Gillar inte lek?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag har en liten fundering ang det här med lek som diskuteras i en annan tråd. Det är ju ett jättebra sätt att berömma och skapa relationer som sagt men mammas hund(dvärgschnauzer hane, 9 år)verkar inte gillla att leka:confused:
Nån gång kan det hända att han leker tafatt(han tar en leksak och så ska man jaga honom)och det gör han under glada grymtningar men nästan genast springer han in under ett bord lr dylikt och vill inte komma fram...

När det gäller andra former av lek, både med människor och hundar, ser han nästan lite...ja inte pressad ut som om det skulle vara en stressande upplevelse men han verkar väldigt obekväm och viker undan med blicken och drar sig undan...Vad handlar det om? Vi har haft honom sen han var 12 veckor och har alltid försökt leka på olika sätt men han har alltid varit sån här...
Han är även i övrigt en väldigt lugn och försiktig hund men ingen har fått intrycket att han är osäker eller rädd utan bara försiktig. Han har alltid fått vara med oss överallt, stallet, jobbet, utflykter och kortare resor tex. till fastlandet osv och det har aldrig vart några problem. Det är just det där med att leka... Vad kan det här bero på? Jag oroar mig till och från att han kanske inte mår så bra "innuti" så att säga men det är ju svårt att fråga honom....:(
I övrigt verkar han helt nöjd med livet, älskar långpromenader i skogen, äter bra och mår finfint...

Sv: Gillar inte lek?

Kan ju bara svara för min dvärgschnauzer tik Tuva på 6 år.

Hon gillar inte att leka med andra hundar. Jag kan lätt få igång henne för lek likså min mor och hennes sambo. Men aldrig att hon skulle göra det med andra hundar. Hon inbjuder till lek i ca 5 s. Svarar den andra hunden på inviten blir hon totalt ointresserad.

Har även en Jack Russel tik har inte haft henne så länge men hon är heller inte intresserad av lek. vare sig med oss eller andra hundar. Hon föredrar att bli klappad/kelad med. Nu börjar hon visa lite intresser för lek när vi drar igång Tuva men inte till den grad att hon vill vara med och leka hon håller sig i kanten och föredrar att titta på.

Har träffat på flera hundar som varit hur lekfulla som helst men sen när de blivit äldre helt avtagit. Precis som att sånt där sysslar vi inte med när man blivit vuxen :D

Leker er hund med andra hundar eller är han ointresserad av det med?

Andra hundar är han helt ointresserad av att leka med, ser mest besvärad ut och drar sig undan. Människor han känner kan han som sagt leka en liten liten stund med...
Min moster äger hans äldre bror och han är väl inte heller särskilt lekig av sig men visar iaf intresse och leker gärna med sin kompis där hemma.
Kan det vara så att dvärgschnauzrar inte är så lekfulla av sig då? Hur beter sig din tik när hon leker? Är hon frammåt och "med" hela tiden eller drar hon sig undan leken efter bara en stund?

Har en Dvärgschnauzer hane på 11 år och han leker fortfarande lika mycket som han gjorde när han var valp! Han är fortfarande precis lika interreserad av sina pipande gosedjur som han alltid varit. Däremot är han så mycket lugnare i sinnet än andra dvärgschnauzrar jag mött. De brukar vara otroligt energiska och verkligen in för det här med lek, nästan så att de inte slutar om man själv inte säger till.
Jag antar att det snarare ligger i individen och inte i rasen, om du förstår vad jag menar.

Tuva är lätt att få igång lek på. Med andra hundar som sagt så iognerar hon dem efter att de visat intresse men om du tar fram en pinne/boll/trasa kan hon hålla på i evigheter. Man får passa lite då hon lätt blir manisk och kan inte göra annat än hålla koll på leksaken.

Men hon är lätt att få igång med lite löjliga ljud från min sida och att man petar på hennes tassar Då kommer det lila monstert fram och vi får igång en liten tävling om vem som kan göra löjligast ljud. Tur man oftast leker med henne ute hos mamma i skogen när ingen ser *s*
Så med oss är hon framåt och med hela tiden. Set är vi som avslutar lejen.

Tuvas halvbror är av den lekfulla natiren och även en anan dvärgschnauzer jag känner. De leker hejvilt med andra hundar och människor. Halvbrodern tycker det är himla tråkigt att Tuva slutat leka med honom.

Hon slutade bli lekfull med andra hundar när hon var 1½-2 år

Ja att alla individer inom samma ras inte är exakt lika förstår jag ju:)
Men det är inget att oroa sig över att min Birk inte är så intresserad utan han gillar de helt enkelt inte antar jag?
Han är också väldigt lugn i alla situationer, har nog aldrig sett honom nervös eller uppjagad, på nyår går han gärna med ut i trädgården och kollar fyrverkerier utan att blinka ens när de smäller som högst.

Ja skulle nog helt enkelt bara acceptera att din Birk int eär lika leksugen som många andra hundar är. Så länge det inte verkar som om man mår dåligt på något sätt, vilket han ju inte verkar göra, så finns det väl inget att oroa sig över! Hur har ni fått honom att vara så orädd för smällare?
Min lilla Spike tillåter mig knappast att tugga tuggummi för att han tror att jag kommer smälla sådär som man kan göra med det :S

Ja han verkar ju som sagt må prima på alla sätt och vis i övrigt så det är väl ingen fara:)
Vi har aldrig gjort nån stor grej av de där med smällare eller nyårafton. Inte stängt in honom eller gullat extra med honom eller nåt annat ovanligt och han har väl sett att vi inte reagerar och tänkt att då är det väl inte så farligt antar jag.

Liknande trådar

Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 152
Senast: snöflingor
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 045
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa... 2
Svar
26
· Visningar
5 558
Senast: Enya
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara... 2
Svar
34
· Visningar
8 376
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka