Globus tömkörningsgjord

Tigertofflan

Trådstartare
Vad är krokarna och spännena längst upp på gjorden till för? :confused: Kan inte komma på nåt som man skulle kunna fästa där... Förutom möjligtvis ett uppkäk... men varför skulle man vilja ha det? :P

gjord.jpg

Sv: Globus tömkörningsgjord

Kroken finns traditionellt på kördäcklar, den är till för stuptygel. Det finns faktiskt folk som använder sånt ännu i dessa dagar - i USA är det standard att använda det till finsele i showklasser! :eek:

Usch! Tänker jämt på Black Beauty filmen när jag hör det ordet....

Men varför vill man ha det på en tömkörningsgjord?

Edit: Jag vad exakt är en stuptygel?

Senast ändrad:

det tvingar att ha uppe hästens huvud högt Det användes hos dom rikare (?) för att dom tyckte att det var finare när hästen hade huvudet högt :mad:

Hur fäster man den då?

Såg att KG använder en när han tömkör för att hästen inte ska hamna bakom lod.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 365
Senast: Johanna1988
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så... 5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 597
Senast: skogaliten
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 478
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 045
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka