Billigaste maten - utmaning!

Sv: Billigaste maten - utmaning!

Aha, fusk :) Warbro är märket de har på ekostället, men de har inte det stenmalda vetemjölet bara stenmalet allt annat.

De har inte de märket på någon av de stora, ICA, butiker jag besökt. Orga har jag aldrig sett.

Labans kvarn har ju underbart vetemjöl när man köper på Gotland, men de säljer inte deras vetemjöl i min stad och de har inte stenmalet vetemjöl, bara andra sorter.

Det är jätteirriterande för jag skulle vilja testa det berömda stenmalda vetemjölet att blanda i mitt speltvete om inte annat.
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

Potatispizza! Wow! Där hade vi min middag för ikväll :D! Det måste ju bli jättebra att frysa in också?

Mumsmumsmumsmumsmums!
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

Vanliga matvarubutiker här har inte vetemjöl i annat än Kungsörnen eller egna märket -läs ICA. Andra sorters mjöl däremot brukar finnas i andra märken och jag behöver vetemjöl för att blanda ut mitt andra med.

Orga såldes inte i min stad.

Nåja det förklarar ju varför brödrecept innehåller och talar väl om någonting som jag aldrig lyckats hitta, det finns helt enkelt i andra städer. Började tro det var en chimär
 
Senast ändrad:
Sv: Billigaste maten - utmaning!

[...]OT men åh nu har jag sett dig tipsa om det så många gånger och varje gång tänker jag att det låter sjukt gott och att jag MÅSTE prova det - får fanken ta och skriva upp det! :up:

Potatispizza! Wow! Där hade vi min middag för ikväll :D! Det måste ju bli jättebra att frysa in också?

Mumsmumsmumsmumsmums!

Potatispizzan är absolut värd att prova. Lite förvånande tycks den även tilltala barn. I somras hade vi gjort massor av pizzor till en fest. När det på slutet var dags att upprepa favoriterna ville de flesta av barnen allra helst att vi skulle göra en potatispizza till, så det blev det.

Om man nu inte måste köra den extremt billiga varianten föreslår jag att man a) lägger ett tunt (!) lager ost, helst Västerbotten (passar faktiskt bättre än de flesta italienska ostar i den här rätten), under potatisen och att man b) använder sig av färsk rosmarin i riklig mängd.

Jag har framgångsrikt frusit in potatispizza. Den är kanske allra godast när den är helt färsk, men funkar såväl uppvärmd som tinad.
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

Jag har Boxholms Borgmästarost hemma, men det borde funka, den är ganska kraftig i smaken :).
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

Jag har Boxholms Borgmästarost hemma, men det borde funka, den är ganska kraftig i smaken :).

Tror jag. Viktigt med den här pizzan är verkligen att allt ska vara tunt. Degen ska vara tunn, ostlagret tunt (pizzan får inte bli soggig) och potatisen mycket tunt skivad så att den blir klar. Potatispizzan är ganska torr (dock inte på ett negativt sätt, jag menar icke-soggig) och ska bli knaprig.
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

KL

Uppdatering: ett mirakel har skett! :D

En vän till mig med ett välfyllt kök förbarmade sig över mig och bjöd mig först på en pizza, och sedan fick jag en stor kasse med mig hem fylld med ett kilo (!) frysta, färdigmarinerade kycklingklubbor (OBS svensk kyckling!), konserver med vita bönor, tomatkross, champinjoner och majs, 4 frysta laxfiléer, fryst spenat, ett paket ris, ett paket pasta och som grädden på moset en konservburk med Pilsnerkorv, och slutligen en fryst vårrulle :p

Så nu står jag här och har två stora grytor puttrande med vegetarisk variant av chili con carne, utspätt med mycket vatten så det räcker länge. Kan ha i pilsnerkorven och majsen vid måltidstillfället och äta med ris/pasta. Har lyckligtvis både chili och spiskummin hemma. Jag kommer förmodligen inte behöva spendera en krona på mat denna månad förutom mjölk till kaffet :p Och ja, nu har jag råd att köpa kaffe också. Mycket viktigt.. ^^

Satan vilken tur jag hade! Och blev så otroligt tacksam och rörd över att han gav mig det som "han ändå inte vill äta". :love: :bow: Började nästan gråta...
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

Till TS: Är det något utöver föda du behöver i form av medicin/preparat, hygienartiklar eller liknande? Kan kanske sponsra med något?

Gulle dig :love: Buke är verkligen fantastiskt ibland :) Men som sagt, det har löst sig. Men tusen tusen tack ändå för tanken :bow:
 
Sv: Billigaste maten - utmaning!

KL

Uppdatering: ett mirakel har skett! :D

En vän till mig med ett välfyllt kök förbarmade sig över mig

blev så otroligt tacksam och rörd över att han gav mig det som "han ändå inte vill äta". :love: :bow: Började nästan gråta...

Jo, mirakler sker ibland :-)
Bra för dig, bra för din vän att kunna få hjälpa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
3 834
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp