild?
Nu har jag snackat med Chatgpt och man får ta det för vad det är men tydligen är trutarna i Rigabukten korsningar mellan gråtrut, kaspisk trut och vittrut. Det är därför de ser ut som gatukorsningar ibland prickiga och med kantiga huvuden. Dessutom lever de utanför saluhallarna så tillgången till mat är god och de verkar vara tolererade av Rigaborna.
Som tidigare nämnt så är havstruten störst i Europa. Måsarterna parar sig inte med varandra, jag skulle verkligen inte använda mig av Chatpgd som infokälla.
Visa bifogad fil 176040