Globus Esperanza

linafina

Trådstartare
Jag har hittat en Globus Esperanza hoppsadel som är begagnad som jag tyckte kunde vara nått för min pålle. Vi har fram tills nu ridit honom med en bomlös sadel men när syrran ska börja träna honom så tyckte vi att en hoppsadel blir bäst till en början.

Stämmer det att den är omstoppningsbar? Den som jag har hittat nu är en 34, kan man mäta hästens bomvidd på nått vis?

Eftersom jag inte vet så mycket om det här med sadlar så var tanken att ta ut en utprovare men det var lång väntetid :mad:

Tror ni den skulle ligga bra på en ganska bred arab? Jag har tyvärr inga bilder på hans rygg som är nya och bra men jag ska ta några imorgon.

Vad tror ni?

http://s2.photobucket.com/albums/y38/mitnik/Etan/?action=view&current=DSCN1427.jpg

Sv: Globus Esperanza

Jag har en sådan, också en 34". Det är typ som normal mot vid.

Den är omstoppningsbar, fast jag har inte stoppat om min än då den är ny. Men den ligger bra på hästar med rak rygg :)

Jag har en sådan, också en 34". Det är typ som normal mot vid.

Den är omstoppningsbar, fast jag har inte stoppat om min än då den är ny. Men den ligger bra på hästar med rak rygg :)

Jag har läst och kikat omkring men jag tycker detta med sadlar är så himla svårt :confused:

Om man köper en begagnad ska man då helst stoppa om den innan man lägger den på en ny häst?

Vet inte, men det tror jag inte! Sålänge stoppnignen är lagom mjuk och sadeln ligger bra på hästen :)

Har du ngn kompis som är halvduktig på sadlar kan du ju be h*n att också se när du provar sadeln. Tillsammans kan ni nog komma på om den ligger bra/halvbra/dåligt.

Vet inte, men det tror jag inte! Sålänge stoppnignen är lagom mjuk och sadeln ligger bra på hästen :)

Har du ngn kompis som är halvduktig på sadlar kan du ju be h*n att också se när du provar sadeln. Tillsammans kan ni nog komma på om den ligger bra/halvbra/dåligt.

Ja visst har jag det, annars skulle jag aldrig våga utan utprovare alls, är väldigt rädd att den inte ska ligga bra.

Sen ska ju syrran som ska rida i den trivas i den också så jag hoppas verkligen vi hittar nått som passar dom båda riktigt bra.

Jag ska ta bilder på min pålles rygg imorgon och slänga in här så kanske nån kan komma med tips på sadlar eller se direkt om det är lönt eller inte att ens prova den här Globussadeln.

Nej, är stoppningen mjuk och jämn behöver den inte stoppas om. Däremot kan det vara bra att ta hjälp av någon man litar på att verkligen prova ut en sadel som passar.

Globus 34 kan mkt väl passa på den ryggen, men de skiftar lite i vidd så en del är bredare och andra lite smalare tros att det står samma sak på etiketten. man måste helt enkelt köpa på öppet köp och prova ut i lugn och ro om ma ska ha beg. Det enklast är ändå att at med hästen till de ställen de säljer en massa sadlar och har utprovning så blir det enklast.

Nej, är stoppningen mjuk och jämn behöver den inte stoppas om. Däremot kan det vara bra att ta hjälp av någon man litar på att verkligen prova ut en sadel som passar.

Globus 34 kan mkt väl passa på den ryggen, men de skiftar lite i vidd så en del är bredare och andra lite smalare tros att det står samma sak på etiketten. man måste helt enkelt köpa på öppet köp och prova ut i lugn och ro om ma ska ha beg. Det enklast är ändå att at med hästen till de ställen de säljer en massa sadlar och har utprovning så blir det enklast.

Aha oki då förstår jag. Då gäller det att ha lite tur också.

Tanken var sån från början men dom arrangerar utprovningar på plats ett par gånger om året, annars tar dom sig hem till en. Vi hade en i stallet för nån vecka sen men dom har fullt upp och trodde inte det blir tid från efter jul/nyår :(.

Vi vill ju hitta nått innan, har väntat länge nog nu känns det som. Men hittar vi inget bra så väntar vi ju helt klart. Så långt tid är det ju inte :).

Globus kan nog funka, men det kan visa sig att den blir för rak. Crown kan jag tänka mig kan ligga bra också, en 32 kanske, det har jag på min lätta kallblodstravre med liknande rygglinje som din. 32 är vid i crownsadlar.

jag tycker inte att hans rygg ser ut att vara särskilt rak..... en Zaldi kanske?

jag tycker inte att hans rygg ser ut att vara särskilt rak..... en Zaldi kanske?

Nej han växer nu och ändrar sig hela tiden. Det är kanske inte någon bra idé att köpa sadel då men vad gör man? Vi måste ju ha en sadel :confused:

köpnån billig sadel som det inte gör nåt om han inte kan ha om ett halvår.

ot, men vaför vill ni ha just en hoppsadel? vore inte en allround mer optimalt om hon ska rida blandat??

köpnån billig sadel som det inte gör nåt om han inte kan ha om ett halvår.

ot, men vaför vill ni ha just en hoppsadel? vore inte en allround mer optimalt om hon ska rida blandat??

Vad menar du med billig sadel? Jag har tänk mig en sadel i 5000:- klassen ungefär. Man vill ju ha en hyffsad sadel.

Min syster trivs bäst i hoppsadel och det fungerar utmärkt att rida dressyr, hoppning och att rida ut i den så det får helt enkelt bli en sådan. Jag själv är inte så förtjust i allroundsadlar.

Längre fram kommer han säkert få en dressyrsadel också men nu i första hand blir det en hopp.

Stubbensadlar kan ligga bra på hästar med inte helt rak rygg har jag för mig, och det finns ju en hel del begagnat. Själv har jag en hoppsadel Stubben CS som är kanon att rida i, jag rider blandat.

jag menar kanske en beg stubben för kanske tre tusen,
jag å andra sidan hade nog valt nån superbillig, kanske börjes eller hööks billiga. Ska man inte ha den så länge så känns det ju heller inte så hemskt att punga ut tusen spänn

Men å andra sidan om man köper en begsadel för 5000 får man förmodligen ut samma pris för den om ett halvår, en hööks billiga vill ingen ha så då får du kanske någon hundralapp och har förlorat pengar och fått använda en dålig sadel.

bara en liten tanke, upplever man esperansan smalare i bomviderna än exemplevis CLicen? eller är det bara för att esperansam är lite framåtskuren som gör att den inte ville ligga bra någon stans på min häst.

förövrigt funderar ja lite på att ja ofta ser att inte hela bossan ligger an hela vägen i hoppsadlar, att bossan hänger lite i luften framtill. har det med kunskapsbrist att göra eller är det så att bossan inte behöver ligga an hela vägen..ibland är sadlarna utprovade men ändå är bossan frmatill i luften sadeln i lite bakvikt, man får känslan att de ofta är för smala

Jo ofta är sadlarna nog för smala. Hästarna ändrar sig rätt snabbt i muskulaturen också så de kan vara utprovade ett halvår tidigare men ändå inte passa sedan.

Jag vet inte om det är skillnad på det sättet mellan esperanzan och clicen, men de skiftar lite överhuvudtaget. Det är lite olika beroende p när de är tillverkade också verkar det som. Man får prova ut varje sadel för sig.

Liknande trådar

Utrustning [/IMG] [/IMG][/IMG] letar lite smått efter hoppsadel till min häst då den jag har inte ligger bra, glappar bak och har inte riktigt...
Svar
3
· Visningar
1 280
Senast: Buck
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 606
Senast: videnlis
·
Utrustning Är det någon mer än jag som märkt att pannbanden på träns ofta inte passar till araber? Köper jag ett cobträns passar pannbandet men...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: linafina
·
Utrustning Har nu en Globus clicc cc bomvidd 36, har blivit rekommenderad att prova en Globus Esperanza bomvidd 34, vad skulle det motsvara på...
Svar
6
· Visningar
1 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka