Glasfibersläp -"underhållsfritt"?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare missan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 3 957
M

missan

Jag är i transportköpartaget och står i valet och kvalet mellan plywood och glasfiber. Något jag märkt är att glasfibervarianterna saluförs som "underhållsfria"! Vad innebär det egentligen?

I mitt huvud borde glasfiber kräva vård i form av tex vaxning /polishing för att hålla sig bra. Och vad är det isf med plywoodsläpen som kräver mer underhåll?

missan *vilse i släpdjungeln* :confused:

Sv: Glasfibersläp -"underhållsfritt"?

jag kommer köpa ett plyfa. Går ett glasfiber sönder behöver man oftas byta hela karossen, plyfa kan du bvyta just den sektionen.
För mig är glassfiber för nytt på marknaden för att jag ska vilja ha det.

Glasfiber har tillverkats ganska länge, båtar görs på samma sätt.

Det är underhållsfritt såtill vida att det håller mkt längre än plyfa mot fukt o så. Du bör vaxa det åtminstone en gång per år, men det är inget större arbete med rätt vax (ca 1 h).

Jag är helnöjd med glasfiber.

Vi tvekade länge på detta med plyfa eller glasfiber innan vi köpte vår transport.
Vi pratade med många som hade glasfiber vad det tyckte osv. Vi kom fram till att inte ta glasfiber.
Vi blev varnade att tex när det är mycket kallt så blir glasfibern skör och en häst kan sparka rakt igenom den. Det lät ju inte så kul. Sen var det en hel del som hade för sprickor i den när deras hästar busat runt i transporten.
Visserligen får man ner vikten en del när man tar glasfiber men jag ville ha stabila väggar i släper så det blev en plyfa släp.

Vilket vax är rätt vax?

Visserligen får man ner vikten en del när man tar glasfiber men jag ville ha stabila väggar i släper så det blev en plyfa släp.

Den vanligaste glasfibervarianten har plyfastomme inuti (plyfaskivan finns alltså inuti väggen) så det är oftast lite tyngre med helglasfiber. Det är alltså ännu tåligare med glasfiber.

Vilket vax är rätt vax?

Ngt flytande utan slipmedel.

Christ rekommenderar Sonax flytande hårdvax vilket har fungerat bra för oss.

Antar att t.ex. Autosmarts flytande hårdvax är lika bra, men jag har bara testat sonax på släpet.

Jag hade också svårt att bestämma mig för plyfa eller glasiber när jag nu skulle köpa nytt släp :crazy:
Vägde för och nackdelar med min kära far som håller på med diverse fordon. Blev tillslut ett glasfiber :banana:
Om något skulle gå sönder på ett glasfibersläp. är det tydligen så enkelt att man kan lämna in det på en båtfirma om man vill :banana:
De har mycket stor vana av att laga båtar i detta material.
Angående att det inte är lika slagfast.
så har vi löst det så att vi har klistrat en gummimatta på sadelkammaren och har sparkskydd i gummi runt om.
Bara för säkerhets skull :smirk:

jag kommer köpa ett plyfa. Går ett glasfiber sönder behöver man oftas byta hela karossen, plyfa kan du bvyta just den sektionen.
För mig är glassfiber för nytt på marknaden för att jag ska vilja ha det.

är glasfiber för nytt på marknaden. jag har ett 20 år gammalt glasfibersläp som är super fint. älskar det släpet. hästarna står super i det. det är ett gammalt böckman master. men med tjockare väggar. dom nya har mkt tunnare väggar och går lättae sönder. säger även återförsäljaren

Om något skulle gå sönder på ett glasfibersläp. är det tydligen så enkelt att man kan lämna in det på en båtfirma om man vill

Lagningen är inte det största, det är nog snarare omlackeringen. För lagningen kommer ju att synas, och det är ju retsamt om man köper ett nytt, fint glasfibersläp, får det lagat utvändigt efter någon liten olyckshändelse och sedan åker på en omlackering...

Det finns för- och nackdelar med alla material. Vi valde bort både plyfa och glasfiber (efter att ha haft bägge delarna) och kör nu på aluminium.

Lagningen är inte det största, det är nog snarare omlackeringen. För lagningen kommer ju att synas, och det är ju retsamt om man köper ett nytt, fint glasfibersläp, får det lagat utvändigt efter någon liten olyckshändelse och sedan åker på en omlackering...

Det finns för- och nackdelar med alla material. Vi valde bort både plyfa och glasfiber (efter att ha haft bägge delarna) och kör nu på aluminium.

Hur gör man för att laga skador snyggt på alu-släp då?

Och om man lagar en liten skada på ett nytt plyfasläp så har man väl samma problematik? Eller menar du att man byter hela skivan?

På vårt släp finns det iaf färgkoder på gelcoaten så man kan få exakt samma, så det är troligen lika enkelt att få snyggt.

Här var det taggarna utåt...

Jag har varken sagt bu eller bä om att laga alu-släp, jag sa att VI har valt alusläp. Jag har lagat mitt plyfasläp - då bytte vi hela skivan, vilken vi beställde från ÅF.

Jag har varit inne på att laga ett glasfibersläp, men kostnaden med omlackering blev så mastig att vi avstod köpet (spricka i ena sidan samt i delar av taket där den hårda luckan fäster).

Den dagen vi ska göra vid alusläpet utvändigt byter vi hela den sidan, det var ingen blodig kostnad (om man ser till den kostnaden vi fick offert på vad gäller glasfibersläpet). Vi förhörde oss hur mycket det skulle kosta om olyckan var framme med alu-släpet, det ingick liksom i utvärderingen när vi köpte släpet.

När jag köper släp vill jag veta hur mycket det kostar att köpa, äga och att reparera/serva. Först då tycker jag att mitt beslutsunderlag är tillräckligt.

Nej då mina taggar var inte utåt.

Intressant att det var billigare att laga aluminum. Lackering som lackering menar jag (en spricka låter ju ganska enkel att laga). Kompisen bytte alupanel (eller vad det heter) på husvagnen o inte var det speciellt billigt men det skiljer kanske på firma, problem osv..

Hmm ja kanske. Vet inte hur de gjorde på husvagnen.

Jag kollade på ett UME häromdagen och det ser ganska komplicerat ut att byta vägg men man kanske lurar sig.

Håller helt och hållet med vad gäller att det utsätts inte för fukt på samma sätt som ett plyfa, men alla glasfibersläp har träväggar innanför, i varje fall på de släp som jag har lagat. finns det bultar eller dylikt som sitter på karossen finns det alltid en viss risk för att det går in fukt i väggen.
Har haft en del glasfibersläp inne på reparation där jag har borrat små hål längst ner i vägggarna så att vattnet som samlats i trät mellan de båda glasfiberlagrena kunde rinna ur.
Får man in vatten i väggarna på ett glasfibersläp är det inte roligt.

Utvändigt på karossen är det inga större problem med lagningen, utan det är att få det så att det håller samma färg som är näst intill omöjligt, allt enligt en lackfirma. Oavsett om man har färgkoderna eller inte. Utan det blir oftast en omlackering på släpet som gäller.
Inne i transporten är det inte svårt att laga en skada, lite trixigt men det går.

Alusläp och plyfa släp är det bara att byta ut den skadade sektionen, så fix färdigt och klart.

UME tror jag är rätt joxigt faktiskt, nu har jag bara sett deras i husvagnsmaterial, men det ser inte helt okomplicerat ut att fixa en sida om man har ett av deras släp.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka