Sv: Glasögonångest.. behöver snabb hjälp!
Det var spridda omdömen minst sagt

Verkar som om det är sånna glasögon man antingen älskar eller hatar.
Slänger in första bilden jag hitta på mina nuvarande glasögon
Problemet med så tunna bågar är att glasen är för tjocka för dom. Har gått och stört mig i nästan ett år nu på brytningarna som blir i kanten.
Plus att jag känner mig snyggare utan dom än med dom, jag vill ha ett par glasögon som tillför något så jag nästan känner mig snyggare med än utan om ni förstår
Ok...eftersom jag jobbar med glasögon och har gjort det senaste tio åren så kommer här lite fakta som kan få dig att tänka om:
Ju BREDARE båge, desto mer skapar man illusionen av att ögonen sitter tätt ihop. Dvs, man kan se lite vindögd ut...fast man inte är det.
Ju BREDARE båge, desto tjockare glas. Är du närsynt blir de tjockare i ytterkant, är du översynt blir de tjockare i mitten. Detta för att "råmaterialet" har en viss diameter, och ju större diameter på "råmaterialet" desto tjockare glas.
En grov plastbåge är dock bra för att dölja glaskantens tjocklek, men se till att de kan slipa de snyggt, för en tjock glaskant kan slipas "fel" så att en hel del glas sticker fram framför bågen, jag slipar alltid så att glaset sticker ut mest på baksidan av bågen, då syns det inte.
ALLA optikerbutiker bör kunna mäta ut hur tjocka just dina glas blir i den bågen du väljer INNAN du beställer. Det är inte så svårt, det handlar om service. DÅ kan man även jämföra olika glastypers tjocklek och få fram ett bra resultat.
De "brytningar" som blir i ytterkant på glaset, sk abberationer, är svårt att bli av med i riktigt starka styrkor. Be om sfäriska glas, så minskar du det fenomenet lite, sen vänjer du dig vid det ganska snabbt.
För övrigt tycker jag bågtypen du visar är snygg på dig, men kolla om du hittar en som inte är riktigt lika bred, så får du ett snyggare slutresultat.
Lycka till