Glider frammåt:( - sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Gronda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 1 829
G

Gronda

Har provat ett antal sadlar på min ponny nu, men inget tycks passa henne. ALLA sadlar glider frammåt. Tycker inte att hon är något extremt konstigt byggd på något sätt, men hon "skjuter" fram alla sadlar när hon rör sig. Är lite lätt överbyggd och blir ofta lite i framvikt när hon blir alltför frammåt. Hänger antagligen en del på det. Hon har dessutom sin smalaste "midja" lite längre fram än där jag vill att jorden ska vara placerad... trots att hon numera är i normalhull (efter fölning).

Hur ligger det till egentligen? Finns det hästar som skjuter fram alla sadlar, eller har jag bara inte hittat den rätta? Svanskappa enda alternativet?

Sv: Glider frammåt:( - sadlar

när jag var på föreläsning för Anders Eriksson så sa han att vissa hästar är inte gjorda för att ridas på (krasst sett), och att man kanske måste ha svanskappa... han tyckte även att det var väldigt konstigt att man inte får ha det på tävling osv, det är ju för hästens skull.

så, testa svanskappa?

Det känns ju verkligen "ponny":crazy: Fast å andra sidan är det ju en ponny jag rider, även om hon är av den större modellen.

För övrigt har hon väldigt många goda ridegenskaper, det är bara sadelläget som är lite "b";)

fö övrigt så är det väll tillåtet på ponnytävlingar...?

Jag skulle leta vidare... Har samma problem, urulset sadelläge men det går att hitta en sadel som passar. Det gäller att inte ge upp i första taget.

Fast jag är egentligen lite sent ute med min fråga nu för hästen är till salu. Bara de allra snabbaste genvägarna är av intresse. Kan visserligen tänka mig att köpa en ny sadel till henne om jag råkar hitta en som passar. Tänker dock inte åka land och rike runt eller betala multum för att få en sadel som passar...

köp en sväng gjord, så har du iaf inte gjorden som ligger o drar fram sadeln.

sen, är sadeln tillräckligt vid?? på min häst, som har ett mkt bra sadelläge egt, så åker sadlarna fram så fort dom blir på gränsen till för smala..

Genvägar= senvägar ;)

Du kan ju alltid sälja sadeln med hästen... Men samtidigt så är det väl knappt något jag skulle göra heller (om det handlade om en kort period).

Jag skulle leta vidare... Har samma problem, urulset sadelläge men det går att hitta en sadel som passar. Det gäller att inte ge upp i första taget.

kan säga att jag har letat sadel i TVÅ år... inte hittat någon. Hon får tryck på sidorna och prickar över hela manken/ryggraden...
eller ont i länden eller blablabla, never ending story.

idag gick hon skitbra med en prestige, gissa om jag blev glad? tills jag tog av sadeln och såg MEGAprickar... kan tillägga att det är inte där prickarna är som det trycker, utan någon annanstans så det stasar... superkul med sadlar.

Pröva vidare...
Med tanke på alla hästar jag varit med om skulle det vara konstigt om en vanlig ponny inte får på sig en passande sadel.
Men det gäller att hitta rätt sadeltyper, din häst måste ha en mer svängd sadel om den är överbyggd, & så var det ju bomvidden oxå...det är där de flesta har för trånga sadlar så de åker fram.
Svanskappa är det sista man ska sätta på hästen, & ryttaren ska inte väga över 40-45 kg för det heller.

Har också en häst med sadelläge som är klart b.... Hög, lång manke och branta bogblad. Har hållit på i ett år nu med olika lösningar som inte funkat (sadlarna puttas också fram på honom) så nu har jag gett upp hoppet att hitta någon till ett "normalt" pris och beställt en passier som ska byggas efter honom. :crazy:

Nej det tar ju tid! Men frågan är ju hur lång tid det tar och hur mkt ork det finns.

alltså när man har varit hos tre olika utprovare och testat sadlar från 5000 till 25 000kr så tycker man ju att NÅGOT borde passa...
har till å med suttit med glaoppsadeln + tömkört LÄNGE för att hon ska ha en chans att muskla på sig och kanske saker och ting passar bättre då... nu är hon inte staket längre heller (fullblod), men vad hjälper det :crazy:
testat allt från tunnt schabrak till tjockt + lamullspadd osv.. nada funkar...

kommer sitta på psyket och skrika sadelhelvete snart :angel:

Okey, vissa hästar kanske inte går då ;) Men jag tycker inte man ska ta svanskappan som första bästa lösning när sadeln glider.

Okey, vissa hästar kanske inte går då ;) Men jag tycker inte man ska ta svanskappan som första bästa lösning när sadeln glider.

absolut inte!! Men jag tyckte att AE hade vettig åsikt...
hur många har inte aachenrem på tränset? Skarpa bett? Förbygel?
alla saker är hjälpmedel, svanskappan också, men den är inte accepterad.

kan tillägga att jag tycker att svanskappa är ASFULT och skulle "aldrig" ha en själv.. men det kanske vore bra i vissa fall (även mitt fall)...

sen sa även AE att det finns ju knappast någon spansk häst som inte har de, och de går i väldigt höga klasser (eller utb. nivåer)

Jag tror ju att svanskappan inte är accepterad eftersom det är så viktigt med en sadel som passar. Sedan att en del använder antiglidpaddar och diverse andra paddar är inte lika farligt. Svanskappan tillhör a,b-ponny enligt många.

Menar du att många spanska hästar behöver svanskappa? För att de har så dåligt sadelläge?

Pröva vidare...
.... din häst måste ha en mer svängd sadel om den är överbyggd....

En fråga: gäller detta generellt oavsett hur sadelläget ser ut för övrigt? Alltså alltid svängd sadel till överbyggd häst?

Jag har provat svanskappa på mitt ena halvblod - det var ingen succé precis ...
Svängd gjord, däremot, har fungerat bra. Min häst har också ett sadelläge som inte stämmer överens med sadelgjordsläget.

Jag har samma problem med min häst, och hennes främsta "fel" är just att sadelgjordsläget ligger för långt fram i förhållande till själva sadelläget.

En framåtsvängd gjord räcker på vissa sadlar, men på andra måste även en svanskappa till.

Angående att det är fult osv: Tänk om! ;)

Liknande trådar

Utrustning Alla mina andra hästar har haft sadlar som glider fram, och även denna borde ha det tycker jag, men icke! Sadeln glider istället bak...
Svar
19
· Visningar
2 745
Senast: TinyWiny
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 328
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
2 027
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 706
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Roliga bilder och memes om katter!
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025