Globus Esperanza (hopp) VS Clic (Dressyr)??

Willja

Trådstartare
Jag har en Esperanza hoppsadel och en Clic dressyrsadel med samma bomvidd (32), men jag tycker Clicen ligger sämre på hästen.

Är det någon skillnad i hur böjda de två sadlarna är i bommen?
Kan det vara så att Clicen är mer böjd än Esperanzan?

Någon som vet?

Sv: Globus Esperanza (hopp) VS Clic (Dressyr)??

Jag har precis som du, esperanza hopp och clic dressyr, dock i en vidare bomvidd (38).

Passformen på dessa sadlar ska vara i stort sett identiska, dock håller jag med dig ang att clicen kan upplevas som ngt mer böjd. Dock minimalt. Båda sadlarna ligger iaf bra på min häst. Dock är ju globus lite varierande från sadel till sadel upplever jag, gällande vidd särskilt. Provade en 34 clic hopp tex som var typ 36+. kanske kan vara liknade med böjning också, att det skiljer lite från sadel till sadel, när den är tillverkad osv?

Kan det vara så att du och hästen arbetar i olika form vid dressyrridning med dressyrsadel vs ridning med hoppsadel? Då kan ju det vara orsaken till att sadlarna ligger olika. Tänkte då främst om du upplever att den ligger illa vid ridning.

Sv: Globus Esperanza (hopp) VS Clic (Dressyr)??

Ja, det är mest vid ridningen som jag märker av det.
Dressyrsadeln är 17" och hoppsadeln 17,5" vilket nog egentligen passar mig bättre, så det kan ju vara så att dressyrsadeln är för trång för mig också... Svårt att se sånt där tycker jag!

Liknande trådar

Utrustning Jag har hittat en Globus Clic begagnad som ägaren inte vet vidden på, ngn som vet vart den märkningen sitter? Det är bra pris så jag...
Svar
0
· Visningar
182
Senast: Aleel
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 173
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈