Glidproblem med pad till bomlös

Bellafjella

Trådstartare
Hello. Vi köpte en Knights bomlös från Källqvists och är mycket nöjda MEN trodde inte de hade någon pad till sin sadel så vi köpte en från Torsion i stället.

Det är bara ett litet problem: Paden kasar bakåt och veckar sig.
Missförstå mig inte nu - jag har satt fast den benhårt i ringarna fram och bak och där rör den sig inte en millimeter!

Men om ni tänker er var de främre ringarna på sadeln sitter (en på var sida) så går ni ytterliggare ca 15-20 cm neråt på själva paden.
Där kasar paden bakåt och kommer in under sadeln och veckar sig.

I och med det så dras även den del av paden som ligger över manken nedåt och bakåt och trycker hårt över manken. Hoppas ni förstår hur jag menar? Har försökt att lägga halkskydd (till mattor) mellan sadel och pad men det hjälper inte.

Den rör sig alltså inte en millimeter uppe vid ryggraden utan det är i den nedre delen av padden som det rör sig. Funderade på att sy på kardbordband så jag kunde fästa paden även i de ringarna som finns på sadeln där framme på vardera sida men tror inte det skull hjälpa eftersom det är mycket längre ner det glider.

Någon som har liknande erfarenheter?
 
Sv: Glidproblem med pad till bomlös

Enkel fråga - är det sadelgjordsfästen på padden? Sådana som sitter på schabrak/vojlockar ochs om man trär gjorden igenom? Om inte - börja med att sätta dit sådana. Om det finns sådana, är de rätt placerade? Om inte - sy om den så de sitter rätt.

Fungerar inte det har jag lite mer tips, men de är betydligt mer 'komplicerade'
 
Sv: Glidproblem med pad till bomlös

Tack för svaret :)

Jo, det finns sadelgjordsfästen men jag har faktiskt inte tänkt på hur de sitter. Jag förstår precis vad du menar när du undrar ifall de sitter rätt. Ska kolla när vi sadlar nästa gång.

Jag har nästan "slitit håret" av skallen pga denna förbaskade pad men det går kanske att åtgärda på ett så enkelt sätt.
Tack för tipset! :bump:

Om det inte funkar så återkommer jag. :banana:
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 746
Senast: lillamy73
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 394
Senast: Fiorano
·
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 136
Senast: Buck
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 613
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp