monster1
Trådstartare
Jag har under något år gått och kollat mina ögon för att jag har tjocka synnerver, det har varit lite oklart om det var glaukom eller ej för jag har ingen synnedsättning och inget förhöjt tryck. Det var ett bifynd vid vanlig ögonundersökning, jag är ålderssynt och har sedan några år glasögon. Men nu senast när jag var på min halvårskontroll så såg man påverkan på själva synnerven på ena ögat. Läkaren sa inte mer än att man såg en påverkan, att jag ju inte hade något förhöjt tryck och att jag ju såg bra så det var bra iallafall. Om 6 månader ska jag kollas igen då med synfälts koll (har gjort det 2 ggr innan ua, men inte nu senast). Jag hittar inte så mycket om glaukom utan ökat tryck och de behandlingar som finns verkar ju handla om att sänka trycket i ögat, men jag har ju inte höjt tryck. Jag är såklart orolig för min syn, är beroende av att kunna köra bil för att kunna bo där jag bor (och vill bo) dessutom ligger min kompetens inom form, illustration osv. Så det blir ju knöligt om jag inte ser med inkomst och hobbies.
Någon som har erfarenhet av glaukom utan tryck och hur utvecklingen varit av sjukdomen?
Någon som har erfarenhet av glaukom utan tryck och hur utvecklingen varit av sjukdomen?