Glosögd häst

Solvira

Trådstartare
Vet inte riktigt var jag ska lägga den här tråden, men jag prövar väl här...
Jag har en kallblodstravare som är 8 år i år. När jag tog hem henne första gången för ungefär tre år sen, när hon var 5 år, var hon glosögd på vänstra ögat och man kunde ana en liten ljusare fläck i det högra ögat, men bara i visst ljus. Man kan nu se en tydlig ljus fläck, som dessutom är större, i det högra ögat hel tiden, det behöver inte vara ett visst ljus längre. Kan hästar bli glosögda med åren, om de inte är det från födsel?
Bara lite funderingar... :smirk:
 
glosöga är ett blåpigmenterat öga och det är, som alla ögonfärger, medfött. att hästen fått vita fläckar i ögonen låter oroväckande! :eek: tillkalla genast vet, hästen kanske håller på att bli blind.
 
Veterinären har kollat på det när hon var här och raspat tänder, och hästen har utmärkt syn på ögat. Det konstiga är att färgen på fläcken är just ljusblå och inte vit, och fläcken ligger bara på pigmentringen, inte alls på pupillen.
 
Ser fläcken ut som en klump mot iris (det pigmenterade området) eller ser det ut som att iris bytt färg? Ett blått öga saknar nämligen piment, jämfört med ett brunt som är pigmenterat, kanske håller pigmenten på att försvinna bara? Det händer ju på många människor att man får ljusa fläckar på huden med åldern...
 
Jo, jag vet att det är pigment som saknas på ett glosögt öga. Just därför tänkte jag om hon höll på att bli glosögd på det andra också... Just för att det ser ut som om irisen byter färg, sakta men säkert. Kan inte komma på nåt annat, och hon ser helt normalt och inte tar nån skada av det vad jag märkt. Det är verkligen konstigt, men jag tänkte på att människor också kan byta ögonfärg sakta under livet, det är ju det vanligaste att man gör (lite grann i alla fall). Så det mest logiska är ju att hon håller på att bli glosögd på det högra ögat också, men det är verkligen konstigt. :crazy:
 
Nu har jag tagit en bild där jag tycker att man ser ganska bra hur det högra ögat ser ut att bli blått! (Det är ju dock vänster öga när man ser det på bilden :) )
118696343gaklxb_ph.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 243
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 563
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
16 318
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 452
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp