GJORDEN glider bak? Hur långt bak kan man spänna..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 782
E

Egonson

Upptäckte i går efter ridturen att gjorden hade flyttat sig bakåt kanske 4-5 cm.
Hittils har jag spännt den där den enligt rekommendationer "ska" vara, alltså ca 10 cm bakom frambenet. Det kanske är för långt fram för min sadel eftersom den flyttar sig sen?
Sadeln glider inte bak utan bara gjorden.

Jag har ju en bomfri Barefoot sadel, där sitter ju lädren och gjorden ganska långt bak, jag har med vilje spännt gjorden lite längre fram eftersom jag fått för mig att det blir fel om den hamnar för långt bak.

Men det kanske inte gör nåt?
Hur långt bak spänner ni gjorden på era hästar, hur långt bak kan man spänna den utan att det skadar eller blir obehagligt hästen?
Min häst är inte slät under buken utan har ganska tydliga "bulor", om man ser på den här illustrationen har hon muskel"bulorna" i området under magen vid nr 53 "M Pectoralis Ascendens", vet inte om det kan påverka hästen neg. om man spänner gjorden på dedär "bulorna"?
http://user.tninet.se/~xvj408j/musklers.html

Så här ser det ut när gjorden ligger där den "vill" vara, möjligen ännu 1 cm längre bak.
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/Pllarna025.jpg
Kanske fel av mig att vilja spänna den för lågnt fram?

Kan man spänna den längre bak, finns det ngt optimalt läge för gjorden eller beror det på sadeln vart man ska spänna?

Sv: GJORDEN glider bak? Hur långt bak kan man spänna..

Jag tycker inte det är för långt bak.

Har en likadan sadel som dig och spänner minst lika långt bak om inte lite längre bak på vissa hästar.

Ingen av mina har reagerat..

Sv: GJORDEN glider bak? Hur långt bak kan man spänna..

Okej. Jag var inte säker på att det var ok att spänna så långt bak eftersom jag inte har sett någon annan göra det, eller hört/läst heller för den delen.
Tänkte om det kunde trycka på fel ställe på nåt sätt.

Jag med mina funderingar, dom tar ALDRIG slut :p

Liknande trådar

Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
493
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 675
Senast: Ceta
·
Hästvård Jag har fått hem en ny häst och hon verkar va lite ojämt musklad. Jag har märkt att sadeln glider lite lite till höger (det varvet hon...
Svar
2
· Visningar
698
Senast: Lilla_momma
·
Utrustning Jag rider nu i min gamla Rössli som jag trivts väldigt bra i men på sistone upplever jag att min sits blivit sämre. Hästen är ung och...
Svar
14
· Visningar
2 739
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka