Billigaste maten - utmaning!

Sv: Billigaste maten - utmaning!

Kirskål är också nyttigt, späda maskrosblad är en delikatess också utöver nässlorna. Ägg är näringstät och billig mat också. Baka eget surdegsbröd, det är enkelt att starta egen surdeg och även om ett paket jäst inte är dyrt så med din minimala budget kan de 1:50 kanske gå till något annat :)
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

lösviktspotatis på vår lokala ICA (ingen lågprisbutik) är 8 kr kg som jämförelse. Halvtimmes promenad är skönt, nu är det ju vår dessutom :)
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

Ta dig till stormarknader och ät dig mätt på provsmakningarna som brukar dyka upp inför helgerna på fredagarna!

Som andra sagt, potatis är billiga mat. Nudlar är icke att förakta när kassan är skral.

Har du mjöl hemma? Bröd är mättande när man är fattig.
Här ett grundrecept som du kan använda för att göra både matbröd eller pizzabotten eller grissini

25 g jäst
3 dl vatten (eller mjölk)
3/4 dl (raps)olja
ca 8 - 8 1/2 dl vetemjöl (stenmalet)
1 tsk salt


Om du byter ut mjölet till graham så blir det bra frukostbullar.

Gör pizzabullar: Släng i kryddor som oregano, flingsalt, svartpeppar, tomatpuré, rivna morötter och baka ut som man gör med bullar, kavla ut släng på fyllning och rukla ihop och grädda i ugnen sittande i formar.

För grissini, kavla ut, krydda, skär och snurrra och grädda. Skitenkelt.
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

Man kan äta pasta och champinjoner dag ut och dag in. En Stinas kyckling för 35 kr kan räcka en vecka om man äter typ ett lår dag ett och en vinge dag två med ris. (Men följ inte den dieten ett år, man kan få järnbrist, det fick jag).

Man kan köpa en påse mjöl och blanda in havregrynen och baka bröd att äta med ägg. (bröd kan bakas på mjöl, vatten, olja, salt. Skålla kanske havregrynen för ökad saftighet. Man behöver inte använda ett helt paket jäst, använd 10 gram och förjäs en smet i 5 timmar varpå du gör en deg av det och jäser ett par timmar. Så räcker jästen längre. Man behöver inte ha olja i heller förresten.)

Så kan man äta kål (rå?) för att få C-vitamin så man inte får skörbjugg. Billigare än apelsiner.
 
Senast ändrad:
Sv: Billigaste maten - utmaning!

Var hittar du stenmalet vetemjöl? jag letar som en galning men hittar det inte ens i specialbutik. Stenmalet rågmjöl däremot hittar jag.
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

Såg att Willys eller om det var Coop hade 5 kg potatis för 15 kr när jag åkte hem och stannade för att köpa en paprika och lite champinjoner. Klart bättre pris, 3 kr/kg. Nu halkade det även med en förpackning grädde med kort datum som såldes billigare. ;)

Vill man spara pengar så kan det löna sig att kolla respektive butiks erbjudande på nätet och skriva upp vad man ska handla var. Jag jämför alltid priser och passar på när det är billigt av det jag vill ha, är guld värt att kunna ta fram ett paket köttfärs ur frysen och göra en köttfärssås med frysta grönsaker i. :d
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

Jag kör lite samma som du. Hela matbudgeten försvann efter insikten att mina kursböcker för denna kurs går på 2000:- :eek:

Ett tips jag kan bidra med, om du nu vill ha kött: Våga lite alternativa köttdelar! Jag barfar mina katter och har upptäckt att något som är sjukt billigt är just köttsorter som är lite "konstiga". (City gross har mycket av sånt, iaf här). Dvs typ hjärta och liknande som säkert känns jättekonstigt att äta, men det borde ju egentligen inte vara jättestor skillnad mot en vanlig kotlett smakmässigt. (Jag äter inte annat kött än fågel så jag vet faktiskt inte, men jag vet att det kostar typ en tredjedel så mycket som vanligt kött).... Och så kan du ju skryta lite med att du ätit suspekta saker :D
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

Soppa! Går att dryga ut på alla möjliga vis efter smak och tycke.
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

Till TS: Är det något utöver föda du behöver i form av medicin/preparat, hygienartiklar eller liknande? Kan kanske sponsra med något?
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

Jo, det är verkligen gigantisk skillnad på inälvsmat och kotlett. Som att jämföra äpplen och katt, ungefär.

Nu tycker jag om en hel del inälvsmat, men den ska vara väl tillagad och i passande sällskap.
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

Det är sant, vet att de sålde väldigt mkt kycklinghjärtan tidigare. Tunga, lever. njurar, svansar, grisfötter osv. Broskben, skivspill mm mm.
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

Fast 10kr/kg har jag nog aldrig betalat för vanlig rundpotatis. Normalpris här brukar vara 7kr/kg oavsett tid på året.
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

Det är väl inte riktigt säsong för den billigaste potatisen just nu? Tänker på den überbilliga färskpotatisen som kommer i juni.
Men jag har själv dålig koll. Bor långt bort från närmsta stormarknad och har inget körkort så potatisen är säkerligen billigare på typ Willys. Handlar mest på tunnelbanans lokala Coop, vilket såklart blir svindyrt :banghead:

Har dock gångavstånd till Lidl. Det tar en halvtimme att gå dit, men då får man väl dagens motion avklarad samtidigt ;)

då kanske det kan vara värt att försöka ta sig till en stor stormarknad och handla på sig allt du behöver för månaden? flörta med ngn som har bil bara :p.

citygross och willys kan vara väldigt snälla mot plånboken :D. (coop är dyrt även här ute på landet, hade aldrig handlat där om jag behövde snåla:crazy:).

lidl tycker jag inte är så billigt heller, netto är bättre i så fall.
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

Var hittar du stenmalet vetemjöl? jag letar som en galning men hittar det inte ens i specialbutik. Stenmalet rågmjöl däremot hittar jag.

Jag var nyss på min lokala icabutik som har tre olika märken. Jag har inga problem att hitta dessa.
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

Gröt är mättande, löksoppa, ät pommes med stekt ägg.

Min vegetariska pastaröra:
En burk tomatkross
Ett par dl linser
En lök
En morot
Vitlök, salt och peppar

Hacka lök och riv moroten och stek, häll i tomatkrossen. Koka linserna för sig och häll i när de är klara. I med lite vitlök, salta och peppra. Klart! Det mesta har du hemma. Funkar fin fint att frysa in.
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

En 800 g falukorv för ca 20,- kan man göra olika rätter med både pasta o ris.
Blodpudding brukar man kunna hitta ½ kg för ca 10,-, det är oxå billig mat.
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

Ett halvt paket spaghetti
Ett halvt kilo ris
1 burk krossade tomater
1 liten burk majs
1 dl röda linser
Några grissini-pinnar
Havregryn, halvt paket
Halvt paket proteinpulver
Halvt paket fryst spenat
Halvt paket fryst pommes
Vitlök
Olivolja och lite smör
4 ägg

Jag åt massor med "risröra" som student. Alltså skulle jag koka ihop riset med linserna, tomaterna och majsen. Gärna med morot i också. Det borde bli masssor med portioner. Lite trist med mättande.

Spaghettin kan man äta med olivolja, vitlök, salt och peppar.

Spenat med stekt ägg och kokt potatis.

Havregrynsgröt till frukost, grissini som mellanmål...

Problemet är väl att det inte räcker så himla länge och att du har väldigt lite pengar att handla för...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
3 832
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp