Glansiga pållar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tican
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 3 887
T

Tican

Hur ofta duschar ni era hästar? Vad har ni för schampo och pälsglans? Hur noga är ni med att era hästar ska vara spegelblanka och se välborstade ut, och hur gör ni för att hålla dem fina?

Sv: Glansiga pållar

Jag duschar aldrig min häst på vintern eftersom vi har uteboxar och då blir det för kallt. Däremot spolar jag benen varje dag.
Jag använder foxfire pälsglans och borstar hästen istället;)

Jag duschar nästan bara inför tävlingar om det behövs. Ibland nöjer jag mig med att bara borsta om det inte är en så viktig tävling och han är relativt ren (värst är torkad lera som gör min mörka häst grå). Detta år har jag inte badat fullblodet en enda gång :o
Jag tycker att de brukar glänsa rätt så bra ändå om de får behålla sitt normala fett.

Bästa sättet att få en glänsande häst är att den mår bra, får bra foder osv. :) Jag ger olja och det kan hjälpa till och få glansig päls.

Alltså det där beror väll på, jag tävlar ju inget direkt en så länge så hittills brukar jag bara duscha min häst kanske två gånger om året, en gång på våren när det börjar bli varmt och sedan en gång på höstkanten. Annars om jag duschar henne brukar det bara vara för att jag ska spola eller duscha henne efter ridning och då brukar jag använda linimentschampo.

Om hon 'fin-duschar' dvs för och bli ren och glansig :D så brukar jag använda veredus, carry & day & martin eller absorbshines schampo. Har även nåt kit med hästvårdsprodukter som jag vann, detta visade sig vara jäkligt bra med! men jag minns inte märket .

Till vardags är jag noga med rykten, har även i lite pälsglans i man och svans för att reda ut detta.

Men om hon skulle tävla så skulle jag duscha henne dagen före tävling, knoppa och ha lite barnolja runt ögonen och näsborrarna samt ha på hovlack på fossingarna.

Min stora häst tvättade jag inte med shampo en enda gång under de 5 år jag hade honom. Jag ryktade honom varje dag och spolade bara av honom om han var genomsvettig t.ex. efter terrängritt. Men han var så ren och fin och glansig att jag inte behövde bada honom. Han fick bara pälsglans i svansen och som sista puts brukade jag spraya pälsglans på en trasa och torka av honom.

Samma sak med min D-ponny som också var brun. Min C-ponny däremot som var skimmel fick jag bada inför nästan varje tävling :crazy:

Jag vill gärna vara noga med att hästen är blank, välborstad och välfriserad, men när man är medryttare är det svårare att styra över.

Jag håller med Murray om att bästa sättet att få en glansig häst är att se till at den mår bra och får rätt foder.

Senast ändrad av en moderator:

min häst har bara duschat en enda gång i sitt 5,5 åriga liv. de lär inte bli så ofta i resten av hans liv heller. skiten skyddar.

Borstar bara med en vanlig rotborste, ryktar gör jag bara nån gång ibland. det spelar ingen roll hur länge man står och gnuggar, han blir inte glansigare för det. han har sån typ av päls. pälsglans använder jag i man och svans när jag reder ut den ett par gånger om året.

ja, jag bryr mig inte så mycket om hästen glänser, bara han mår bra=) han går dessutom på lösdrift och blir rätt skitig ändå.

Jag har duschat min häst kanske två gånger med shampo under de sex åren han varit min. Det har inte behövts sen är det nåt jag inte vill göra ofta heller..
Sist tvättade jag honom i somras, inte inför tävling, men för att han fick nässelutslag av nya flugmedlet.

Istället ryktar jag och det gör susen det också ;)
Sen är de oftast blanka av sej själv när de mår bra med rätt foder och träning som redan skrivts här. Då kan det räcka med ryktning för det där lilla extra.
Pälsglans använder jag endast på vintern där han får skav, och i svansen för den inte ska slitas.

Min häst badar efter betessäsongen innan installningen då han gått ute dygnet runt och är fettig och smutsig i pälsen av flugmedel och annat. annars låter jag det vara. Särskilt om de går ute behöver de fett i pälsen för att stå emot väta och ohyra. Han är blank och fin i pälsen utan att bada, riktigt riktigt fin. är noga med foderstaten och hullet.

Duschade nästan aldrig min ponny. Hon glänste så fint ändå:)
Innan tävling brukade jag iofs ha i pälsglans eller också häller man lite barnolja i ryktborsten, då blir hästen jättesnygg! Får riktigt djup färg och glänser fint.

jag har aldrig badat totoin.
Jag är npga med att han ska vara blank o fin, han får olja i maten, annars är det pälsglans i man o svans, men han är väldigt blank o fin i sig själv :)

Min duschas typ två gånger på sommaren,
Nu är jag helt onoga med hur han ser ut. Leran gör att min ambitionsnivå sjunkigt, är han ren under sadeln och tränset så duger det. Spolar benen om jag ska rida med bootsen. Rider jag barfota så känner jag bara igenom dom.

I princip varje dag efter ridning men inte med shampo. Jag schamponerar ca varannan vecka nu på vintern, dagen innan jag ska klippa och givetvis tvättar jag vita ben osv med shampo när jag ska iväg på något.
Pälsglans används varje dag.
Jag är SUPERNOGRANN, inga skitiga hästar eller utrustning här inte. Allt är rent och glänsande och hovarna oljas.

Jag använder Veredus schampo och pälsglans.

jag brukar bada på vårkanten och efter jag har klippt pållen på hösten , (rätt så tidigt) . jag använder gallop skimmel schampoo (effektivast).annars är jag jäkligt noga till vardags, och inför tävling borstar jag säkert två timmar ! Om han blir himla dammig på baken, och i värsta fall tar jag en våt trasa och torkar av med, pälsglans i man och svans. Jag är oxå noga med att borsta ordentligt när han är nyklippt! :D

I princip varje dag efter ridning men inte med shampo. Jag schamponerar ca varannan vecka nu på vintern, dagen innan jag ska klippa och givetvis tvättar jag vita ben osv med shampo när jag ska iväg på något.
Pälsglans används varje dag.
Jag är SUPERNOGRANN, inga skitiga hästar eller utrustning här inte. Allt är rent och glänsande och hovarna oljas.

Jag använder Veredus schampo och pälsglans.

Kanske ska lägga till att jag har väldigt bra foder med. Det är viktigare än alla schampon i världen. ;)

Hur ofta duschar ni era hästar? Vad har ni för schampo och pälsglans? Hur noga är ni med att era hästar ska vara spegelblanka och se välborstade ut, och hur gör ni för att hålla dem fina?

Duschar henne ca 1 gång om året, med Grönsåpa. Ibland Hexocil.
Svansen tvättar jag ca 3 ggr per år, i såpa, Hexocil eller skimmelshampo.
För övrigt använder jag det ett svenskt pälsglans som jag inte vet vad det heter, ..gårdens.. något. Skitbra är det i alla fall :banana: Använder det i man o svans typ 1-2 ggr i månaden.

Sen borstar jag som vanligt och har en bra foderstat, gör inget särskilt.

Jag är inte så noga med att hon ska vara spegelblank alltid, men hon ska inte ha en massa stöv, jord, halm, spån, tovor etc. i pälsen. DET ser ovårdat ut!

Jag försöker att duscha (med schampo) så sällan som möjligt, men det känns skönt att tvätta henne ordentligt en gång på våren när vinterpälsen är borta. På sommaren spolar jag av hela henne om hon är riktigt svettig och det är varmt, det verkar hon tycka är ganska skönt. Om vi ska vara med på ngn tävling eller clinic får hon duscha om hon ser alltför fläckig ut (mkt vitt...) och det passar med vädret, men det är inte så ofta som vi måste vara fina. Själv är jag inte så petig så länge hon är lerfri och mår bra. Utan täcke kan jag inte påstå att hon varit dammfri i höst direkt... För manen och svansen använder jag Equistar man- å svansspray för att kunna reda ut den utan för mkt besvär. Borstar sällan man å svans.

hm. tvätta? :cool:

tvättar en gång om året, på våren. Då använder jag ett aloe vera schampo som nim i. Annars får han sig en borst nästan varje kväll. ca 10 - 15 min. Har ju egentligen lite tur. Han är en sån häst med väldigt tunn päls så han glänser fasligt utan att jag gör nåt :)

använder aldrig pälsglans eller nåt sånt. Ids inte bry mig om vad andra tycker. häst är en häst och måste få grisa ner sig och rulla sig och leka. Är ju utedjur så jag klipper honom inte heller.:rofl:

x1pzUuduGvVdLc-dmHl5zCxGcqqeL_9x5-VCq0ly2JpYjB46fvEPFC9OKbh1_ZLHa5yca0w4JNocwm_3iVX-1bkgyldq87ZxHUiJNBX6sYiFO8

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter har en foderhäst. En varmblodstravare,7 årigt sto. Hon har inte haft föl,är inte inkörd. Hon kan alla gångarter men inget... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 933
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och... 2
Svar
28
· Visningar
2 000
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
933
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka